شناسهٔ خبر: 154680 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

گزارش عملکرد ستاد مدیریت بحران شهرداری قدس در ایام نوروز ۹۸

منتخبین شورای شهر پنجم شهردار قدس گفت: همه عوامل و مسئولان مدیریت بحران شهرستان و در رأس آنها فرماندار قدس، اقدامات و تمهیدات لازم برای مدیریت و هدایت آبهای سطحی را بررسی نموده و در حال کنترل این موضوع هستیم.

به گزارش«نماینده»، در یک ماه اخیر کشورمان پدیده ای را شاهد بود که شاید نسل های پس از انقلاب به ندرت تجربه آن را داشته اند و با وقوع آن پنجره جدیدی در اقدامات مدیریت شهری گشوده شد. بارندگی های اخیر که در برخی از شهر های کشورمان منجر به وقوع سیل گردید، با غافلگیر کردن مدیران برخی از شهر های کشور و بروز حوادثی ناگوار، زنگ خطر را برای دیگر شهر ها نیز به صدا درآورد و همه مسئولان را بر آن داشت تا چاره ای بیندیشند پیش از آنکه رخدادی ناخوشایند رخ دهد. شهر قدس، به عنوان یکی از شهرهای در امتداد رودخانه کرج که از قضا تجمع حجم عظیمی از آب را در  معادن شن و ماسه خود شاهد است نیازمند اتخاذ تدابیری بود که از وقوع بحران جلوگیری بعمل آید که انصافا همه مسئولان این شهر به پای کار آمدند و با تمام توان خود در راستای رفع مشکل همکاری کردند.

تمام تمهیدات لازم برای مقابله با بحران سیل در شهر قدس در حال انجام است
مسعود مختاری، شهرداری قدس با حضور در محل تجمع آب های سطحی در غرب شهرستان قدس، ضمن بررسی وضع موجود و طرح سناریوهای محتمل در این خصوص، اظهار داشت: با توجه به هشدارهایی که ستاد مدیریت بحران استان تهران و شهرستان قدس اعلام نموده است و همچنین نظر به بارش‌های جوی که توسط سازمان هواشناسی کشور پیش بینی شده است، تمامی اقدامات لازم برای پیشگیری از هرگونه اتفاق غیر مترقبه در سطح شهرستان انجام پذیرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه آب رودخانه کرج از سد سرریز شده است، تمهیدات لازم را برای مهار سیلاب و آب های جاری انجام شده است و امیدواریم با یاری خداوند این برکت الهی آسیب و خسارت به تاسیسات شهری و شهروندان نزند.

شهردار قدس و رئیس ستاد بحران شهرداری قدس بیان کرد: همه عوامل و مسئولان مدیریت بحران شهرستان و در رأس آنها فرماندار قدس، اقداماتی را که برای مدیریت و هدایت آبهای سطحی لازم است را بررسی نمودند و تمهیدات لازم انجام پذیرفته است و در حال کنترل این موضوع هستیم.

مختاری با بیان اینکه، مطابق آمارها و گزارشات اقلیمی، سیکل بارندگی‌های کشور پس از یک دوره طولانی خشکسالی به دوره پرباران رسیده است، گفت: باید تمام اقداماتی که توسط عوامل انسانی در طی این مدت، منجر به بسته شدن مسیل رودخانه ها شده است به حالت سابق خود بازگردد.

وی در ادامه گفت: با تدابیر ستاد مدیریت بحران شهر قدس و همچنین کارشناسی هایی که در چند روز اخیر به منظور پیشگیری از وقوع هرگونه سیل در شهر قدس انجام شده است و همچنین با تاسی از تجربه تلخی که در شهر شیراز رخ داد، با جلب همکاری مراجع قضایی اقدام به پاکسازی مسیر رودخانه از هرگونه عوامل انسانی مانند ساخت و ساز، نخاله و خاک و سایر موارد اینچنینی گردید و تا پاکسازی کامل ادامه دارد.

