شناسهٔ خبر: 154502 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لاریجانی: مردم نگران نباشند؛ مجلس بودجه خسارات سیل را تامین می‌کند

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت لایروبی فوری رودخانه‌های استان لرستان، گفت: مجلس بودجه خسارات سیل را پیگیری و با توجه تاکیدات مقام معظم رهبری آن را تامین می کند تا مردم در این بخش نگرانی نداشته باشند.

به گزارش «نماینده»، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شب گذشته (چهارشنبه 14 فروردین) در نشست ستاد مدیریت بحران استان لرستان حضور یافت که این جلسه برای اتخاذ راه‌کارها جهت جبران خسارات وارده و رفع مشکلات مردم حدود 4 ساعت طول کشید.

لاریجانی در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر نخستین مسئله ضروری استان ارتباطات بوده که باید سریعتر مشکل آن رفع شود، گفت: هم اکنون برخی نهادها همانند ارتش، سپاه و نیروهای امدادی در مناطق سیل زده حضور می‌یابند، اما نمی دانند که چگونه باید کمبودها در مناطق را اطلاع رسانی کنند، بنابراین باید مشکل ارتباطات هرچه سریعتر رفع شود، البته مسئولان این بخش عنوان کرده اند که تا حدودی مشکلات رفع شده است اما در برخی مناطق مشکل حل نشده که در این راستا وزیر ارتباطات باید در منطقه حضور داشته باشد تا این مشکل کامل حل شود، چراکه اگر مسئله ارتباطات شهرها و روستاها رفع شود بخشداری ها، ارتش و سپاه نیازها را از طریق تلفن اعلام  و امدادرسانی انجام می شود.

معاونان وزرا برنامه‌های ملی خود را چند روز لغو کرده و در استان مستقر شوند

وی با اشاره به اینکه براساس گزارش های دریافتی  مشکلات قطع گاز تقریبا در استان  حل شده است، افزود: مشکل مابقی بخش ها باید ظرف چند روز آینده رفع شود، چراکه با رفع مشکلات گاز، آب و برق زندگی مردم به جریان می افتد.

رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان با بیان اینکه اکنون شرایط مردم لرستان به دلیل سیل اخیر ویژه و خاص است، ادامه داد: بر همین مبنا ارزش دارد مسئولان از جمله معاونان وزرا که در این استان هستند، برنامه‌های ملی خود را چند روز لغو کرده و در استان مستقر شوند، چراکه بعید است مدیرکل ها به تنهایی بتوانند مشکلات را حل کنند.

بسیاری از مشکلات پشت صحنه با بازگشایی راه ها رفع می شود

وی با تاکید بر اینکه باید راه‌های روستایی و فرعی جهت افزایش سرعت خدمت رسانی به مردم شناسایی شود، اظهار داشت: در حال حاضر برقراری ارتباط جاده اصلی به سادگی امکانپذیر نیست، بنابراین باید اولویت برقراری اتصالات راه ها و جاده ها باید با نقاطی باشد که وزارت نیرو برای وصل آب و برق به آن نیاز دارد و وزارت نیرو نیز در مناطقی که می تواند از طریق تلفن مشکل آب و برق را رفع کند از همین راه اقدام کند.

لاریجانی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات پشت صحنه با بازگشایی راه‌ها رفع می شود، افزود: وزارت راه و شهرسازی نیازهای خود در زمینه ماشین آلات و تجهیزات برای بازگشایی راه ها را به ستاد کل نیروهای مسلح ارائه دهد تا بتوان از این طریق مشکل راه ها رفع کرد.

لایروبی رودخانه ها با توجه به بارش‌های ۲۰ فروردین و اردیبهشت باید فوری در دستور کار قرار گیرد

وی با اشاره به مساعدت های ادامه داد: از دولت خواسته شده که منابعی در اختیار استاندارها قرار گیرد تا برای هزینه‌های فوری صرف شود  و با سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ریزی می‌شود که این منابع در اختیار استاندار قرار گیرد تا دستگاه های مختلف از نظر منابع نقدی دچار مشکل نشوند.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه لایروبی رودخانه‌ها به خصوص در خرم‎آباد و پلدختر مسأله‌ای جدی است، تاکید کرد: هواشناسی اعلام کرده که بارش های جدیدی در راه است که با توجه به بارش‌های ۲۰ فروردین و اردیبهشت باید لایروبی رودخانه ها فوری در دستور کار قرار گیرد تا آورده‌های سیل در بستر رودخانه دوباره مشکل ایجاد نکند، لذا باید یک متولی برای بخش لایروبی تعیین شود، چراکه حتی سنگ و لای به خرم آباد منتقل شده است.

