شناسهٔ خبر: 154546 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روایت رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ظرفیت‌های جدید برای رونق تولید

پور ابراهیمی /2 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که نوسانات ارزی ظرفیت‌های جدیدی را برای رونق تولید فراهم کرده است که دولت باید از آنها استفاده کند.

به گزارش «نماینده»  محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با نامگذاری سال به عنوان «رونق تولید»، گفت: برای عملیاتی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری، حوزه عملیاتی و اجرایی بیشتر باید بکارگیری شود، بخش زیادی از زیرساخت‌ها، قانون و مقررات وجود دارد، البته بخش‌های مهمی از آن باید انجام شود، البته در سال ۹۸ هم در استمرار فعالیت‌های مجلس، پیگیر موضوعات اقتصادی خواهیم بود و کارهای مهمی را انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ظرفیت موجود کشور برای تحقق شعار سال و عملیاتی شدن آن بستگی به عزم، اراده و کار مجاهدانه دولت دارد، اظهار داشت: مجلس،  هم در حوزه زیرساخت قانونی و هم در نظارت بر اجرای صحیح قانون برای تحقق شعار سال،  مسئولیت دارد و طبیعتا باید پاسخگو باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت در سال گذشته اشتباهات فاحشی در حوزه‌های مختلف اقتصادی داشت که لطمات زیادی را به بخش‌های تولیدی و فعالیت‌های اقتصادی وارد کرد، البته در نیمه دوم سال، از پیگیری بخشی از این تصمیمات به شدت اجتناب شد و بخشی هم به شکلی جبران مافات بود.

پورابراهیمی تصریح کرد: به عنوان مثال، در نیمه اول سال به دلیل سیاست‌های غلطی ارزی که به کار گرفته شد، دولت سعی کرد آن را اصلاح کند، اما در کنار شرایط سختی که در سال ۹۷ پشت سر گذاشتیم، فرمایش مقام معظم رهبری، فرصت‌های خوبی را در سال ۹۸ برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اینکه بزرگترین فرصت اقتصاد کشور در سال ۹۸، ایجاد تولید، هم برای مصرف داخلی، جلوگیری از واردات و هم برای صادرات است، گفت: با این نرخ‌های ارزی که در اقتصاد کشور پیش آمده و بیشترین چالش را برای مردم به جهت آثار تورمی ایجاد کرده است، اما این نکته مثبت ناشی از شرایط ارزی کنونی کشور این است که فعالیت‌های درونی اقتصاد ایران، با توجه به ظرفیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد، بهترین موقعیت را برای رونق تولید، هم به منظور استفاده در داخل و هم به منظور صادرات به خارج از کشور فراهم می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، شرایط فعلی اقتصاد کشور که نشأت گرفته از مابه‌التفاوت نرخ ارز در بازر است را،  موقعیتی کم‌نظیر در اقتصاد کشور دانست و افزود: این شرایط،  مزیت‌های صادراتی را به‌وجود آورده است؛ این به واسطه هزینه‌های سنگینی است که به‌وجود آمده است، البته به معیشت مردم اثر منفی گذاشته است.

پورابراهیمی اضافه کرد: علی‌رغم کاهش قدرت خرید مردم، ناشی از آثار تورمی، اما خواسته و یا ناخواسته ظرفیت جهشی در صادرات برای اقتصاد ایران شکل گرفته است که بهتر است دولت از این ظرفیت‌ها در هدایت تولید به سمت صادرات کشور استفاده کند؛ البته بخش خصوصی از قبیل اتاق‌های بازرگانی و تعاون هم نقش بسزایی در این زمینه ایفا می‌کنند.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب در صحبت‌هایشان اشاره و انتظار داشتند که در سال ۹۷ از کالای ایرانی حمایت شود، اما آنچه که مدنظر ایشان بود، عملیاتی نشده است که چند بار نسبت به این موضوع گلایه کردند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم آن بخش‌های عملیاتی نشده کار توسط دولت و یا بخش‌هایی که توسط دولت اجرایی نشده، ظرفیت‌هایی است که مطالبات رهبری را باید پاسخگو باشند، البته مطالبات ایشان مطالبات نظام است، همه آحاد مردم و فعالان اقتصادی چنین مطالباتی دارند و امیدوارم با پیگیری این مطالبات بتوانیم عملکرد اقتصادی خوبی برای کشور شاهد باشیم.  

نظر شما