شناسهٔ خبر: 154319 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جمالی نوبندگانی : هیئت نظارت درباره پرونده سلمان خدادادی به نتیجه نهایی نرسیده است

نوبندگانی 2 سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: هنوز این هیئت به نتیجه نهایی درباره پرونده سلمان خدادادی نرسیده است اما در بررسی هیچ پرونده‌ای مماشات نمی‌کنیم.

به گزارش «نماینده»  ، محمدجواد جمالی نوبندگانی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت رسیدگی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به پرونده شکایت از سلمان خدادادی، گفت: هنوز هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به نتیجه نهایی درباره این پرونده نرسیده است و قطعاً جلسه دیگری در این زمینه برگزار می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا پرونده درازهی نماینده مردم سراوان به سرعت رسیدگی شد اما بررسی این پرونده طولانی شده است، گفت: ماجرای درازهی با سلمان خدادادی متفاوت است چرا که درازهی شاکی خصوصی نداشت و بحثی میان دولت و مجلس بود اما این پرونده ابعاد و جوانب گسترده‌تری دارد و زمان بر است.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در صورت محرز شدن تخلفات این نماینده امکان عزل وی از نمایندگی مجلس وجود دارد، تصریح کرد: در قانون ماده‌ای مبنی بر عزل نمایندگان وجود ندارد و اخیراً هم برخی از نمایندگان پیشنهاد داده‌اند که این موضوع در اصلاحیه قانون انتخابات مجلس قید شود اما این پیشنهادات رد شد و امکان عزل نمایندگان مطابق با قانون وجود ندارد.

جمالی تاکید کرد: رویه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مبتنی بر انصاف و عدالت است و علیرغم آنکه آبروی همه نمایندگان به هم وابسته است اما در بررسی پرونده نمایندگان مماشات نمی‌کنیم و برخورد جناحی و حزبی نداریم.

جمالی با بیان اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به دلیل مسائل مختلفی که پیرامون پرونده خدادادی وجود دارد، اظهارنظری برای قوه قضائیه ارسال نکرده است، افزود: اخباری درباره صادر شدن حکم این نماینده منتشر شده است اما هنوز قطعی نشده و نباید رسانه‌ای می‌شد و تا زمانی که امکان اعتراض برای آن وجود داشته باشد، نباید رسانه‌ای شود.

وی با اشاره به اینکه در قانون، مسئله‌ای مبنی بر مصونیت قضائی نمایندگان وجود ندارد، اظهار داشت: از سوی دیگر، در حکم قاضی نمی‌توان خللی ایجاد کرد و اگر اعتراضی صورت گیرد، دادگاهی برای تجدیدنظر برگزار خواهد شد اما هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تاکنون موردی مبنی بر اقدام این نماینده برخلاف وظایف نمایندگی اش را ابلاغ نکرده است.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان جلسه‌ای را با سلمان خدادادی برگزار کرد، متذکر شد: با وجود این، هنوز رأی قطعی درباره این پرونده اعلام نشده است و باید تمام مستندات جمع آوری شود.

وی گفت: نامه‌ای از جانب قوه قضائیه به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال شده تا بررسی‌های لازم در اینباره صورت گیرد که پس از برگزاری این جلسات و جمع آوری مستندات، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نظر خود را به قوه قضائیه ارسال خواهد کرد اما درباره حکمی که صادر شده باید قوه قضائیه پاسخگو باشد.

نظر شما