شناسهٔ خبر: 154362 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

فرصت ها چون ابرها می گذرد، پس فرصت های نیک را غنیمت شمرید

حجت السلام والمسلمین جوکار امام جمعه در جمع مبلغان دینی و حوزویان حوزه علمیه حضرت باقرالعوم(ع) با اشاره به اهمیت استفاده از فرصت های ارزشمند در ماه رجب و ایام نوروز گفت: از فرصت های پیش رو برای خودسازی، تکامل، پیشرفت و علم آموزی استفاده کنیم.

به گزارش «نماینده»، حجت السلام والمسلمین جوکار امام جمعه شهرستان قدس، در جمع مبلغان دینی حوزه علمیه حضرت باقر العلوم(ع) با اشاره به اهمیت استفاده از فرصت های ارزشمند، اظهار داشت: نوروز در دین مبین اسلام به عنوان یک فرصت ارزشمندی است که ریشه در تاریخ دینی دارد. وقتی که به اتفاقات و حوادث قبل از اسلام و پس از آن افتاده است، می نگریم جای بسی تأمل دارد و مهم تر اینکه ظهور حضرت مهدی(عج) در نورز بشارت داده شده است.
وی ادامه داد: نوروز، علاوه بر ایرانی، باستانی و ملی بودن در تعالیم دینی و عقیدتی نیز جایگاه خاصی دارد. بر این اساس باید از فرصت هایی که ایام نورو فراهم کرده نهایت استفاده را ببریم.

فرصت های نیک را غنیمت شمرید
امام جمعه با اشاره به سخن امیرالمومنین (ع)بیان کرد: فرصت ها زود می گذرد مانند فرصت گذر ابرها که در یک چشم به هم زدن که ابر تیره کل آسمان را می پوشاند، فرصت ها نیز برگشت ناپذیرند. هیچ کسی نمی تواند آن فرصت های از دست رفته را باز گرداند. ضایع کردن فرصت ها و استفاده نکردن از آن غصه به جا خواهد گذاشت و طبق فرموده امیرالمومنبن(ع) انسان اگر تمام هستی خود را بدهد آن فرصت های از دست رفته بازگردانده نمی شود.
وی ادامه داد: آنهایی که به جایی رسیدند و موفق شدند از فرصت ها استفاده کردند و ما هیچ زمان و وقتی را نداریم که قابل استفاده نباشد پس از لحظه لحظه فرصت ها باید نهایت استفاده را چه در بعد دینی و چه در بعد اجتماعی داشت.
وی گفت: یکی از کارهای مبلغان، تبلیغ است. بیاموزیم و آموزش بدهیم و آن مبلغانی که در مدارس و هیات مذهبی فعالیت می کنند این نعمت بزرگی که دارند به واسطه انقلاب اسلامی ایران به وجود آمده است. باید نهایت استفاده را از این فرصت ببرند.
امام جمعه تاکید کرد: حوزه علمیه خواهران از رویش های انقلاب است و این ها فرصت هایی است که انقلاب اسلامی برای ما ایجاد کرده است و فرصت بسیار مغتنمی است.

بی مقدمه وارد دعا نشویم
حجت الاسلام والمسلمین جوکار به فرصت دعا در ایام ماه رجب و آغاز سال نو شمسی اشاره کرد و افزود: بهترین دعا که در تحویل سال نو خوانده می شود جمله یا مقلب القلوب و الابصار است و اشاره به این دارد که اگر بخواهد اتفاق و تحولی در انسان به وجود آید آن تکامل اخلاق است که باید از خداوند مدد گرفت. یا محوالحول و الحوال یعنی آنچه که اتفاق می افتد از گردش روز و شب که به دست خدای متعال است و باید در تمام امور به خدا توجه داشته باشیم.
وی ادامه داد: یا مدبر اللیل و النهار به معنای اینست که ای گردانند و تدبیر کننده روز و شب و آیه بعد اشاره به این دارد که بی مقدمه وارد دعا و خواستن نشویم، استفاده شده که از خدا می خواهد آنچه را که به بهترین بندگان عطا می‌کند به ما هم عطا کند. این آداب دعا و خواستن بیانگر این است که بی مقدمه وارد دعا و خواستن نشویم.
امام جمعه بیان کرد: یکی دیگر از آداب عید نوروز و در دعاها که بسیار سفارش شده است، اینکه فقط به فکر خودمان نباشیم حال و هوای ‌دوستان و آشنایان را نیز داشته باشیم، انسان های شهر و منطقه را از دعای خیر خود بی نصیب نفرماییم چون در دین و آیین ما اینگونه سفارش شده است.
امام جمعه افزود: در ماه مبارک رمضان این دعاها خوانده می شود و توصیه هایی را برای این ایام دادند که فرصت های پیش رو برای خودسازی، تکامل، پیشرفت و علم آموزی استفاده کنیم.
وی گفت: علمای بزرگ دینی ما از فرصت های تعطیلات به بهترین شکل با درس خواندن و درس دادن استفاده می کردند و یا در فصل هایی که هوا مساعد نبود اقدام به کوچ می کردند برای اینکه بتوانند رسالت تبلیغ خود را انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر در این ایام فرصت درس خواندن مهیا نیست، می توانیم در جمع دوستانه و خانوادگی خود نقش امر به معروف و نهی از منکر و آن نقش معلمی را ادامه دهیم. در جمع دوستان و خویشاوندان با داشتن روحیه اصلاح گری و کمک کردن از بروز مشکلاتی که ممکن است در زندگی بعضی‌ها رخ دهد با یک راهنمایی و مشورت می توان گره گشایی کرد.
حجت السلام و المسلمین جوکار، تصریح کرد: صله رحم در این ایام توصیه شده است و در دید و بازدیدها ترویج کننده به سادگی و دوری از تشریفات با وجود گرانی اجناس باشید و در این روزها سعی کنید گره گشایی از مشکلات اقوام و فامیل ها را داشته باشید. می توانبد واسطه بین جمع های که کدورتی در بین آنهاست باشید و در این بین رعایت حرمت احترام و عزت را داشته باشید و از فرافکنی هایی که موجب شود آبروی فردی برود و شهره آفاق شود، جلوگیری کنید.

نظر شما