شناسهٔ خبر: 154599 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بازپرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات معوق با بخشودگی جرایم

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت بخشودگی جرایم دیرکرد وام های بالای ۱۰۰ میلیون تومان گفت:با اجرای قانون مشابه در سال ۹۵ درباره وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان، ۷۰۰ هزار پرونده تشکیل و ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شد.

به گزارش «نماینده»  ، نخستین برنامه «پایش» در سال ۹۸، به مسئله «رونق تولید» اختصاص داشت.

در بخش اول این برنامه موضوع نقش بانک ها در رونق تولید بررسی شد. در همین خصوص سلیمی زادگان، کارشناس اقتصادی برنامه، با بررسی تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۹۸ که به بخشش جریمه دیرکرد تسهیلات اعطا شده به تولیدکنندگان می پردازد، گفت: بحث بخشش جریمه دیرکرد در تبصره ۱۶ لایحه بودجه، تنها مربوط به بخشش جریمه دیرکرد در سال آخر بازپرداخت تسهیلات است. البته این تبصره هرسال در قانون بود اما اجرا نمی شد.

وی افزود: امسال بانک ها برای حذف این تبصره با رایزنی های خود، این موضوع را به مجمع تشخیص مصلحت کشاندند که در نهایت با وجود موافقت بیش از نصف اعضای مجمع با این تبصره، اما به دلیل عدم کسب حد نصاب دو سوم، مجمع رای به حذف تبصره مذکور داد. این موضوع در سال رونق تولید، خود عامل مهمی برای جلوگیری رونق در کارخانجات کشور است.

*بازپرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان با بخشودگی جرایم وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان

در همین زمینه علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی در برنامه پایش گفت: بخشودگی جرایم دیرکرد وام‌های زیر صد میلیون تومان نتایج خوبی داشت و با توجه به دغدغه مجلس در خصوص رونق تولید و مخالفت با دریافت سوی روی سود یا سود روی جرایم در وام های اعطا شده به تولید کنندگان، مجلس تصمیم گرفت این طرح را در مورد وام ها دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ مجلس طرح بخشودگی جرایم را برای وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان به تصویب رساند، گفت: با اجرای این قانون، ۷۰۰ هزار پرونده تشکیل و ۴۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شد که با بخشودگی جرائم دیرکرد، صدها هزار نفر از گردونه وام‌ها خلاص شدند. بنابراین قرار بر این شد این موضوع برای وام های بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان هم پیگیری شود که این کار در قالب تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۹۸ صورت گرفت.

کریمی گفت: برخی بانک‌ها تسهیلات می‌دهند، اما نرخ سود را بعد از گذشت یکسال تغییر می‌دهند که این امر صحیح نیست.   البته این نرخ‌ها با تمدید وام تغییر می‌کند.

*تدوین طرح دوفوریتی برای عدم محاسبه نرخ سود تسهیلات با فرمول مرکب

وی افزود: طرحی در مجلس برای عدم تبعیض بخشودگی جرایم بانکی ارایه کردیم که فعلا در شورای نگهبان و مجمع تشخیص در حال رفع ایراد است.

کریمی در پایان گفت: نرخ سود تسهیلات نباید با فرمول مرکب محاسبه شود. در همین خصوص طرح دو فوریتی در حال تدوین است تا بتوانیم تولیدکنندگان را از چنبره نظام بانکی خلاص کنیم.

*۱۰ راهکار رونق تولید در کشور

به گزارش روابط عمومی برنامه «پایش»، دومین بخش از اولین قسمت  برنامه «پایش» در سال ۹۸، در راستای شعار سال موضوع راهکارهای «رونق تولید» کشور را بررسی نمود.

در همین خصوص سلیمی زادگان، کارشناس اقتصادی برنامه، ۱۰ راهکار را برای رونق تولید کشور و گذر از موانع این مسیر مطرح کرد.

وی افزود: راهکار اول اجرای ماده ۷ قانون اصل ۴۴ است. تسهیل و آنی کردن صدور مجوز کسب و کار موضوع مهمی است که باید به آن توجه نمود. اما در حال حاضر گرفتن این مجوز خود به مانعی مهم در مسیر کسب و کار تبدیل شده که رفع آن می تواند کمک مهمی به رونق تولید کشور نماید.

