شناسهٔ خبر: 154377 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

چه توشه ای از این فرصت برداشت می کنیم؟/ تشریح بیانیه گام دوم در دیدارهای نوروزی

نوروز مدرس حوزه گفت: در ایام تعطیلات آغاز سال نو جایگاه خود را در پیام مهم و راهبردی مقام معظم رهبری در ارتباط با گام دوم انقلاب مشخص کنید.

به گزارش «نماینده»، یوسفی، مدرس حوزه علمیه حضرت باقرالعلوم(ع) در بحث مهدویت و نکات مربوط به آغاز سال جدید با توجه به تعالیم اسلام، اظهار داشت: در تعالیم دینی آنچه که مطرح است تغییر و تحول در بحث حاکمیت، آمدن وجود مبارک امام عصر(عج) است. امام صادق (ع) می فرمایند : منتقم آل پیامبر(ص) ظهور می کند و واقعه خوشایند بهار اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: این شکل از اتفاقات از یک جهت انسان را با تغییر و تحول پدیده های عالم آشنا می کند و اشاره به برپا شدن گوشه ای از حادثه عظیم قیامت است که می تواند متذکر خوبی باشد.
استاد حوزه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) بیان داشت: به وجود آمدن بهار دلیلی بر وجود قیامت است و از زمین مرده، حیات ایجاد می شود که اشاره به زنده شدن مردگان در روز قیامت رامی‌دهد.
وی با اشاره به آداب و رسوم ایام عید نکاتی را بیان کرد: یکی از رسوم پسندیده و خوبی که ما در ایام نوروز انجام می دهیم دید و بازدید و صله رحم است که خداوند خود در قرآن به آن سفارش کرده است. صله رحم موجب طولانی شدن عمر، عمران و آبادانی است. در صله رحم باید توجه داشت در کنار حاصل شدن امورات دنیایی، اعمالی که موجب نارضایتی خدا باشد انجام نگیرد.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) فرمودند: انسان مومن چند وقت و زمان دارد که ترتیب آن هم دارای بسی ارزش است. در ابتدا زمان خود را به مناجات و راز و نیاز با خدا اختصاص دهد. زمانی را برای امورات زندگی دنیوی بگذارد تا محتاج دیگران نباشد، زمانی را برای رفت و آمد و صله رحم با افرادی که مورد اعتماد هستند و در این میان علاوه بر خانواده و فامیل افرادی را که با اهل بیت عصمت و طهارت ارتباط دارند و مورد اعتماد هستند را داشته باشیم و در آخر زمانی را برای خود مد نظر قرار دهیم. با خود نتیجه فعالیت‌هایی را که انجام داده ایم را تشریح کنیم برای اینکه بدانیم چه توشه ای از این زمان هایی که صرف کردیم حاصل شده است و چه تحولی در وجود ما رخ داده است.
استاد حوزه گفت: با دقت به رفتار و زندگی و عمری که صرف می کنیم، بنگریم و عبرت بگیریم. ما در دوران خردسالی رفتار خاص آن دوران را انجام داده ایم اما پس از آن روزهایی که متوجه امورات خود شدیم با خود کنکاش کنیم این چندین بهاری که از عمر خود سپری کردیم را تکراری نکنیم، همانطور که در روایات آمده است انسانی که دو روزش مانند هم باشد ضرر کرده است و چه برسد به کسی که روز بعدش بدتر از روز قبل باشد تلاش کنیم روزهایمان پر بارتر از روز قبل باشد و گرنه مانند انسان زیانکار می شویم.

وی درارتباط با برنامه های مهدویت افزود: باید برنامه های که در هفته گذشته در ارتباط با مهدویت انجام می شود تکراری نباشد و یا بهار ۹۸ پر بارتر از بهار ۹۷ باشد، این اصل را در همه کارهای خود باید مد نظر داشته باشیم. به مساوی بودن قانع نباشیم.
استاد حوزه در سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی و گرانی ها افزود: بخشی از این اوضاع به رفتار خودمان مربوط است و بخشی هم اسراف هایی که در سال های گذشته رخ داده که امروزه ما عواقب آن را در سطح کشور می بینیم.

وی گفت: در این ایام متوجه خریدها و سفره هایی که بر ای پذیرایی از میهمان می اندازیم باشیم زیرا همه در یک سطح نیستیم و چشم و هم و چشمی ها را کنار بگذاریم، دید و بازدید را فقط به ایام ۱۳ روز عید موکول نکنیم که اینها از صفات انسان های جاهل است. امیر المومنین (ع) فرمودند: انسان جاهل یا کاری انجام نمی دهد یا زیاده روی می کند و متوقف کردن دید و بازدید ها به عید نوروز نشان از جهالت دارد.

یوسفی گفت: در رفتار و گفتار و پذیرایی آداب خاص خود را رعایت کنید و مراتب محرم و نامحرم را حرمت نگه دارید و اصول تربیتی را در فرزندان خود گام به گام انجام دهیم و کاری را انجام بدهید که موجب رضایت و خشنودی خدا باشد.
وی افزود: اهمیت پذیرایی و نعمت‌هایی را که برای میهمان مهیا شده را با سخنان ناصواب قابل شما را را ندارد کم ارزش نکنیم. یا اگر هدیه ای برای ما آورده می شود مراتب قدردانی دانی را به درستی به جا آوربم زیرا آن شخص به اندازه بضاعت خود و آنچه که در توان خود بوده آورده است و ارزش آن را ضایع نکنید.
مدرس حوزه افزود: در این شرایط سخت اقتصادی از آنچه که در اختیار داریم، انفاق کنیم و یکی از با ارزش ترین مواردی که سفارش شده انفاق در سختی هاست که موجب افزایش خیر و برکت در زندگی و گشایش در کارها می شود و سعی کنیم کسانی که بضاعت مالی چندانی ندارند را در اولویت قرار دهیم.
وی ادامه داد: یکی از سنت های پسندیده در این ایام عیدی دادن به بچه های کم سن و سال است و ایام ماه مبارک رجب را می‌گذرانیم و در عیدی هایی که به بچه ها در نظر می گیریم برای جذب آنها سلیقه به خرج دهیم و در این ایام خوش در کنار همدیگر صبور باشیم.
استاد حوزه تصریح کرد: در این ایام تعطیلات آغاز سال نو پیام مهم و راهبردی مقام معظم رهبری در ارتباط با گام دوم انقلاب را که خطاب اصلی آن را جوانان قرار داده اند به درستی در نزد خود تبیین و تشریح کنید و جایگاه خود را در تحقق این اصل مهم آغاز ۴۰ سال دوم انقلاب مشخص کنید و هدف خود را از آنچه که مد نظر دارید بیان کنید تا بهار زندگی ایران اسلامی به بهار حکومت مهدی موعود(عج) ختم شود.

نظر شما