شناسهٔ خبر: 154302 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

«اینستکس» ابزاری برای کنترل درآمدهای نفتی ایران از سوی اروپاست

عباسی 2 عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: «اینستکس» ابزاری در اختیار اروپایی‌ها برای کنترل و مدیریت درآمدهای نفتی ایران است.

به گزارش «نماینده» اسدالله عباسی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ایجاد سازوکار ویژه مالی بین ایران و اروپا موسوم به "اینستکس" گفت: اروپایی‌ها قابل اعتماد نیستند و تاکنون به هیچ کدام از تعهدات خود به درستی عمل نکردند که حالا بخواهند این سازوکار مالی را ایجاد کنند.

وی افزود: اروپایی‌ها  به عنوان یکی از طرفین توافق برجام، چندان به تعهدات خود نسبت به ایران عمل نکردند، این در حالی است که طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئولان اتحادیه اروپایی و برخی مقامات آمریکایی اعلام کردند که ایران به تعهداتش پایبند بوده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: اعتماد  به اروپایی‌ها و دل بستن به وعده‌های آنها باعث شده که ما شرکایی همچون چین و روسیه را از دست بدهیم.

عباسی با تاکید بر اینکه «اینستکس» ابزاری برای کنترل و مدیریت درآمدهای نفتی ایران است از سوی اروپاست، گفت: اروپایی‌ها از طریق اینستکس به دنبال این هستند که بدانند درآمدهای ناشی از فروش نفت ایران به اروپایی‌ها چگونه هزینه می‌شود؟

نماینده مردم رودسر در مجلس با بیان اینکه درآمدهای ناشی از فروش نفت ایران به اروپایی‌ها از طریق این سازوکار باید در حساب اینستکس واریز شود تا از این طریق کنترل و نظارت این درآمدها را در اختیار داشته باشند، اظهار داشت: این سیستمی که پول ایران به بانک‌های اروپایی فرستاده شود و از اروپایی‌ها غذا و دارو را وارد کنیم، چندان پسندیده نیست.

نظر شما