شناسهٔ خبر: 154458 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

آزادیخواه:تورم نباید بهانه‌ای برای عدم انتشار کتاب باشد

آزادی خواه2 سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با توجه به تورم و گرانی، برخی ناشران از انتشار کتاب‌ها سر باز می‌زنند اما باید گفت که امروز در این جهاد فرهنگی نیازمند این هستیم که ناشران در حوزه بمانند و با توجه به مشکلات، به حداقل سود قانع شوند و عرصه را خالی نکنند.

به گزارش «نماینده»، احد آزادی‌خواه با اشاره به افزایش قیمت کاغذ و به دنبال آن عدم رغبت ناشران به انتشار کتاب گفت: اعتقاد بنده بر این است که گرانی کالا و کاغذ بهانه‌ای برای عدم انتشار کتاب و کم کردن آمار انتشار است. با این شرایطی که در حوزه تورم داریم، کتاب نسبت به بقیه کالاها برای مردم سهل‌الوصول‌تر است. ضمن اینکه نمایشگاه کتاب سالانه است و یک مرجعی برای حوزه کتاب و کتابخوانی و حوزه چاپ و نشر است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید اجازه دهد به هر شکل ممکنی تضعیف شود چراکه اگر تضعیف شود، عملا مهندسی کتاب در یک سال آینده نیز تضعیف خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه مسائل مختلفی از جمله تورم و گرانی را قبول داریم اما این نباید بهانه‌ای باشد تا انتشار کتاب کمتر شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد اینکه برخی ناشران از تجدید چاپ کتاب انصراف داده‌اند و منتظر این هستند تا ببینند در روزهای آینده چه تغییر و تحولی در حوزه چاپ و نشر رخ خواهد داد، تصریح کرد: به ناشران می‌گویم که با توجه به اینکه هر ساله با توجه به نرخ تورم در هر سال، استقبال از نمایشگاه کتاب، بینظیر است به‌طوری‌که  دانشجویان، طلاب، نخبگان، فرهیختگان، محققان و پژوهشگران هر ساله از نمایشگاه استقبال می‌کنند، میدان را خالی نکنند چراکه امروز در این جهاد فرهنگی نیازمند این هستیم که ناشران در حوزه بمانند و با توجه به مشکلات، به حداقل سود قانع شوند و عرصه را خالی نکنند. این عرصه یک عرصه میراث معنوی برای سال‌های بعد است و اگر در آن وقفه ایجاد شود، دچار لطمه خواهد شد.

آزادی خواه در پاسخ به این سوال که چرا هیچ حمایت فرهنگی از حوزه چاپ و نشر صورت نمی‌گیرد و همه چیز به انصاف دلالان بستگی دارد نه نظارت مسولان، گفت: انتظار ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این است که نظارت‌ها را دقیق‌تر، سامان یافته و قابل دفاع کند و دست‌های پلید در فرایند کتاب، کتابخوانی و چاپ و نشر را کوتاه کند و یک سرو سامان پاک و قابل دفاعی ایجاد کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: این کار به راحتی از عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر می‌آید و حتما انجام خواهد داد./

نظر شما