شناسهٔ خبر: 154318 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«پاریس» تهدیدی برای کشورهای نفتی

شریعت نژاد رئیس کمیتۀ محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهایی که مخالفت می‌کنند به این دلیل است که می‌گویند این کار زحمت و هزینۀ تولید ما را بالاتر می‌برد. در بحث رقابت با کشورها اگر هزینۀ تولیدمان بالاتر رود، قدرت رقابتمان کمتر می‌شود.

به گزارش «نماینده»، «شمس‌الله شریعت‌نژاد» رئیس کمیتۀ محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه «نماینده» با اشاره به معاهدۀ زیست‌محیطی پاریس بین کشورهای جهان به بهانۀ داشتن آب و هوایی پاک‌تر اظهار داشت: «نفس توافق‌نامۀ پاریس این است که دولت‌ها و همچنین ملت‌ها برای پایداری در کرۀ زمین کمک می‌کنند، از افزایش آلاینده‌ها بپرهیزند و البته همواره تلاش بر این بوده تا این کار را داوطلبانه انجام دهند.»

نمایندۀ مردم تنکابن در  مجلس شورای اسلامی به پیوست‌های این سند اشاره کرد و گفت: «در متن سند آمده است «برنامۀ اقدام ملی» پیوست این سند است؛ بنابراین باید آن سند به همراه این پیوست به مجلس بیاید تا نمایندگان مجلس متوجه شوند که عملاً کشور ما چه تعهداتی را امضا کرده است.»

این عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «درواقع، برنامۀ اقدام ارائه ‌شده بسیار کلی است و اصلاً جزئیاتی از آن ارائه نشده؛ درحالی‌که هر کشوری با توجه به درصد آلایندگی که دارد یک سری تعهدات داده و باید حتماً آن را ارائه کند.»

شریعت‌نژاد در ادامه افزود: «پروتکل کیوتو اگرچه تصویب شد اما به اهداف خود نرسید؛ چراکه کشورهای آمریکا، استرالیا و روسیه که ۶۰ درصد آلایندگی‌ها را تولید می‌کنند با آن همکاری نکردند ولی خودشان داوطلبانه بیان کردند که حاضرند از میزان آلاینده‌های کشور خود کم کنند.»

رئیس کمیتۀ محیط‌زیست کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد: «در حال حاضر جمهوری اسلامی با گازرسانی به مناطق مختلف و با جلوگیری از سوزاندن گازها در چاه‌های نفتی یا کاهش آلاینده‌ها به شکل‌های مختلف یا مثلاً همین مصوبه‌ای که در مورد وارد کردن ماشین‌های برقی است، سعی دارد میزان آلایندگی را در کشور کم کرده و میزان استاندارد خودروها را بالاتر ببرد و با کارهایی ازاین‌دست اقداماتی را در جهت کاهش آلودگی هوا انجام دهد.»

وی افزود: «جامعۀ بین‌الملل سعی دارد با این کنوانسیون بگوید آیا ارادۀ کشور بر این است که ازاین‌دست کارها بکنیم یا نکنیم؟ ما که عملاً‌ در این مسیر گام برمی‌داریم و نگران تخریب منابعمان هستیم و همواره تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد، چیزی که الآن مصوب می‌کنند این است که کشورهایی که در این مسیر هستند با توافق‌نامۀ‌ پاریس ارادۀ خود را نشان دهند که آیا در این مسیر هستند یا نیستند، ما می‌گوییم بله علاقه‌مند هستیم این کار بشود؛ بنابراین از این نظر که نباید مشکلی باشد.»

این نمایندۀ مجلس ادامه داد: «از آن طرف برخی کشورها گفتند ما قول می‌دهیم ۳۰ درصد آلاینده‌ها را کم کنیم. پیش‌بینی این است که ما مثلاً ۴ درصد قول دهیم که از سطح آلاینده‌ها کاهش یابد. اگر با وزارت نفت مصاحبه کنید، به شما خواهند گفت ما کارهایی را انجام می‌دهیم که سطوح بیشتری از این ۴ درصد را می‌توانیم کاهش دهیم؛ یعنی ما تعهد آن‌چنانی بر دوشمان نیست، کسی هم نیست به ما بگوید شما باید ۲۰ درصد از میزان آلاینده‌ها کم کنید، یا کارهایی ازاین‌دست انجام دهید.»

وی افزود: «ما چیزی که در تعهدات غیررسمی در کشور خودمان هست و در حال اجرایی شدن است، همین را در توافق‌نامۀ پاریس مطرح می‌کنیم تا هم پرستیژ زیست‌محیطی‌مان را حفظ کنیم و هم با دنیا در کاهش آلایندگی همکاری و مشارکت کرده باشیم. از آن طرف هم به‌خاطر زیست بهتر خودمان این سیاست‌ها را در کشورمان اعمال می‌کنیم؛ بنابراین مورد منفی متوجه کشور ما نخواهد بود.»

شریعت‌نژاد با بیان اینکه پیوستن به کنوانسیون پاریس برای کشور ما بار منفی نخواهد داشت اذعان کرد: «کشورهایی که مخالفت می‌کنند به این دلیل است که می‌گویند این کار زحمت و هزینۀ تولید ما را بالاتر می‌برد. در بحث رقابت با کشورها اگر هزینۀ تولیدمان بالاتر رود، قدرت رقابتمان کمتر می‌شود؛ ولی با بررسی‌هایی که با دستگاه‌های دولتی انجام دادیم متوجه شدیم به آن شکلی که فضاسازی می‌شود، متضرر نمی‌شویم.»

وی خاطرنشان کرد: «آمریکا از این پیمان خارج شد، روسیه هم هنوز این توافق را تصویب نکرده و کشورهایی همچون استرالیا هم متأثر از آمریکا هستند. پس اگر به‌سرعت جواب منفی به این توافقنامه بدهیم، ممکن است بازخورد سیاسی و اجتماعی خوبی در جامعۀ جهانی نداشته باشد؛ اما اگر این سند دوباره به مجلس برگردد نماینده‌ها برای تصویب باید به نکات مهمی توجه کنند.»

شریعت‌نژاد در همین رابطه گفت: «مثلاً آیا برای ما حتماً الزام‌آور است؟ آیا حتماً اجباری است؟ آیا هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد؟ درآمد ما را کاهش می‌دهد؟ از نظر اقتصادی برای ما چه خواهد شد؟ آیا امکان انجام داریم؟ این‌ها ابعاد مختلفی است و با توجه به اینکه یک کشور نفتی هستیم، از این نظر ممکن است نگران باشیم که باعث کاهش درآمد ما شود. نگرانی‌هایی ازاین‌دست ممکن است به وجود آید؛ ولی هم‌اکنون همین برنامه‌ها در وزارت نفت هست، یعنی چه آنجا عضو شویم و چه نشویم خودمان را متعهد به آن می‌کنیم.»

نظر شما