شناسهٔ خبر: 154437 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «نماینده»

بانک مرکزی ثبات فعلی بازار ارز را حفظ کند

زهرا سعیدی/2 سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: انتظار ما از رئیس بانک مرکزی این است که همان‌گونه که توانست ثبات را در بازار ایجاد کند، همان‌گونه این ثبات را حفظ و از پتانسیل‌های موجود برای رسیدن به این هدف مهم استفاده کنند. هرچند قبول داریم و می‌پذیریم که شرایط دشواری وجود دارد

پس از گرانی بی‌سابقه در بازار ارز از اوایل سال جاری، سرانجام دولت در مهرماه 97 دست‌به‌کار شد و در جلسه‌ای با حضور رؤسای قوا تصمیم گرفت با سیاست‌های جدید گامی در راستای کاهش قیمت‌ها و بازگشت ثبات به بازار ارز بردارد. در این جلسه به بانک مرکزی اختیار لازم را برای دخالت در بازار ارز داده شد.

همتی، رئیس بانک مرکزی نیز در بهمن‌ماه سال جاری با اشاره به اینکه «برنامه‌های زیادی در دستور کار داریم و کارهای خوبی را هم در این راستا انجام داده‌ایم» گفت: «وضعیت ارزی بسیار خوب است و ما کنترل کامل را به بازار ارز داریم. با این همه اگر اطلاع‌رسانی کمتری می‌کنیم به‌خاطر ملاحظات دیگری است که داریم. ما توانسته‌ایم هجمه‌های اقتصادی دشمنان را خنثی کرده و به‌سمت ایجاد ثبات اقتصادی برویم.»

در همین رابطه «زهرا سعیدی»، سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نمایندۀ مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «نماینده» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «سیاست‌های بانک مرکزی در حوزۀ ارزی تغییر کرده است، این سیاست‌ها چه اندازه بهبود پیدا کرده و توانسته است اثرگذار باشد» اظهار کرد: «در سال گذشته شاهد شوک‌ها و التهابات ارزی بودیم که درخور اقتصاد کشور نبود و فشارها را بر مردم تشدید کرد.»

وی افزود: «البته برخی مردم هم در بروز این التهابات دخیل بودند و علیرغم اینکه اطلاعات اقتصادی کافی از بازار پولی و بانکی نداشتند وارد یکسری از بازارها شدند و سرمایه‌های خرد خود را در این بازارها سرمایه‌گذاری کردند که مشکلاتی را در پی داشت. بنده خودم به‌عنوان سخنگوی کمیسیون اقتصادی هیچ زمان به هیچ‌کدام از این بازارها در چنین شرایطی ورود نداشته‌ام.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نمایندۀ مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر در ریاست بانک مرکزی اظهار کرد: «خوشبختانه از زمانی که آقای همتی ریاست بانک مرکزی را برعهده گرفته است تلاش‌های زیادی به‌منظور بهبود اوضاع اقتصادی انجام داده و توانسته به بازار ارز ثبات دهد. وی سفارت چین را به عهده داشت اما آمد و کار در چنین شرایط پرفشار و ملتهبی را پذیرفت. انتظار ما این است که وی بتواند این ثبات را حفظ کرده و حتی بیش از این شاهد کاهش قیمت ارز باشیم.»

سعیدی ادامه داد: «البته باید برنامه‌ریزی ما در تخصیص ارز ترجیحی برای اقلام ضروری و اساسی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد دقیق‌تر انجام شود. یکی از وظایف بانک مرکزی ثبات بخشیدن به قیمت‌ها و بازار است. البته لازم است و انتظار می‌رود ما هم در این مسیر کمک کرده و مسئولان مربوط را در این مسیر همراهی کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه «باید برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای انجام شود که یارانۀ تخصیصی به برخی از کالاها که به‌منظور منطقی کردن قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود بی‌نتیجه نباشد» گفت: «به برخی کالاها ارز دولتی تعلق می‌گیرد اما قیمت‌ها همچنان مانند سابق است و تغییری به‌خود ندیده است. متأسفانه آنچه در ظاهر به چشم می‌آید این است که شاید یکسری افراد خاص از این روند بهره می‌برند. اینها باید شفاف به مردم گزارش داده شود.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نمایندۀ مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه‌ای که چندی پیش و در دهۀ اول بهمن‌ماه در کمیسیون اقتصادی به‌منظور کنترل قیمت گوشت در بازار با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد عنوان کرد: «در جلسۀ اخیر کمیسیون اقتصادی به وزیر کشاورزی پیشنهادهایی مبنی بر کنترل قیمت دام و گوشت داده شد و امید است بتوانیم برنامه‌ریزی مطلوب و مثمر ثمری را برای کاهش فشار از دوش مردم انجام دهیم و بازار سامان یابد.»

سعیدی ادامه داد: «انتظار ما از رئیس بانک مرکزی این است که همان‌گونه که توانست ثبات را در بازار ایجاد کند، همان‌گونه این ثبات را حفظ و از پتانسیل‌های موجود برای رسیدن به این هدف مهم استفاده کند. هرچند قبول داریم و می‌پذیریم که شرایط دشواری وجود دارد.»

وی در پاسخ به این پرسش «نماینده» مبنی بر اینکه «چه برنامه‌ای برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از صعود قیمت کالاها در مقابل سیر نزولی و سقوط قیمت ارز در بودجۀ ۹۸ نظر گرفته شده است» گفت: «مهم‌ترین مسئله در این زمینه نظارت است. اخیراً جلسۀ کمیسیون با حضور سازمان تعزیرات، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانه‌های متبوع و دستگاه‌های نظارتی برای پیدا کردن راه‌حل و عیب‌یابی مشکلات برگزار شد.»

سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نمایندۀ مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: «مهم‌ترین مسئله‌ای که در این جلسه عنوان شد نظارت صحیح است، باید ابزارهای نظارتی را برای ساماندهی این موضوع تقویت کنیم.»

نظر شما