این کارشناس اقتصادی در توضیح راهکار دوم گفت: اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی خود عاملی مهم در رونق تولید و جلوگیری از رانت است. این ارز در ابتدا به همه کالاها داده شد اما در ادامه با مدیریت بانک مرکزی تا حدودی اصلاح گشت. ولی در این زمینه باید جدیت بیشتری به خرج داد.

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه سومین راهکار ارائه شده برای رونق تولید در کشور بود. سلیمی زادگان با تاکید بر لزوم گرفتن این نوع مالیات، آن را راهکار جلوگیری از احتکار و سوداگری دانست و نتیجه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را به نفع رونق تولید کشور بیان نمود.

وی در توضیح راهکار چهارم افزود: اصلاح مسئله توزیع یارانه سوخت به خصوص یارانه بنزین نیز خود امر مهمی در رونق تولید کشور است. تقریبا دو برابر بودجه دولت در حدود ۹۰۰ هزارمیلیارد تومان یارانه پنهان به سوخت داده می شود و این یارانه به صورت عادلانه در کشور توزیع نمی شود. در حال حاضر باید این مسئله به طور جدی ساماندهی شود.

موضوع تعیین نرخ حداقل دستمزد بر اساس نوع و محل شغل، پنجمین راهکار ارائه شده برای رونق تولید در برنامه پایش بود. سلیمی زادگان در این خصوص افزود: در حال حاضر هزینه های زندگی در شهرهای مختلف متفاوت است. بنابراین تعیین حداقل دستمزد واحد برای همه مناطق مختلف امری غیرعادلانه است که اصلاح این فرآیند در کنار کمک به بهبود زندگی کارگران، رونق تولید را نیز در پی دارد.

کارشناس اقتصادی پایش در توضیح ششمین راهکار رونق تولید گفت: حذف یارانه ثروتمندان و اخذ مالیات از درآمدهای پنهان خود می تواند تولید کشور را تکان دهد. در همین زمینه می توان با تجمیع حساب های بانکی و اخذ مالیات از واقعی از ثروتمندان، درآمد خوبی برای دولت کسب نمود که این درآمد به تولید کشور نیز سر ریز خواهد شد.

راهکار هفتم در زمینه ایجاد رونق در تولید کشور، دایرکردن بازارچه های دائمی برای تولیدکنندگان کم سرمایه است، تا از این طریق تولیدکنندگان با سرمایه کم بتوانند محصولات خود را به راحتی به فروش برسانند.

وی در خصوص راهکار هشتم بیان نمود: افزایش مقاومت در برابر تحریم و استفاده از راه های جایگزین گامی دیگری در رونق گرفتن تولید کشور است و در این خصوص می توان به استفاده از راه هایی نظیر رمزارزها، پیمان های پولی دو جانبه و ایجاد پیام رسان مالی نظیر سوئیفت نیز اشاره کرد.

راهکار نهم به اصلاح سازوکار اخذ بیمه تامین اجتماعی و اصلاح شیوه مالیات ستانی بازمیگردد. سلیمی زادگان در این خصوص گفت: تامین اجتماعی یکی از گلوگاه های تولید کشور شده که کمر تولید کنندگان کشور را شکسته است. در کنار آن شیوه مالیات ستانی نیز بر تولیدکننده فشار مضاعف آورده و اگر سازوکار های این دو موضوع اصلاح شود، گامی مهمی در رونق تولید کشور برداشته خواهد شد.

کارشناس اقتصادی پایش در پایان در خصوص راهکار دهم رونق تولید نیز گفت: تامین مالی تولید، یکی از مشکلات تولید کنندگان است و تجربه نشان داده در این خصوص نمی توان به سرمایه گذاری خارجی اطمینان کرد. زیرا سرمایه گذاری داخلی در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: ساختار بورس می تواند به این موضوع کمک کند و با تجمیع پول های خرد مردم به تامین مالی تولیدکنندگان کمک نماید.

