شناسهٔ خبر: 154376 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

حضرت زینب(س)، الگوی صبر در جهان اسلام است

حرم حضرت زینب(س) سرپرست اداره تبلیغات اسلامی گفت: حضرت زینب(س) با آن همه مصیبت هایی که در دشت کربلا بر ایشان وارد شد، صبر را شرمنده کردند و ایشان الگوی صبر در جهان اسلام هستند.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام مرادی، سرپرست اداره تبلیغات اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی سیاسی اولین جمعه در سال ۱۳۹۸ که در مصلی شهرستان قدس برگزار شد در جمع نمازگزاران، ضمن اشاره به سجایای اخلاقی حضرت زینب(س) و ارزش صبر، اظهار داشت: ماه رجب، ایام مغفرت و پذیرش گناهان است. حضرت زینب سلام الله علیه به اسوه و الگوی صبر در جامعه اسلامی مشهور هستند. اساسا صبر یکی از سجایای اخلاقی است که زندگی دنیوی بدون وجود آن امکان پذیر نیست. انسان در همه حالات مختلفی که در زندگی خود نیاز به صبر دارد.
حجت الاسلام مرادی تاکید کرد: حضرت زینب(س) با آن همه مصیبت های که در دشت کربلا و در روز عاشورا بر ایشان وارد شد صبر را شرمنده کردند و با آن صبر جمیل که از خود نشان دادند همه ما باید ایشان را الگوی خود قرار دهیم. حضرت زینب(س) فقط الگو برای بانوان نیستند بلکه الگوی جهان اسلام است و باید از این باغبان تنومند اسلام الگو بگیریم.
وی در خصوص جایگاه صبر بیان کرد: خداوند در قرآن بعد از درود و سلام بر پیامبر اسلام بر صابرین و بر صبرکنندگان درود فرستاده است. صبر در آیات و روایات جایگاه مهمی داشته است مهمترین آنها صبر بر گفته های دیگران علیه ماست، انسان صحبت هایی علیه خود می شنود که باید در مقابل آن صبر پیشه کند و بهترین الگو برای رفتار عملکرد در این موارد پیامبران و امامان معصوم هستند. در قرآن کریم می بینیم که دشمنان چه اهانت ها و توهین هایی به آنها می کردند و رفتار آنها صبر در گفتار و رفتار بود.
دومین مورد صبر بر مصیبت است، در قرآن آیه ۱۵۵سوره مبارکه بقره می‌فرماید “انسان در طول زندگی چندین ساله نقصی از اموال و انفس دارد و نباید در این مورد کفر گفت”. در زندگی شهید ثانی، می خوانیم وقتی که فرزند خود را از دست داد بسیار اندوهگین شدند و در غم از دست رفتن فرزند زمانی تأمل کرد و زندگی بزرگان تاریخ را مطالعه کرد و کتاب (مسکن الفوائد) آرام کننده قلب را نوشت و در آنجا مصیبت‌هایی که بر پیامبران می گذرد را یاد کرده است ما هم باید در مشکلات زندگی صبر را پیشه کنیم.
حجت الاسلام مرادی، صبر بر طاعت را از موارد دیگر صبر نام برد و افزود: خداوند در آیه ۶۵ سوره مبارکه مریم می‌فرماید: “خدا را عبادت کن و صبر در عبادت داشته باش” و در جای دیگر اشاره می کند “این اعمال عبادی که انسان در طول زندگی فردی و اجتماعی انجام می دهد بسیار سنگین است مگر بر کسانی که خاشع باشند و در این اعمال سنگین آن چیزی که رواست انجام داد، صبر است».
وی بیان کرد: ایام ماه مبارک رمضان را در پیش داریم روزه یکی از اعمال سخت است منتهی با صبر و توکل به خدا آن چیزی که باید انجام داد صبر بر طاعت است. نوع بعدی صبر که انسان باید انجام دهد، صبر بر معصیت است. قرآن در آیه ۵۳ سوره مبارکه یوسف می فرماید: “انسان یک نفس اماره و یک نفس لوامه دارد. نفس اماره، انسان را به بدی ها سوق می دهد و به معصیت امر می کند و نباید انسان خود را بر این معصیت اندازد و لذاید و شهوات از طبع وجود انسانی است، منتهی انسان باید همواره این صبر را در زندگی خود داشته باشد و بهترین الگو حضرت زینب (س) است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی با ارایه گزارشی از برنامه های اعتکاف در مساجد شهر، تصریح کرد: ایام اعتکاف رجبیه در سه مسجد به صورت محوری و به دوری از پراکندگی انجام شد. طرح عبادی و دینی دانش آموزی سه روز قبل از ایام اعتکاف با حدود ۴۰ نفر از دانش آموزان پسر در مسجد جامع شهرستان برگزار شد و دانش آموزان در این طرح با آداب ایام اعتکاف، مباحث دینی، پرسش و پاسخ چه در جنبه فردی و جنبه اجتماعی آشنا شدند. در دو مسجد که مزین به نام حضرت صاحب الزمان(عج) در منطقه کاووسیه ویژه خواهران باحضور ۲۵۰ نفر و مسجد صاحب الزمان(عج) واقع در خیابان صاحب الزمان(عج) مختص برادران با حدود ۶۰ نفر معتکف همراه با برنامه های مختلف مذهبی و فرهنگی مانند اعزام مبلغ، مداح و حلقه های معرفت افزایی و برنامه های قرآنی برگزار شد.

نظر شما