شناسهٔ خبر: 154481 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کدام وزرای دولت از مجلس در سال ۹۷ کارت زرد گرفتند؟

کارت زرد مجلس وزرای دولت دوازدهم که از مجلس دهم کارت زرد گرفته‌اند، چه کسانی هستند.

به گزارش «نماینده»، پس از گذشت حدود 20 ماه از تشکیل کابینه دوازدهم در سال 97 ، برخی از وزرا از نمایندگان مجلس دهم شورای اسلامی کارت زرد دریافت کردند.

**ماجرای کارت زرد در مجلس چیست؟

ماجرای کارت‌های زرد به وزرا به مجلس هشتم برمی گردد زمانی که نمایندگان تصمیم گرفتند برای تقویب بعد نظارتی قوه مقننه ساز و کاری بنا کنند تا براساس آن هرگاه احساس کردند وزیری انتظاراتشان را پاسخ نمی دهد، بتوانند دست به جیب شوند و کارت زرد را به او نشان دهند و اگر کار به سومین کارت زرد برسد، استیضاح او را کلید بزنند. طبق آیین نامه داخلی مجلس در صورتی که یک سوال از وزیر در صحن علنی مطرح شود، پس از توضیحات وزیر، در صحن علنی رای گیری می شود و اگر نصف به علاوه یک نمایندگان حاضر از توضیحات وزیر قانع نشده باشند، به عنوان یک اخطار یا کارت زرد به وزیر محسوب می شود.ماده 211 آیین نامه داخلی مجلس می‌گوید: چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر، سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی و آیین نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

**کدام وزرا دولت دوازدهم در سال 97  از نمایندگان کارت زرد گرفتند؟

در دولت دوازدهم و طی یک سال گذشت برخی وزرا با توجه به عملکردشان از سوی نمایندگان ملت به پارلمان فراخوانده شده‌اند تا در صحن علنی مجلس پاسخگوی سئوالات و ابهامات باشند که برخی وکلای ملت از توضیحات برخی از آنها قانع نشدند که این موضوع سبب شده تا چند تن از وزرای دولت دوازدهم از بهارستان نشینان کارت زرد دریافت کنند.


**کارت زرد مجلس به کرباسیان

نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه 2 اردیبهشت قوه مقننه و در جریان بررسی سوال ملی امیر خجسته نماینده همدان در پارلمان از مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد درباره نوسانات نرخ ارز و ورود بانک‌ها به بنگاهداری با 109 رای موافق، 48 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان سوال نماینده همدان را وارد دانسته و از توضیحات وزیر اقتصاد قانع نشدند. به این ترتیب مسعود کرباسیان از مجلس کارت زرد دریافت کرد.


**اولین کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد

وکلای‌ملت روز(26 اردیبهشت) در صحن علنی از توضیحات سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه قانع نشدند.

پس از آنکه علی مطهری نماینده سوال کننده از وزیر ارشاد اعلام کرد که از توضیحات صالحی قانع نشده است، سوال از وزیر به رای گذاشته شد و در نهایت نمایندگان مجلس نیز با 117 رای موافق، 47 رای مخالف و 3 رای ممتنع اعلام کردند که همانند مطهری از سوالات وزیر ارشاد درباره علت عدم اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه قانع نشدند تا بدین ترتیب عباس صالحی اولین کارت زرد خود از مجلس را دریافت کند.


**حجتی از مجلس کارت زرد گرفت

 بهارستان نشینان در جلسه علنی روز (‌سه‌شنبه، اول‌خرداد) پارلمان و در جریان سوال از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت تنظیم بازار گوشت سفید و اقدامات این وزارتخانه برای تنظیم بازار، از توضیحات او  قانع نشدند.

براساس این گزارش، نمایندگان در این جلسه، با 126 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.


**دومین  کارت زرد مجلس به "حجتی»

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز (یکشنبه، دهم تیر) پارلمان و در جریان بررسی طرح سؤال ملی جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر"علت ایجاد انحصار در بازار دان و مرغ توسط آقای مدلل با زیر پا گذاشتن قانون انحصار" از ارائه توضیحات وزیر جهادکشاورزی قانع نشدند.