اعزام نیروهای شهرداری های شهرهای مختلف کشور  برای لایروبی در صورت نیاز

وی افزود: اگر نیاز است، از شهرداری‌های دیگر شهرهای کشور همانند تهران و اصفهان نیرو اعزام شود تا بحث لایروبی را انجام دهند، بنابراین باید تقسیم کار در این بخش صورت گیرد و خدمات هر نهاد و دستگاه مشخص شود تا لایروبی به درستی انجام شود.

 توزیع لباس، غذا و چادر باید نظم پیدا کند

لاریجانی با بیان اینکه توزیع لباس، غذا و چادر باید نظم پیدا کند، ادامه داد: در تأمین این لوازم مشکل وجود ندارد، اما توزیع چندان منسجم نیست، بنابراین اگر کار بر عهده یک نهاد قرار داده شده این بخش باید براساس روش خود فرآیند توزیع را انجام دهد، اما سایر بخش ها اعم از بخشدار، فرماندار و شهردار باید با نهاد توزیع کننده همکاری کنند.

وی با تاکید بر لزوم تقسیم کار بین ارتش و سپاه، تصریح کرد: باید مشخص شود که مسئولیت کدام بخش با سپاه و مسئولیت کدام بخش با ارتش است تا کمبودها مشخص شود و این انضباط ضروری است.

مردم در مناطق سیل زده مشکل چادر  و پوشاک دارند

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم در مناطق سیل زده مشکل چادر  و پوشاک دارند، افزود: هلال احمر، ارتش، سپاه و کمیته امداد امام خمینی (ره) باید این نیازها را تامین کنند تا زندگی مردم تا حدودی سامان یافته و نیازهای اولیه آنها برطرف شود.

احداث سدهای نیمه کاره نیز نمی توانست حجم بارش های کنونی را کنترل کند

وی با تاکید بر اینکه باید از روش های مختلف همانند سدسازی برای کاهش آسیب حوادث طبیعی همانند سیل استفاده شود، ادامه داد:  در حال حاضر سدسازی نباید متوقف شود و به این بخش  باید توجه ویژه ای شود، البته حجم آب ورودی با میزان مخازن سدهای کشور قابل قیاس نیست، یعنی احداث سدهای نیمه کاره نیز نمی توانست حجم بارش های کنونی را کنترل کند، اما می توانست میزان خسارات را کاهش دهد.

 شهرستان خرم‎آباد همچنان درگیر گل و لای است

لاریجانی با اشاره به برخی هجمه های بیگانگان، اظهار داشت: برخی همانند وزیر خارجه بی‎مغز آمریکا حرفی گستاخانه گفته‌اند که ببینید چقدر مسئولین استانی در این حادثه سیل ناکارآمد بوده‎اند، در حالی ‎که خودشان چند سال درگیر این واقعه  در کارولینای جنوبی بودند.
وی با تاکید بر اینکه باید سریعتر شرایط استان را به حالت عادی بازگرداند، افزود: در حال حاضر شهرستان خرم‎آباد همچنان درگیر گل و لای است که باید به سرعت تمیز شود تا خاطره بد در ذهن مردم باقی نماند.

خسارات زیادی به منازل، مغازه ها، دام و کشاورزی مردم وارد شده  است

رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان، ادامه داد: اگر شهرداری خرم‎آباد مشکل مالی دارد، اعلام کند تا شهر را از بهم ریختگی خارج کنیم و اگر مشکل نیرو و امکانات دارد نیز از شهرداری های یکی از شهرها خواسته می شود که این اقدام را انجام دهند، چرا که اکنون پس از چند روز هنوز شهر تمیز و شرایط عادی نشده است.

وی با اشاره به اینکه خسارات زیادی به منازل، مغازه ها، دام و کشاورزی مردم وارد شده  است، تاکید کرد: باید کاری کنیم که مردم نگرانی نداشته باشند و مقام معظم رهبری بر این موضوع تأکید داشتند، بنابراین مردم نگران بعد و جبران خسارت نباشند.

رفع نیازهای مردم مناطق سیل زده در مجلس پیگیری می شود

لاریجانی با بیان اینکه رفع نیازهای مردم مناطق سیل زده در مجلس پیگیری می شود، افزود: اگر لازم باشد در مجلس مصوب می‌شود که امکانات مالی لازم برای بنیاد مسکن و سایر بخش‌ها در نظر گرفته شود، تا مشکلات مردم رفع شود، چراکه مردم زندگی خود را از دست داده و نگران هستند و  همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند مردم نباید نگرانی و اضطراب داشته باشند.

