شناسهٔ خبر: 154486 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: دفتر مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب:

همه اقدامات لازم تا رفع مشکلات مردم سیل‌زده با جدیت ادامه یابد

رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: خدمات‌رسانی، هماهنگی بخش‌های مختلف و شور و شوق کمک‌رسانی و روحیه بسیج‌شوندگی مردم در حادثه اخیر سیل در چند استان بسیار برجسته بود اما باید همه تصمیم‌ها و اقدامات لازم، به‌ صورت جدی پی‌گیری شود و تا رفع مشکلات و آلام مردم آسیب‌دیده، ادامه یابد.

به گزارش «نماینده»، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روزگذشته (سه‌شنبه) در جلسه ای ویژه با حضور معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از اعضای دولت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان کل ارتش و سپاه، فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی، نیروی انتظامی و بسیج، مسؤولان ستاد مدیریت بحران و دستگاههای امدادی و کمک رسان، ضمن دریافت گزارش از مسؤولان اجرایی و نظامی در خصوص آخرین وضعیت مناطق آسیب‌دیده از سیل و اقدامات انجام‌شده برای اسکان سیل‌زدگان، رسیدگی به مشکلات مردم و تصمیم های اتخاذشده به منظور جبران خسارات در بخش‌های مسکن، کشاورزی، دامداری، زیرساخت ها و همچنین روند کنترل شرایط روزهای آینده در برخی استان‌ها، گفتند: خدمات رسانی، هماهنگی بخشهای مختلف، و شور و شوق کمک رسانی و روحیه بسیج شوندگی مردم در حادثه اخیر سیل در چند استان بسیار برجسته بود اما باید همه تصمیم ها و اقدامات لازم، به‌صورت جدی پیگیری شود و تا رفع مشکلات و آلام مردم آسیب دیده ادامه یابد.

رهبر انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از گزارش های ارائه شده در این جلسه افزودند: خدمات انجام گرفته و هماهنگی میان دستگاهها و حضور مسؤولان رده بالا و فرماندهان نظامی در دل حادثه و در مناطق آسیب دیده، از نکات قابل توجه این حادثه بود.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: در کنار این نکات اما موضوع مهمتری نیز وجود دارد که آن هم مسئله پیشگیری از ویرانی ها و خسارات است که باید از قبل پیش بینی می شد.

ایشان افزودند: جدای از خسارات، موضوع صدمات روحی و روانی ناشی از حوادثی همچون سیل، بلندمدت و تأثیرگذار است، بنابراین باید به‌گونه ای برنامه ریزی و آینده نگری شود که صدمات و خسارات ناشی از اینگونه حوادث به کمترین میزان ممکن برسد.

رهبر انقلاب اسلامی «لایروبی رودخانه ها»، «لایروبی سدها»، «آزاد سازی حریم رودخانه ها»، «آبخیزداری» و «حفظ مراتع و جنگل ها» را از موضوعات بسیار مهم برشمردند و تأکید کردند: این حادثه باید یک درس عبرت باشد تا در طرحهای مختلف آینده از جمله سد سازی ها، راه سازی ها، احداث راه آهن، و عمران شهری، همه جوانب مختلف دیده و آینده نگری لازم و جامع انجام شود.

حضرت آیت الله خامنه ای موضوع پیگیری جدی تصمیم های اتخاذ شده در حادثه سیل در استانهای مختلف را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: در حادثه اخیر، مردم واقعاً کمک کردند و روحیه بسیج شوندگی مردم برای خدمت فوق العاده است که باید از این روحیه استفاده شود، ضمن آنکه همکاری خوبی میان مردم و مسئولان به‌وجود آمد.

ایشان در پایان سخنان‌شان ضمن قدردانی از دستگاه های مختلف خاطرنشان کردند: در قضیه سیل اخیر صدا و سیما، انصافاً عملکرد خوبی داشت.

در این جلسه پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور، وزیر نیرو و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گزارشی از آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده و اقدامات انجام‌شده و خدمت‌رسانی به مردم بیان کردند.
معاون اول رئیس‌جمهور، سیل اخیر را سیلی کم‌سابقه و موجب درگیر شدن ۲۴ استان کشور برشمرد و افزود: در این حادثه، همه دستگاهها و مسئولان آنها با ظرفیت کامل در خدمت مدیریت بحران قرار گرفتند.

آقای جهانگیری، دستور رهبر انقلاب اسلامی به نیروهای مسلح برای خدمات‌رسانی در مناطق سیل‌زده را بسیار راهگشا خواند و با تشکر از فعالیت‌های مردمی در مناطق آسیب‌دیده، خاطرنشان کرد: دولت مصوبات مهمی برای جبران خسارات وارد شده به مردم از طریق کمکهای بلاعوض و تسهیلات با سودهای پایین داشته است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تصمیم های اتخاذ شده برای مدیریت آبهای روان به سمت خوزستان گفت: از سپاه درخواست شده است برای هدایت آبهای روان کانال هایی را در اطراف بستان و سوسنگرد احداث کند.

در ادامه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حضور نیروهای مسلح از ساعات اولیه وقوع سیل در گلستان، گفت: پس از دستور فرمانده کل قوا، همه امکانات فنی و مهندسی برای حل مشکل مردم بسیج، و تأکید شد که همه اقدامات با هماهنگی دستگاههای مسئول و ستادهای مدیریت بحران انجام شود.

سپس وزیر کشور گزارشی از امدادرسانی به مردم در مناطق سیل‌زده بیان کرد و افزود: تدوین طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب برای همه استانها، لایروبی سطوح و رودخانه‌ها، رفع تصرفات و آزادسازی حریم رودخانه‌ها، بیمه واحدهای مسکونی و ارتقاء تجهیزات و دانش  هواشناسی جزو مواردی است که باید برای آینده در دستور کار قرار بگیرد.

همچنین وزیر نیرو با اشاره به تأثیر مثبت بارشها بر آبگیری سدها و تالاب‌های کشور، از صدمات وارد شده به شبکه انتقال آب و برق کشور نیز گزارش داد و گفت: با توجه به سرازیر شدن آبها  از سمت لرستان و ایلام به سمت خوزستان و سدهای این استان، تدابیر لازم برای مقابله با بحران اندیشیده شده است.

نظر شما