براساس این گزارش، کریمی‌قدوسی از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و خواستار رأی‌گیری از نمایندگان شد که در نهایت بهارستان‌نشینان از مجموع 198 نماینده حاضر، با 113 رأی موافق،‌ 54 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی قانع نشدند.


**دومین کارت زرد نمایندگان به «کرباسیان»

وکلای ملت در جلسه علنی روز (یکشنبه، 14مرداد) پارلمان با اکثریت آراء از توضیحات مسعود کرباسیان وزیرامور اقتصادی و دارایی درباره چرایی عدم اجرای پروژه ملی طرح جامع مالیاتی پس از گذشت 11 سال و نقش شرکت‌های مشاور خارجی، قانع نشدند.

براساس این گزارش، خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس سؤال فوق را از وزیراقتصاد مطرح کرد که در نهایت و پس از توضیحات کرباسیان، از توضیحات وی قانع نشد و سؤال به رأی نمایندگان گذاشته شد. در نهایت نمایندگان مجلس نیز ضمن وارد دانستن سؤال به کرباسیان کارت زرد داده و از توضیحات وی قانع نشدند.

بهارستان‌نشینان در این جلسه، از مجموع 200 نماینده حاضر، با 106 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع به کرباسیان کارت زرد دادند.


**اولین کارت زرد نمایندگان به وزیر علوم

بهارستان‌نشینان  در جلسه علنی روز (یکشنبه 8 مهر) قوه مقننه و در جریان بررسی سوال نادر قاضی‌پور، محمدحسین فرهنگی نمایندگان ارومیه و تبریز درباره اینکه چرا در سطح‌بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی برخی دانشگاه‌های معتبر کشور را در مراکز استانها و برخی شهرستانهای محلی اعلام کردند  از توضیحات منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  قانع نشدند که پس از رای‌گیری درباره این سوال  با 53 رأی موافق، 132 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در صحن، توضیحات وزیر علوم را قانع کننده ندانستند.


**کارت کارت زرد دوم مجلس به «صالحی»

نمایندگان در خانه ملت در نشست علنی روز (چهارشنبه 18‌مهر) قوه مقننه، در جریان طرح سوال حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظارت وزیر برعملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیرعامل آن، با 80 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر قانع نشدند.


**سومین کارت زرد مجلس به صالحی

وکلای‌ملت در جلسه علنی روز (چهارشنبه 18 مهر ماه) قوه مقننه در جریان طرح سوال حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد از سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدیو درخواستی «VOD» از سوی آن وزارتخانه با 94 رأی موافق، 74 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه از توضیحات وزیر قانع نشدند.


** مجلس به وزیر نیرو کارت زرد داد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز (یکشنبه 29 مهر) قوه مقننه، در جریان بررسی طرح سوال حسن کامران نماینده اصفهان از رضا اردکانیان، وزیر نیرو، درباره مشکلات حق‌آبه کشاورزان شرق اصفهان و عدم جاری شدن حق‌آبه آنها در رودخانه زاینده رود طی سال جاری با 114 رأی موافق، 96 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در جلسه علنی از توضیحات وزیر قانع نشدند.


**سومین کارت زرد مجلس برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

بهارستان نشینان در جلسه علنی روز (سه‌شنبه 18‌دی) قوه مقننه، بررسی سوال شهاب نادری، نماینده اورامانات، از عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور در دستورکار نمایندگان در صحن علنی قرار گرفت که پس از ارائه توضیحات عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیرامون سوال نادری، نماینده اورامانات از پاسخ‌های وی قانع نشد.

در نهایت نمایندگان با 96 رای موافق، 65 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در مجلس، پاسخ‌های وزیر را قانع کننده ندانستند و وزیر سومین کارت زرد را از نمایندگان دریافت کرد.

نظر شما