 بسته‌های یک هفته ای و 10 روزه غذایی برای مردم در نظر گرفته شود

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه ارائه بسته‌های ۲۴ ساعته به مردم تعداد ترابری را زیاد و کار را سخت می‌کند، تصریح کرد: بهتر است بسته ها برای مدت زمان بیشتری تدارک دیده شود همانند  بسته‌های یک هفته ای و 10 روزه که این موضوع کار را آسان تر می کند.

وی با بیان اینکه حادثه ای که در لرستان رخ داده مهم بوده و سطح درگیری مسئولان در منطقه و ملی باید کاملا جدی باشد، افزود: شاید حجم مشکلات به قدری زیاد بوده که با وجود ارائه خدمات فراوان مشکلاتی احساس می شود، اما مدیران نظامی و غیرنظامی در پشت صحنه تلاش فراوانی برای خدمت به مردم می کنند.

در استانداری هر معاون مسئول یک بخش و یا هماهنگی با یک نهاد شود

لاریجانی با تاکید بر اینکه تمام بخش ها و نهادها با اِشراف ستاد مدیریت بحران لرستان فعالیت کنند، ادامه داد: باید در جلسات ستاد تقسیم کار صورت گرفته تا اقدامات با نظم و انضباط انجام شود تا از مقدورات به درستی استفاده شود.

وی با بیان اینکه در استانداری هر معاون مسئول یک بخش و یا هماهنگی با یک نهاد شود، اظهار داشت: مسئول ستاد باید با نیروهای صف مرتبط شود، بنابراین یک معاون برای کارهای فوری در نظر گرفته شود تا نمایندگان بخشداری ها و دهداری ها مشکلات خود را به این بخش منتقل کرده و این معاونت کمبودها را به هلال احمر، سپاه و ارتش اعلام تا مشکلات مردم رفع شود.

لایروبی از هم اکنون و فوری انجام شود

رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: یک معاونت دیگر در استانداری مسئول پیگیری مسائل آب، برق و گاز شود تا از نهادهای مختلف امکانات را اخذ و مشکل مردم را برطرف کند و یک معاونت دیگر برای بحث لایروبی و تمیزی شهرها در نظر گرفته شود و احتمال داده شود که حادثه دیگری ممکن بوده رخ دهد و لایروبی از هم اکنون و فوری انجام شود.

لاریجانی با بیان اینکه یک معاون دیگر استاندار مسئول تامین نیازهای اولیه و ثانویه مردم شود، ادامه داد: ممکن است این نوع تقسیم کار در استانداری برای یک ماه باشد، اما در این شرایط بحرانی باید متولی وجود داشته باشد.

استاندار لرستان میزان خسارات را برآورد کند

وی اظهار داشت: باید مشخص شود که مسئول توزیع هر یک از اقلام چادر، پتو و پوشاک کدام نهاد است و هر نهاد در کدام شهر این اقلام را توزیع می کند تا از این طریق انضباطی ایجاد شود.

رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان از استاندار لرستان خواست که خسارات زیرساخت ها همانند پل و راه ها، منازل مسکونی و نیازهای مردم را سریعتر برآورد کند و افزود: مجلس بودجه آن را پیگیری می کند و با توجه تاکیدات مقام معظم رهبری آن را تامین می کند تا مردم در این بخش نگرانی نداشته باشند که ممکن است برخی کمک ها به صورت نقدی و برخی به صورت تسهیلات کم بهره به افراد ارائه شود.

مجلس امهال وام های بانکی بخش های مختلف درگیر با سیل را پیگیری می کند

لاریجانی با بیان اینکه مجلس امهال وام های بانکی بخش های مختلف در گیر با سیل را پیگیری می کند، ادامه داد: با دولت مذاکره شده که در هیئت وزیران برای امهال وام های بخش های مختلف همانند کشاورزان و صنعتگران که در سیل آسیب دیده اند، مصوبه ای داشته باشند که مجلس تحقق این موضوع را پیگیری می کند و از رییس کل بانک مرکزی خواسته می شود که برای امهال وام ها و تسهیلات کمک کند.

وی با اشاره به اینکه مجلس قانون مدونی در خصوص مدیریت بحران تصویب کرده که منتظر نظر شورای نگهبان است، تصریح کرد: مردم پیشتاز کمک رسانی در مناطق سیل زده سراسر کشور بوده اند که ان شاء الله از این برهه با توفیق خارج می شویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، همچنین از همت مدیران در استانداری لرستان، ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی برای خدمات دهی به مردم با وجود تمام مضایق تشکر کرد.

نظر شما