شناسهٔ خبر: 154364 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

اجرای برنامه های مختلف دینی و فرهنگی در مراسم اعتکاف

اعتکاف/1 سرپرست اداره تبلیغات اسلامی از برگزاری مراسم اعتکاف در ۳ مسجد شهرستان قدس خبر داد و گفت: بیش از ۴ هزار مسجد در کل کشور و ۳۰۰ مسجد در استان تهران پذیرای معتکفین رجبیه خواهند بود.

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام علی مرادی، سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قدس مصاحبه ای انجام داده است که در ادامه می خوانید:

سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان قدس در چه حوزه هایی فعالیت دارد؟ 

سازمان تبلیغات اسلامی از سال ۱۳۶۰به فرمان امام خمینی(ره) به ریاست آیت الله جنتی تاسیس شد و دوره های مختلفی را سپری کرده است و در حال حاضر ریاست آن را حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی در سطح کشور بر عهده دارند. این ستاد فعالیت های گسترده ای مجموعا در ۹ حوزه انجام می دهد و حدود ۴۵۰ اداره و دفتر در سطح کشور فعالیت دارند
در شهرستان قدس اداره تبلیغات اسلامی از سال ۱۳۸۹تاسیس شده و پیش از انتصاب بنده، مسئولیت برعهده حجت الاسلام جلیل زاده و حجت السلام محرابی بوده است.

در شهرستان قدس چهار گروه هدف شامل استقرار روحانیون در مناطق روستایی زرنان، هفت جوی و شهرک دانش فعالیت دارند. گروه هدف دوم هیأت های مذهبی است که حدود ۵۰۰ هیأت عملاً فعالیت می کنند و تا کنون از طریق سامانه طوبی حدود ۳۰۰ هیئت ثبت شده اند که در زمینه مناسبت‌های ملی و مذهبی فعالیت می کنند و با توجه به بیانه رهبری در مبحث گام دوم انقلاب نیز  با برگزاری دوره های آموزشی و کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت های این گروه بیشتر تقویت شود.
گروه هدف سوم، موسسات و خانه ها قرآنی هستند که ۱۶ گروه حدود ۳ هزار نفر در زمینه آموزش های عمومی و تخصصی قرآنی از در گروه های سنی مختلف فعالیت می کنند. گروه هدف چهارم، مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) هستند که طبق آمار سامانه طوبی حدود ۵۵۰ نفر مداح و شاعر آیینی در سطح شهر ثبت نام کرده اند.

سازمان تبلیغات اسلامی در مدارس و مساجد چه برنامه هایی اجرا می کند؟

با توجه به کاستی هایی که در بخش نیروی انسانی رو به رو هستیم، فعالیت های گسترده ای در مدارس و مساجد انجام می شود. همچنین دوره هایی برای اصناف، و تربیت معلم در حدود ۲۰ عنوان شامل پیشگیری از اعتیاد، گفتمان دانش آموزی، مهدویت، اعزام مبلغ و سبک زندگی قرآنی برگزار می شود و اقدام دیگر سازمان در قرارگاه فرهنگی گام دوم انقلاب اسلامی خواهد بود. قابل ذکر در زمینه گفتمان دانش آموزی حدود ۱۲۰ جلسه گفتمان طی سال گذشته انجام شده که موجب کسب رتبه برتر در استان شده است.

مراسم اعتکاف رجبیه در چه مساجد و با چه برنامه هایی برگزار خواهد شد؟

اعتکاف از ریشه لغوی توقف و در اصطلاح سه روز ماندن در مسجد تعریف می شود. اصل اعتکاف در ۱۰ روز پایانی ماه رمضان است. در مراسم معنوی اعتکاف رجبیه، با توجه به تقارن مراسم روح بخش اعتکاف امسال با آغاز بهار طبیعت، بیش از ۴ هزار مسجد در کل کشور و حدود ۲۶ هزار نفر در بیش از ۳۰۰ مسجد در استان تهران برای شرکت در این برنامه ثبت نام کرده اند.
در سطح شهرستان قدس با طی برگزاری جلسات مراسم اعتکاف به صورت محوری در سه مسجد شامل مسجد جامع که به صورت طرح عبادی دینی دانش آموزی، مسجد صاحب الزمان(عج) کاووسیه ویژه خواهران و مسجد صاحب الزمان(ع) در خیابان صاحب الزمان(ع) مختص برادران است که طبق آخرین آمار حدود ۲۵۰ نفر در این مراسم ثبت نام کرده اند که حدود ۱۵۰ نفر در بخش خواهران شرکت کرده و روند ثبت نام همچنان ادامه دارد.

برگزاری حلقه های معرفت افزایی، قرآن در زلال اعتکاف، اصلاح قرائت نماز و قرآن و اجرای برنامه های روز نیمه رجب، جزء خوانی، اعزام مبلغ، ارائه مشاوره، پرسش و پاسخ به شبهات دینی، و اعزام مداح در روز میلاد امیرالمومنین علی(ع) و روز وفات حضرت زینب(س) از جمله برنامه های ستاد برگزاری اعتکاف و اداره تبلیغات اسلامی است.

طرح عبادی دینی ویژه دانش آموزان به قصد رجاء در مسجد جامع همراه با برنامه های متعدد برگزار شده که این برنامه برای آشنایی و آمادگی داشتن برای اعتکاف دانش آموزان است و در این طرح حدود ۴۰ دانش آموز شرکت کرده اند. همچنین سخنرانان مطرح کشوری و مداحان استانی در جهت معرفت افزایی در اجرای برنامه معنوی اعتکاف حضور یافته اند و در هنگام نماز هم نمازگزاران به همراه معتکفین می توانند در نماز شرکت کنند که بارقه خوبی در جهت ایجاد نشاط در پی خواهد داشت. اجرای این طرح برای دانش آموزان جهت آماده سازی آنها برای استقبال از مراسم اعتکاف سال آینده است تا پیش زمینه ای برای معتکفین باشد.

قابل ذکر است، هزینه های سحری و افطار از سوی معتکفین و با کمک های خیرین پرداخت شده و دستگاه های اجرایی در زمینه های فرهنگی همکاری داشته اند.

قدس خبر: از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مواقع اضطرای برای معتکفین بفرمایید.
در بحث خدمات رسانی به معتکفین برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم با دستگاه های خدمات رسان آب، برق، گاز، اورژانس ،آتش نشانی تمهیدات اولیه در جهت پیشگیری از آسیب های احتمالی انجام شده است.

همچنین کارگاه توجیهی اعتکاف برای عوامل اجرایی برگزار شده تا علاوه بر موازین و آشنایی با احکام اعتکاف از موارد احتمالی از جمله اسراف جلوگیری شود.

نظر شما