*تامین اجتماعی برای تولیدکنندگان دردسر عظیمی است

بخش دیگر برنامه «پایش» به بررسی مشکلات تولید کنندگان پرداخت. بر اساس این گزارش در ادامه برنامه ملک سجادی مفرد، کارآفرین نمونه تولید آویز لباس از برخورد سلیقه ای با تولیدکنندگان انتقاد کرد و گفت: در قانون معافیت حق کارفرکای تامین اجتماعی برخی کارها از جمله خم کاری شامل معافیت می شوند.

وی افزود: اما سازمان های ناظر استان خوزستان شغل من را از رسته خم کاری خارج کرده و مسئولیت را به یکدیگر پاس می دهند. تامین اجتماعی برای تولیدکنندگان دردسر عظیمی است و مدل طراحی شده اشک کارآفرینان را در می آورد.

*موانع احداث بازارچه صنایع دستی

در ادامه برنامه حامد سهرابی، مدیر بازارچه صنایع دستی اظهار کرد: سند ۶ دانگ و مجوز احداث بازارچه دائمی را دریافت کردم اما وزارت راه و شهرسازی مانع فعالیت ما شد.

وی افزود: چرا مدیران ارشد وزارت خانه ها با وجود شعار حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید همچنان فرافکنی می کنند.

حیدر نوروزی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای تهران در پاسخ به کارآفرین مذکور گفت: اگر مجوزی داده شده است مجوزها زمان دار نیست زیرا قوانین بازارچه های حاشیه جاده زیر مجموعه قانون مجتمعات رفاهی  می شود.

وی ادامه داد: این نوع مجوز ها احتیاج به تمدید ندارد جز اینکه این مکان ها، محل احداث پایگاه هلال احمر، اورژانس و پلیس در ایام نوروز باشد.

*شرط استخدام سوپیشینه است!

در بخش پایانی برنامه «پایش» شب قبل، با دعوت از علیرضا نبی، یکی از برترین کارآفرینان کشور، ضمن بررسی زندگینامه و روند موفقیت ایشان، موضوع «رونق تولید ملی» از دیدگاه یکی از فعالین این حوزه موردبحث قرار گرفت.

در این خصوص علیرضا نبی، کارآفرین برتر مشهدی، گفت: من در یک خانواده فقیر ۱۰ نفره در یکی از روستاهای اطراف مشهد به دنیا آمدم. همه مجبور بودند کار کنند تا خانواده بچرخد. من روزنامه فروش بودم و سرمایه برای روزنامه فروشی را هم از طریق واکس زدن بدست آوردم.

وی با بیان سختی های دوران زندگی اش و شروع روند کارآفرینی بیان نمود: در ۱۷ سالگی با وجود سختی های مختلف وارد فضای کسب و کار شدم و کارگاه تولید پوشاک تاسیس کردم. در تاسیس کارگاه هم از افراد مختلفی کمک گرفتم و با آنها شریک شدم. در ۱۷ سالگی، ۲۷ پرسنل داشتم. در ادامه مسیر تولید پوشاک هم، از خانم های سرپرست خانوار که دچار آسیب اجتماعی بودند، استفاده کردم.

نبی ادامه داد: پس از چند سال از عواید ارث مادری خانه و ماشین در مشهد خریدم اما ایده هایی که داشتم باعث فروش خانه و ماشین شد. با پول بدست آمده کارگاهی در شهرک صنعتی مشهد اجاره کردم و همان زمان برای استخدام، شرط داشتن سوپیشینه برای استخدام کارگران گذاشتم. در حال حاضر هزار نفر از افراد دارای سو پیشینه در کارخانه من مشغول به کار هستند.

ادامه برنامه «پایش» نیز به مسابقه جوان موفق سال ۹۸ اختصاص داشت که با دعوت از ۳ تولید کننده ادامه یافت.

*۸۶ درصد مردم موافق بخشیدن جرایم دیرکرد تسهیلات تولید کنندگان

همچنین سؤال نظرسنجی برنامه «پایش» دیشب با رویکرد توجه به «رونق تولید»، این بود:

آیا موافقید بانک‌ها مکلف شوند جرائم دیرکرد تولیدکنندگان را ببخشند؟ ۱.بله ۲.خیر

در پایان برنامه پایش نیز ۸۶ درصد از مردم موافقتشان را با مکلف شدن بانک ها به بخشیدن جرائم دیرکرد تولیدکنندگان اعلام نمودند.

نظر شما