شناسهٔ خبر: 154460 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کریمی: عده‌ای از نابودی ظرفیت تولید ملی سودجویی می‌کنند

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تولید ملی باید محور همه فعالیت‌های اقتصادی باشد و برای تحقق این امر باید با قاچاق و واردات بی‌رویه کالا مبارزه کرد.

به گزارش «نماینده»،علی اکبر کریمی درباره الزامات شعار سال یعنی رونق تولید، اظهار داشت: تولید یکی از مهمترین شاخص‌های اقتصادی است و تولید ملی باید محور همه فعالیت‌های اقتصادی باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای در بخش‌های مختلف حوزه تولید چون سرمایه انسانی، ذخایر طبیعی، منابع معدنی و تجهیزات دارد، ادامه داد: با وجود این متأسفانه گزارش‌ها حاکی از آن است که بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های تولید داخلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بسیاری از کارخانجات ما تعطیل هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ما باید در زمینه رونق تولید تحرک داشته باشیم و برنامه‌ریزی دقیقی جهت تأمین مواد اولیه و سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی فراهم شود تا بتوانیم ظرفیت تولید کشور را به سرعت افزایش دهیم.

کریمی با اشاره به بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «رونق یافتن تولید موجب تحول در بخش‌های مختلف اقتصادی، کاهش بیکاری و تورم و فقر، افزایش ارزش پول ملی و حتی ایجاد توازن و کاهش کسری بودجه کشور می‌شود»، بیان کرد: افزایش ظرفیت تولید در وهله اول منجر به رشد اقتصادی و افزایش سطح تولید ملی می‌شود و مشکل بیکاری در کشور را تا حد زیادی مرتفع می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق رونق تولید باید موانع موجود در عرصه تولید رفع شود، ادامه داد: متأسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی به علت مشکلاتی که از سوی ادارات و دستگاه‌های مربوطه برای آنان ایجاد شده است، نمی‌توانند تولید کافی داشته باشند که لازم است ضوابط و مقررات دست و پا گیر برداشته و قانون در این عرصه به درستی اجرا شود.

برای رونق تولید باید با قاچاق کالا مبارزه کرد

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه برای تحقق شعار سال مبارزه با قاچاق کالا باید در اولویت قرار گیرد، گفت: واردات بی رویه کالا به کشور منجر به نابود کردن بخش عمده‌ای از ظرفیت تولیدی کشور شده است و از سوی دیگر باید از واردات کالاهایی که در داخل کشور امکان ساخت دارند، جلوگیری شود چرا که برخی افراد به دلیل منفعت طلبی خود این کالاها را به کشور وارد می‌کنند که این مسئله باعث ضربه زدن به تولیدکنندگان داخلی شده است در حالی که اغلب این کالاهای وارداتی بی کیفیت هستند و قابلیت رقابت با کالاهای ایرانی را ندارد.

وی بیان کرد: لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های دیگر در کنترل حیطه تولید داخلی جدی تر باشند چرا که بعضاً مشاهده می‌شود کالاهایی که امکان ساخت داخل دارند، از وزارت صنعت، معدن و تجارت گواهی عدم امکان ساخت داخل را می‌گیرند که این مسئله مشکلاتی را در بخش تولید کشور ایجاد کرده است.

کریمی با بیان اینکه زمانی که توان تولید کالایی را در داخل داریم، نباید اجازه ورود کالاهای مشابه آن به کشور داده شود، خاطرنشان کرد: برای مثال ما شاهد واردات بی رویه واگن‌های قطار، ماشین آلات راهسازی و تجهیزات نیروگاهی و پالایشگاهی هستیم در حالی که بسیاری از کارخانه‌های کشور امکان فراهم کردن این محصولات را دارند که پشت قضیه واردات بی رویه این کالاها به کشور عده‌ای منفعت طلب هستند که با استفاده از رانت و ارتباطات ویژه خود و برای رسیدن به منافعشان اقدام به این کار کرده و ظرفیت‌های تولید ملی را نابود می‌کنند.

نظر شما