مختاری بیان کرد: پاکسازی مسیر رودخانه ها یک گام اصولی و اولیه برای جلوگیری از انحراف و جاری شدن سیل می باشد و با توجه به اینکه مدتها این مسیرها به صورت خشک و بلا استفاده بودند، برخی از ساکنان شهر بواسطه اقدامات خود موجب بسته شدن این مسیرها شده اند که با تدابیر اتخاذ شده، مسیر رودخانه به صورت کامل در حال بازگشایی می باشد.

وی در ادامه بیان داشت: قرار گرفتن برخی از کاربری ها، فعالیت ها و حضور ساکنان در این مسیر موجب ایجاد برخی مشکلاتی در این طرح می شد که بدون همکاری مراجع قضایی رسیدگی به آن امکان نداشت و از دادستان محترم شهر قدس برای همکاری در این طرح تشکر و قدردانی نمایم.

شهردار قدس خاطرنشان کرد: مسیل رودخانه ها و سدها به عنوان ابزارهای آبخیزداری شهرها نقش موثری را در استفاده موثر از موهبت خدادادی آب دارند و مقابله با سیل از طریق آبخیزداری به عنوان یکی از بلایای طبیعی ناشی از بارش های مداوم و شدید باران به علت افزایش سریع و ناگهانی مقدار دبی رودخانه ها و سر ریز به دشت ها و مناطق، بدون ایجاد بستر های لازم ممکن نیست.

وی گفت: با مطالعه کارشناسی مسیر سیلابی قدیمی و آبرفت ها مشخص شد که وقوع سیل، تابع شدت بارندگی، نفوذپذیری زمین و وضع توپوگرافی منطقه شهری قدس است و وجود دریای شن های آبرفتی که از دامنه البرز نشات می گیرد بستری بسیار ناپایدار و متزلزل را در شهر قدس بوجود آورده که اقدامات سریع و مهندسی لازم دارد.

وی افزود: از طریق نقشه های GIS و مطالعات جغرافیایی و تشخیص مسیر های اصلی جاری شدن آب با توجه به شیب توپوگرافی منطقه ای صورتجلسه ای برای پاکسازی تمامی مسیر های رودخانه تنظیم گردید و با الزامات اجرایی ناشی از مشروعیت قانونی مراجع قضایی پاکسازی سریعا به مرحله اجرا درآمد.

شهردار قدس یادآور شد: در حال حاضر به خاطر وجود دخالت های بی رویه در بسیاری از مسیر رودخانه ها، طغیان های عظیمی پس از بارندگی های اخیر مشاهده می‌شود و دخالت های بی رویه از جمله ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها احتمال وقوع سیل را دو چندان نموده است.

وی تاکید کرد: از آنجا که در کنار عملیات بازگشایی حریم رودخانه ها، آبخیزداری یکی از فعالیت های بنیادی در راستای حفظ بافت خاک و پیشگیری از سیلاب های ناگهانی می باشد، در ستاد مدیریت بحران شهر قدس اقدامات لازم الاجرا و ضربتی برای پیشگیری از هرگونه حادثه ای در آینده ای نزدیک در حال اجرا است.

آماده باش نیروهای ستاد بحران شهرداری قدس بدستور مهندس مختاری
مختاری، رییس ستاد بحران شهرداری قدس گفت: با توجه به هشدارهای سازمان مدیریت بحران کلیه نیروهای ستادی، خدماتی و آتش نشانی شهر قدس در آماده باش کامل بسر می برند و واحدهای خدمات شهری و ستاد بحران شهرداری در محل های از قبل پیش بینی شده به همراه تجهیزات و امکانات مستقر هستند.

وی افزود: شهر قدس به دلیل موقعیت خود و قرار گرفتن در مسیر رودخانه کرج و همچنین تجمع آب در محل قرار گیری معادن در دو ماه اخیر، همچنین کامل و شامل نبودن سیستم هدایت آب های سطحی در حال احداث توسط لوله های GRP نیازمند هوشیاری کامل در سطح شهر هستیم و به همین دلیل تمامی نیروهای ستاد بحران شهر قدس به صورت آماده باش در شهر مستقر هستند و اتاق بحران در حال برنامه ریزی و پیش بینی سناریو های محتمل در سطح شهر می باشد.

