شناسهٔ خبر: 154341 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عاملی: امروز شاهد شکل‌گیری داعش آمریکایی و اروپایی هستیم

سعید عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: غربی‌ها در جهان اسلام داعش را ایجاد کردند اما امروز شاهد آن هستیم که در اروپا و آمریکا هم داعش در حال شکل‌گیری است.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در نشست علمی تروریسم درد مشترک با موضوع بررسی حادثه تروریستی علیه مسلمانان در نیوزلند طی سخنانی، اظهار داشت: فاجعه‌ای که در نیوزلند اتفاق افتاد بسیار نگران کننده است اما چیز جدیدی نیست و در ادوار مختلف تاریخی شاهد چنین حوادثی بوده‌ایم.

وی افزود: از زمانی که جنگ‌های قرون وسطایی شکل گرفت و جنگ علیه مسلمانان توسط کلیسا و روحانیون مسیحی آغاز شد و آنها خطر بزرگی در رابطه با مسلمانان را مطرح کردند این مسیر شروع شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در مسیر تاریخ دائما بر طبل دیگری هراسی کوبیده شده و هرچه زمان جلوتر رفته است صدایش بلندتر شده است،  تا جایی که کشتارهای جمعی زیادی در تاریخ اتفاق افتاده است. فجایعی مانند کشتار 100 میلیون آفریقایی توسط اروپایی‌ها که باور کردنش بسیار سخت است و نظام برده‌داری که آثارش در غرب آفریقا هنوز موجود است. 

عاملی با بیان اینکه آمریکا در دو دهه اخیر در حدود 16 جنگ حضور داشته است مشکل تروریسم را بسیار ریشه دار خواند و افزود: در سال 1393 مقام معظم رهبری با صدور نامه‌ای به جوانان اروپا و آمریکای شمالی به مثابه پدری حکیم با آنها صحبت کردند. البته عده‌ای این نقد را وارد کردند که چرا ایشان با سایر جوانان جهان صحبت نکردند. علت این امر آن است که ایشان ریشه مشکلات جامعه بین الملل را آمریکا و اروپا و تفکر غرب می‌دانند. ایشان پس از فجایعی که در فرانسه اتفاق افتاد با لحنی دلسوزانه این نامه را نوشتند البته این صحنه‌ها مربوط به آمریکا و اروپا نبوده و به دفعات در دوران معاصر تکرار شده  مانند فاجعه‌ای که در یمن رخ داده است.

وی با بیان اینکه در کنار همه این فجایع آمریکا قرار گرفته است، گفت: این اقدامات بیش از این که ترورست باشد یک کشتار جمعی است رهبر انقلاب ریشه این مطالب را دور شدن جامعه از خدا و سکولاریسمی که در دنیای غرب نهادینه شده می‌دانند. آنها در جهان اسلام داعش را ایجاد کردند اما امروز داعش در اروپا و امریکا پیدا شده است و پیدایش جریاناتی مانند داعش به خاطر دور شدن جامعه از معنویت و خداست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایشان در نامه خود به جوانان اروپا و آمریکای شمالی از آنان خواستند تا بدون واسطه متن اسلام را مطالعه کنند. متن اسلام یعنی نفی همه طاغوت‌ها و سلطه گری‌ها اگر انسان گرفتار طاغوت شود، آنگاه گرفتار دموکراسی ابزاری نیز خواهد شد.

عاملی عنوان کرد: دموکراسی ابزاری یعنی اینکه اگر آن سر دنیا اتفاقی بیفتد هیچ اهمیتی ندارد اما اگر حتی یک اروپایی ایرانی تبار هم دچار مشکلی شوند این به یک مسئله جهانی تبدیل می‌شود و فاجعه آمیز خواهد بود.

وی در ادامه با انتقاد از جامعه بین‌المللی برای محکوم نکردن حادثه تروریستی نیوزلند، تأکید کرد: اسلام هراسی ریشه در دیگری هراسی دارد و دیگری هراسی در برهه‌های مختلف تاریخی رخ داده است. برای مثال در جنگ جهانی دوم ژاپن هراسی به وجود آمد و تا جایی پیش رفت که وقتی به این کشور حمله اتمی شد، مردم جهان گفتند چرا تنها دو شهر ژاپن مورد این حملات قرار گرفت و بقیه خاک ژاپن مورد حمله قرار نگرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حادثه 11 سپتامبر، تصریح کرد: هراسی که با این اتفاق کلید خورد، یک انفجار رمزگشایانه بود مبنی براینکه مسلمانان خطرناک هستند و اینگونه وانمود شد که باید با مسلمانان به عنوان یک خطر جهانی مقابله کرد. امروز داعش ادامه همان تفکر 11 سپتامبر است، برای اینکه بتوانند مسلمانان را به عنوان انسان‌هایی بی‌رحم نشان دهند.

عاملی ادامه داد: البته پس از مدتی دنیای غرب به سمت روس هراسی رفت و امروز دوباره به سراغ اسلام هراسی آمده است. یکی از عمیق‌ترین ابعاد اسلام هراسی ترس از اصل اسلام و معرفی کردن آن به عنوان یک خطر جدی و جهانی است. درسال 2005 اروپایی‌ها تلاش کردند تا با عرب هراسی، اسلام هراسی را کلید بزنند و اینگونه القا کردند که در آینده‌ای نزدیک قالب جمعیت اروپا را مسلمانان عرب تبار تشکیل خواهند داد.

وی در ادامه با اشاره به رفتارهایی که علیه مسلمانان پس از حادثه 11 سپتامبر رخ داد، اظهار داشت: بعد از این حادثه در کشوری مانند انگلستان تنها در مدت یک هفته به 300 مسجد حمله شد زیرا روحیه نژادپرستی در مردم انگلیس شعله‌ور شده بود. امروز شاهد آن هستیم که آمریکایی‌ها نیز با روحیه انتقام پرورش داده می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی دیگر از عوامل اسلام هراسی را مسائل اقتصادی دانست و گفت: اسلام هراسی ریشه در اقتصاد اروپا و امریکا دارد و آنها به خاطر بازار تجاری اسلحه می‌بایست هراس از اسلام را بوجود آورند تا بتوانند به کشوری مانند عربستان سلاح بفروشند. امروز بودجه نظامی امریکا 780 میلیارد دلار است، درحالی که در این کشور 45 میلیون نفر زیرخط فقر زندگی می‌کنند.

عاملی با بیان اینکه امید امروز ما به عقلانیت روبه رشد مردم دنیاست، گفت: مقام معظم رهبری معتقد هستند ما قربانی تروریست هستیم و می‌بایست با اصل تفکر تروریست مقابله کنیم و ریشه تروریست را در جدایی از خدا و معنویت می‌داند.

وی ادامه داد: امروز 40 درصد جمعیت آمریکا مخالف سیاست‌های دولت این کشور هستند و اتفاقاتی که این روزها در فرانسه اتفاق افتاده نشان می‌دهد، مردم فرانسه از سیاست‌های این کشور ناراحت هستند. برای تفکر لیبرالیستی انسان ارزش ندارد، البته این تفکر قبلا هم وجود داشت و امروز قدرت بیشتری گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا جای کار بیشتری دارد عنوان کرد: جوانان با نگاه بازتری به جهان نگاه می‌کنند و سلامت بیشتری برای شنیدن حقایق دارند. هراسی که امروز علیه اسلام بوجود آمده هراس علیه یک گروه نیست بلکه کل جهان با آن درگیر هستند و امروز مسلمانان در اروپا حتی جهان اسلام به خاطر همین موضوع در امنیت نیستند.

نظر شما