شناسهٔ خبر: 154402 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

محمد دهقان:

انفعال مجلس در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکا، به سران جریان فکری غرب‌گرا در خارج مجلس برمی‌گردد

محمد دهقان// نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مواضع نادرست علی مطهری از بیرون از مجلس به او القا می‌شود، گفت: انفعال دولت در برابر غرب و آمریکا روی اکثریت مجلس نیز تأثیر گذاشته است.

به گزارش «نماینده» محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و نماینده طرقبه  در مجلس ، با تأکید بر اینکه بیانات نوروزی رهبر انقلاب کاملاً مبتنی بر واقعیات و نیازهای روز کشور بود، گفت: با توجه به اینکه کشور درگیر جنگ اقتصادی تمام‌عیاری از جانب آمریکا است، عبور از این جنگ اقتصادی بدون توجه به رونق تولیدات داخلی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب که از عملکرد مجلس در زمینه اقدامات متقابل علیه آمریکا ابراز گلایه کرده بودند، افزود: خیلی مشهود است که دولت در قبال اقدامات ضدایرانی آمریکایی‌ها کوتاهی‌های جدی داشته و چون اکثریت قاطع مجلس و اکثریت اعضای هیئت‌رئیسه، به‌ویژه در عرصه سیاسی و مذاکره با آمریکا و مسائل مربوط به غرب هماهنگ با دولت بوده است، لذا انفعال دولت بر اکثریت نمایندگان دوره دهم مجلس تأثیر داشته است.  

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: البته در این دوره طرحی از سوی وزارت خارجه تحت عنوان اقدام متقابل به‌نگارش درآمده بود و از طریق هیئت‌رئیسه مجلس به نمایندگان تقدیم شد که متأسفانه بیش از آنکه معطوف به مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا باشد، درپی اِعمال سیاست‌های منفعلانه دولت در منطقه و سلب اختیارات فعالان جبهه مقاومت بود که با جلسات مشترکی که با نمایندگان سه فراکسیون برگزار شد، اشکالات طرح مذکور برطرف شد و در نهایت طرحی تحت عنوان مقابله با اقدامات ماجراجویانه دولت آمریکا در مجلس به‌تصویب رسید که آن طرح نیز خیلی قوی نبود.

دهقان با بیان اینکه براساس تجربه سال‌های گذشته، اقداماتی که در حوزه سیاست خارجی در مجلس انجام می‌شده، عمدتاً با هماهنگی رئیس مجلس و رئیس کمیسیون‌ امنیت ملی صورت می‌گرفته است، گفت: نکته‌ای که در این‌گونه اقدامات مورد توجه قرار می‌گیرد، این است که با توجه به جریاناتی که در مجلس حضور دارند به‌گونه‌ای عمل شود که طرح ارائه‌شده رأی قاطع نمایندگان را به‌همراه داشته باشد.

وی همچنین درباره اظهارنظر اخیر علی مطهری درباره رد طرح تبدیل بیانیه‌های ضدآمریکایی به قانون از سوی شورای نگهبان، یادآور شد: به‌یاد نمی‌آورم آقای مطهری در خصوص سیاست خارجی طرح و برنامه‌ای در برابر آمریکا و غرب ارائه داده باشند و بعید می‌دانم ایشان خودشان را در این حوزه‌ کارشناس تلقی کنند.

نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: آقای مطهری بعد از فراز و فرودهای سیاسی چندساله اخیر اکنون خود را به یک جریان فکری نزدیک کرده است که اصولاً در این سال‌ها جز عقب‌نشینی‌های پی‌درپی و زیان‌بار در برابر آمریکا و غرب، هنری نداشته است.

دهقان افزود: انفعال مجلس در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکا، به سران جریان فکری غرب‌گرا در خارج مجلس برمی‌گردد که آقای مطهری و سایر افرادی که با لیست دولت آقای روحانی و جریان غرب‌گرای افراطی به مجلس راه یافتند هر از چندگاه با آن‌ها جلسه می‌گذارند و خطوط اصلی را دریافت می‌کنند.

وی افزود: همیشه وظیفه کمیسیون امنیت ملی این بوده است که با رصد موضوعات مرتبط با سیاست‌ خارجی کشور، بهترین تصمیمات در این حوزه را اتخاذ کرده و مسئولان امنیت کشور را ملزم به اجرای این تصمیمات کنند، از سوی دیگر زمانی که کمیسیون امنیت ملی از اساس هیچ طرح کارشناسی‌شده‌ای در حوزه سیاست‌ خارجی نداشته باشد، مسئولان سیاست خارجی و امنیتی کشور تمایلی به صرف وقت خود در کمیسیون ندارند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: زمانی مسئولان وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی وقت خود را به حضور در کمیسیون امنیت ملی اختصاص می‌دهند که این کمیسیون طرح قابل توجهی در این حوزه داشته باشد و بیان برخی مطالب به‌اعتقاد من موجب پایین آوردن‌ شأن مجلس و کمیسیون شد.

دهقان در عین حال خاطرنشان کرد: البته من قصد ندارم از مسئولیت عملکرد خودم در این حوزه شانه خالی کنم و ما هم با اینکه اقلیتی در مجلس هستیم در این کوتاهی مجلس شریک هستیم، اما ما همیشه این ملاحظه را داشته‌ایم که در حوزه سیاست خارجی طرحی ارائه نشود که اکثریت مجلس با آن مخالفت کند و موجب سوءاستفاده دشمن گردد.

وی گفت: در هر حال نباید منکر نقش بسزای رئیس مجلس در اتخاذ تصمیمات راهبردی مجلس شد، زمانی که رئیس مجلس اراده‌ای برای مقابله و برخورد با اقدامات ضدایرانی دولت و کنگره آمریکا داشته باشد، این امکان برای ایشان مهیا است که از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد استفاده کرده و این هدف را به انجام برساند.

نایب‌رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: افزایش زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها در شش سال گذشته ناشی از عقب‌نشینی‌هایی است که در دولت آقای روحانی اتفاق افتاده و به‌نظر می‌رسد آنهایی که در دولت و مجلس با تصمیمات انفعالی و خوش‌بینی به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها موجب افزایش زیاده‌خواهی آنها شده‌اند، امروز دچار نوعی سردرگمی هستند و از آنها حرکت انقلابی در برابر غرب بعید به‌نظر می‌رسد.

نظر شما