مختاری بیان کرد: تیم ارزیابی در سطح شهر در حال بررسی نقاط تجمع آب هستند و پمپ های سیار با حضور در نقاط مختلف از بسته شدن راه ها و سیلابی شدن جریان آب پیشگیری می نمایند.

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر و با توجه به ارزیابی های صورت گرفته فعلا نشانه های نگران کننده ای در شهر قدس که خطر آفرین باشد گزارش نشده است ولی اگر در دو روز آینده بارندگی ها با همین شدت تداوم یابد با اعلام وضعیت بحرانی از شهروندان تقاضا داریم حتی المقدور به پیام هایی که از سوی ستاد بحران برای آن ها ارسال می گردد توجه جدی نمایند.

بازدید شهردار قدس به همراه معاون خدمات شهری از محل بستر رودخانه و عملیات اجرایی پاکسازی بستر آن
مختاری گفت: با هدف تسهیل جریان آب و وقوع سیلاب های ناگهانی عملیان بازگشایی و پاکسازی مسیر رودخانه در تمامی سطح شهر با بهره گیری از تمام توان لجستیکی انجام می پذیرد.

وی ضمن اشاره به بسیج همه نیروها و تجهیزات معاونت خدمات شهری برای هدایت آبهای سطحی در سطح معابر شهر قدس، گفت: تمامی تلاش ها برای رفع آبگرفتگی های برخی از معابر سطح شهر در حال انجام می باشد، از مردم تقاضا داریم تا رفع کامل آبگرفتگی معابر با شکیبایی شان به ما یاری رسانند.

مختاری افزود: شهرداری قدس، اقدامات لازم را برای لایروبی انهار، کانال‌ها و مسیل‌ها و پیش‌بینی تجهیزات و منابع انسانی لازم برای مقابله با آبگرفتگی های ناشی از بارندگی های اخیر در  سطح شهر در حال انجام است.

شهردار قدس تصریح کرد: با همکاری مدیران مناطق، در حال حاضر رفع موانع و نواقص در کانال ها، جوی‌ها و مسیرها در حال پیگیری است و توسط پمپ های سیار و تانکرهای جمع آوری آب با سرعت انجام می پذیرد.

وی در ادامه گفت: با توجه به نبود زیر ساخت های لازم در بافت های فرسوده شهری در برخی نقاط شهر، علی رغم تلاش های عوامل ستاد مدیریت بحران شهرداری قدس رفع مشکل به صورت کامل، اندکی زمانبر است و از شهروندان تقاضا داریم تا از حضور غیر ضروری در سطح شهر خودداری نمایند تا نیروهای مستقر بتوانند مشکل را رفع نمایند.

برداشتن سد خاکی صنیع خانی اشتباه بود و باید احیا گردد
مختاری تصریح کرد: متاسفانه با بی تدبیری که در برداشتن سد خاکی واقع در هفت جوی که به نام پل صنیع خانی شناخته می شد مهار بخش اعظمی از آبهای سطحی که به سمت شهر قدس جاری می شد از بین رفت. این پل مانند یک سد خاکی موجب جلوگیری از حرکت آب و جذب سطحی می شد که حجم آب در حرکت را به نحوی مدیریت می نمود که با برداشته شدن آن حجم آب در شهر قدس به طرز قابل توجهی افزایش یافته است.

وی در ادامه گفت: این در حالی است که هم اکنون دبی آب خروجی از سد ۷۵ متر در ثانیه است که مقرر شده است در اردیبهشت ماه این رقم به ۱۲۵ افزایش یابد که در صورت وقوع چنین اتفاقی حتما شهرستان های قدس، شهریار و بهارستان برای مهار آب به مشکل خواهند خورد.

شهردار قدس ضمن اشاره به اینکه تمام مسیل های رودخانه در شهر قدس بازگشایی شده اند گفت: تنها راه مدیریت حجم افزایشی آب در ماه های آینده احیای سد خاکی صنیع خانی است تا بتوان از جذب سطحی نیز برای کاهش سرعت جریان آب کمک گرفت و باید تدابیری با حضور مسئولان و بویژه فرماندار محترم در این خصوص اندیشیده شود.

