شناسهٔ خبر: 154724 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سیل اخیر ناشی از تغییر اقلیم بود/ از ۷۲ ساعت قبل درباره سیلاب‌ها اطلاعیه صادر کرده بودیم

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کل کشور به تشریح عملکرد خود در حادثه سیل اخیر چندین استان کشور پرداخت.

به گزارش«نماینده» ، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی در صحن علنی، اظهار کرد: از ۲۵ الی ۱۳ فروردین ماه ۳ سامانه جوی فعال شده که این امر منجر به سیلاب و رانش زمین شد، سامانه اول در روزهای ۲۶ تا ۲۹ فروردین خسارات بسیاری را در گلستان ایجاد کرد.

وی افزود: طی سال ۹۷ - ۹۸ مجموع کل بارش ۲۰۴ میلی متر است که ۲۲ درصد افزایش یافته است، اما با توجه به اینکه ۶۵ درصد کشور تحت تأثیر خشکسالی بوده‌اند به نظر می‌رسد که ما همچنان تحت تأثیر خشکسالی هستیم و بارش‌ها ناشی از تغییر اقلیم جهانی است.

تاجبخش تصریح کرد: بر اساس اطلاعات آماری بارش کشور تا پایان فروردین قابل ملاحظه خواهد بود.

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در پاسخ به سوال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه آیا سازمان هواشناسی پیش از بروز این سیل پیش بینی نیز داشته است، بیان کرد: پیش بینی‌های ما در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند؛ بررسی‌های احتمالی کاملا وجود داشته و پیش بینی‌های بلند مدت نیز بر اساس نرم بین‌المللی بوده است.

وی بیان کرد: اطلاعیه و اخطارهای سازمان هواشناسی روزهایی که شرایط جوی کمی نامساعد است، ۷۲ ساعت قبل صادر و ۴۸ ساعت قبل از نیز اخطار صادر می‌شود و برای سیلاب اخیر نیز ۷۲ ساعت قبل پیش بینی‌های لازم انجام شده بود.

تاجبخش درباره پیش بینی‌های میان مدت، افزود: ما توان پیش بینی ۱۵ - ۱۵ را هم داریم، اما هر چه به زمان رخداد نزدیک می‌شویم می‌توانیم اطلاعات بهتری به مردم ارائه کنیم، لذا این توانایی در حال حاضر در سازمان هواشناسی وجود دارد، اما به حد آن از ۱۵ روز جلوتر قابل اعتماد نیست.

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور خاطرنشان کرد: ما معمولا برای بارش‌ها این کار را انجام نمی‌دهیم، چون هوا متغیر است و ترجیح این است که طبق شرایط ۷۲ ساعت قبل اطلاعیه‌ها را صادر و ۴۸ ساعت قبل از وقوع بارش‌ها نیز اخطار صادر کنیم.

وی اظهار کرد: سازمان هواشناسی ۱۵۰ اطلاعیه، ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی و ۱۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در شرایط مخاطره آمیز داشته است.

نظر شما