اعضای شورای اسلامی شهر قدس، همگام و همراه با ستاد مدیریت بحران  
نقی علی وند، رئیس شورای اسلامی شهر قدس گفت: با توجه به شروع دوباره بارش ها در کشور و احتمال بالا آمدن بیشتر آب رودخانه و وقوع خطرات احتمالی اعضای شورای اسلامی شهر قدس برای آشنایی با شرایط و پایش خطرات احتمالی و پیدایش راهکارهای لازم از حریم رودخانه کرج بازدید کردند که خوشبختانه شرایط در حال حاضر مناسب و قابل کنترل است ولی شهروندان باید جانب احتیاط را حذف کرده و به هشدارهای سازمان هواشناسی کشور و استان توجه ویژه داشته باشند.

منصور حیدری، عضو شورای اسلامی شهرقدس، ضمن ابراز همدردی با هموطنانی که درگیر سیل بودند، گفت: با توجه به ریزش بسیار زیاد باران در شهر و ایجاد آب گرفتگی در برخی نقاط شهر شاهد ایجاد چاله در آسفالت معابر هستیم که از شهرداری انتظار می رود نسبت به لکه گیری این معابر اقدام فوری نماید.

بنفشه رفیعی بیان داشت: در آغاز سال نو کشور ما درگیر بحران سیل و آب گرفتگی بود که شهرقدس در مقیاس کوچک با آب گرفتگی در برخی نقاط شهر روبرو شد و البته به سبب نزدیکی چند رودخانه امکان وقوع سیل نیز در این شهر وجود داشت که با مدیریت و همکاری مجموعه مدیریت شهری بویژه سازمان آتش نشانی و معاونت خدمات شهری به سلامت از این بحران عبور کردیم.

حسن چیوائی عضو شورای اسلامی شهرقدس گفت: مدیریت ‌شهری باید تهدید سیل را با هوشمندی به فرصت برای شهر تبدیل کند، در شهرقدس تهدیداتی در این زمینه وجود دارد که همکاران در مجموعه شهری این تهدیدات را شناسایی و به فرصت تبدیل کرده اند و با یاری خداوند متعال، چنانچه در آینده در شهرقدس جریان آب بیشتر شود، مشکلی برای زندگی مردم بوجود نیاید.

الهام میرزایی ضمن اشاره به لزوم بررسی وضع موجود و ایجاد چالش های احتمالی  برای هدایت و مدیریت آب‌های سطحی بیان داشت: مطالعات و بررسی‌های لازم انجام شده است و برخی از مناطق که در بارندگی‌های روزهای اخیر دچار مشکل شده بود نیز شناسایی شده است.

حسین چناقچی، رئیس شورای اسلامی شهرستان قدس، افزود: متاسفانه حادثه سیل اخیر در اکثر مناطق  کشورمان موجب  جان باختن  تعدادی از هموطنان و خسارت های گسترده ای شد، که در همین راستا اعضای شورای اسلامی شهرقدس علاوه بر کمک های غیر نقدی، معادل یک ماه  از حقوق خود را اهدا کردند.

وی ضمن ابراز همدردی با هموطنان سیب زده که بسیاری از آنها تمام خانه و زندگیشان متاسفانه در حادثه سیل اخیر از بین رفته است، افزود: آرزو می کنم و امیدوارم با همت جمعی هرچه سریع تر آبادانی به مناطق سیل زده بازگردد.

داود گرجی نیز ضمن اشاره به اعلام  آمادگی مردم نوع دوست شهرستان قدس برای کمک به هموطنان سیل زده از همان لحظات ابتدایی، گفت: در همین راستا مردم فهیم شهر قدس ضمن اهدای اجناس و کمک های نقدی، آنها را از چند پایگاه جمع آوری و به مناطق سیل زده ارسال کردند.

ابوطالب آذربراء، نایب رئیس  شورای اسلامی شهر قدس خاطر نشان کرد: کمک‌ها و احساس مسئولیت مردم در کمک به هموطنان آسیب دیده گره گشا و قابل تقدیر است و همچنان از مردم فهیم و نوع دوست شهرستان تقاضا داریم که کمک های نقدی و غیرنقدی خود را در جهت کمک به هموطنان سیل زده به پایگاه های مشخص شده در سطح شهرستان اهدا نمایند.

محسن عسکری گفت: به دلیل تجمع گسترده آب در نواحی مختلف مسیرهای رودخانه ای و آبروهای پیرامون به علت بارندگی های اخیر از شهروندان محترم درخواست می شود هشدارهای ایمنی مربوطه را جدی گرفته و حتی الامکان از نزدیکی به این مبادی خودداری نمایند.

ترمیم نشست نقطه ای بلوار امام خمینی(ره) بلافاصله انجام پذیرفت
شهردار قدس با اشاره به اینکه در بارندگی های اخیر و با توجه به خاصیت شویندگی خاک، ممکن است برخی از بافت های زیر سطوح معابر دچار فرسایش و فرورفتگی گردد، گفت: نقطه کوچکی در بلوار امام خمینی(ره) دچار نشست شده بود که با اقدام سریع عوامل شهرداری به طور کامل ترمیم شد و خطر موجود رفع گردید.

وی افزود: پس از کسب اطلاع از این فرورفتگی توسط گشت های ارزیابی شهرداری، بلافاصله با اعزام تجهیزات مکانیکی،  اطراف محل نیز حفاری با خاک و مخلوط پر گردید.

مسعود مختاری افزود: همچنین در اطراف ناحیه فرورفته با استفاده از نوارهای زرد رنگ هشدار ایمن سازی گردید، تا شهروندان به صورت ناخودآگاه در این محل دچار مشکل نگردند.
شهردار قدس خاطرنشان کرد: محل فرورفتگی از نقاط کم تردد بوده اما با این وجود تمامی اقداماتی که لازم بود تا این محل به صورت ایمن در اختیار شهروندان قرار گیرد انجام پذیرفته است و هیچ خطری شهروندان را تهدید نخواهد کرد.

ارسال کمک ها از سوی سازمان ها، شهرداری و مردم نوع دوست شهر قدس
شهردار قدس، اظهار داشت: حادثه سیل اخیر در برخی استان‌های کشور و بروز رنج و سختی برای عده‌ای از هم‌وطنان، تمام ایرانیان را متأثر کرد اما صحنه‌های بسیار زیبایی از نوع‌دوستی و وطن‌دوستی را رقم زد و همانند ۴۰ سال گذشته دوباره خود مردم برای حل مشکلات و سختی‌ها به میدان آمدند.

وی افزود: مردم شهرستان قدس نیز از همان ابتدای بروز حادثه سیل به‌ تبع فرمان رهبری معظم انقلاب به ‌صورت خودجوش به جمع‌آوری کمک‌های مردمی جهت کمک به سیل‌زده استان‌های شمالی مشغول شدند و این کمک‌ها به این مناطق ارسال شد.

ارسال تعدادی از تجهیزات و ماشین آلات عمرانی شهرداری قدس به مناطق سیل زده
مختاری گفت: متاسفانه خسارات به بار آمده در بارندگی های اخیر و راه افتادن سیل در استان های لرستان و گلستان، مسئولیت شرعی و ملی ما را برای انجام هر آنچه که در توان ماست را برمی انگیزد و به همین منظور ۳ دستگاه ماشین آلات مکانیکی برای کمک به هر یک از این استان ها اعزام گردید.

شهردار قدس در ادامه بیان داشت: همچنین با صحبت هایی که با امام جمعه محترم قدس در دیدار نوروزی مسئولان در اولین روز کاری سال ۹۸ انجام شد مقرر گردید همه کمک های مردم شهر قدس به صورت متمرکز برای کمک رسانی و بازسازی به یکی از محلات آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد.

مختاری بیان داشت: همه هموطنان در هنگام سختی ها در طول تاریخ به کمک هم شتافته اند و همیاری و کمک جزو خصیصه های ذاتی ایرانیان است و شهروندان قدس از این قاعده مستثنی نیستند و تقاضا داریم تا بیش از پیش به یاری هموطنان خود بشتابند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ماشین‌آلات عمرانی، مقداری از وسایل ستاد مدیریت بحران شهرداری قدس اعم از چکمه، لاستیک، بیل و دیگر وسایل را نیز برای کمک به امر امدادرسانی ارسال‌شده و امیدواریم هر چه زودتر مشکلات این مناطق مرتفع شود.

اهم اقدامات انجام شده در ستاد بحران شهرداری قدس در ایام نوروز ۹۸
آماده‌باش شهرداری قدس برای مقابله با حوادث احتمالی در بارش‌های پیش‌بینی شده
بازبینی و اصلاح مجدد مسیر سیلابی شهر قدس
رفع آبگرفتگی زیرگذر باباسلمان در ورودی چیتگر توسط پرسنل خدمات شهری شهرداری قدس
با تلاش پرسنل خدمات شهری شهرداری قدس بازگشایی زیرگذر خیابان امامزاده حضرتین(ع) و رفع آبگرفتگی
ادامه لایروبی رودخانه ایرین و آزادسازی بستر رودخانه
پاکسازی مصالح ساختمانی از نهرهای شهر که موجب آبگرفتگی معابر شده بود
بازگشایی مسیر مسدود شده زرنان بالا و پایین
رفع آبگرفتگی کوچه شهید حسینی توسط نیروهای خدماتی شهرداری منطقه یک قدس
پل غیر مجاز رودخانه آیرین، به منظور مهار سیلاب احتمالی، توسط عوامل خدمات شهری
فعالیت عوامل اجرایی و پاکبانان خدمات شهری شهرداری قدس در جهت رفع آبگرفتگی کوچه زنبق با اصلاح دهانه چاه، رسوب گیر و نصب پمپ اتومات
بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران به همراه مهندس مسعود مختاری شهردار از طرح های عمرانی و دره های شهر قدس واتخاذ تصمیماتی کلان بین شهری در ستاد بحران شهرداری قدس
رفع ابگرفتگی زیر گذر کمربندی شهریار توسط پرسنل ایستگاه چهار سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قدس
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قدس در آماده باش کامل
استقرار خودروهای آتش نشانی در نقاط پرتردد شهر
رفع آبگرفتگی زیرگذرها و محلهای آبگیر
استقرار گروه سیار آتش نشانان در سطح شهر
بازدید مهندس مسعود مختاری شهردار قدس و اعضای شورای اسلامی شهر قدس از حریم رودخانه کرج
خدمت رسانی کارکنان شهرداری قدس و امدادگران جهادی شهرستان قدس به هموطنان سیل زده لرستان

آماده باش و حضور فعال نیروهای خدمات شهری شهرداری قدس به صورت شبانه‌روزی
در پی هشدار هواشناسی، شهرداری قدس با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم و آماده باش نیروی انسانی و تجهیز کلیه امکانات، آماده مقابله با آب گرفتگی های احتمالی است. برای هدایت و مدیریت آب‌های سطحی نیز مطالعات و بررسی‌های لازم انجام شده است و برخی از مناطق که در بارندگی‌های روزهای اخیر دچار مشکل شده بود نیز شناسایی شده است.شهروندان گرامی می توانند در صورت مشاهده هرگونه مشکلی در سطح شهر آن را از طریق شماره تلفن های ۴۶۸۳۱۵۵۵ – ۴۶۸۲۲۱۱۶ حوزه خدمات شهری اعلام نمایند تا در کمترین زمان ممکن نسبت به رفع مشکل احتمالی اقدام شود.

شهردار قدس تصریح کرد: مهمترین اولویت حفظ جان شهروندان و پیشگیری از بروز خسارات است، چرا که هرگونه حادثه ای مسیر توسعه شهر را دستخوش انحرافات جبران ناپذیری می نماید و باید متذکر شوم در مسائل شهری، در هر تهدیدی فرصت انطباق با شرایط و انعطاف پذیری از طریق مناسب سازی و بازآفرینی نهفته است و ما آن را به فال نیک می گیریم و تمام تلاشمان را برای گذار به شهری بهتر و ایمن تر را انجام خواهیم داد.

برچسب‌ها:

نظر شما