شناسهٔ خبر: 154284 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

عضو فراکسیون جوانان در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید به جوان‌گرایی کمک کند/ در دولت دوم آقای روحانی روابط دولت با فراکسیون امید کم‌رنگ‌تر شد/ بهرۀ اقتصادی خوبی از کشورهای همسایه نداشتیم

زرآبادی سیده‌حمیده زرآبادی معتقد است: اگر بخواهیم قوانینی را هم اصلاح کنیم باید در جهت تقویت آن قانون باشد و در مسئله قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید اصلاحیه‌ها به جوان‌گرایی کشور کمک کند.

سیده‌حمیده زرآبادی، نماینده مردم مردم قزوین، آبیک و البرز، و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «نماینده»، با بیان اینکه مجلس دهم هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی داشته است. اظهار داشت: مجلس دهم در مورد قانون‌گذاری و تصویب قانون و هم در مباحثی که مشکلات مردم بوده خوب عمل کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: اگر عملکرد مجلس دهم را بر اساس شاخص و معیار نسبت به ادوار گذشته مجلس بررسی کنیم درمی‌یابیم که مجلس دهم در عملکرد خود در بخش نظارتی و چه در بخش‌های دیگر خوب عمل کرده است.

وی با اشاره به فضاسازی‌هایی که در مورد مجلس دهم وجود دارد، بیان داشت: قطعاً مجلس دهم نمره خوبی نسبت به ادوار گذشته مجلس دریافت می‌کند و این مورد را می‌توان بر اساس معیارها و شاخص‌های تنظیم‌شده فهمید.

زرآبادی گفت: قبل از آنکه نماینده بشوم فکر می‌کردم که اختیارات یک نماینده بیش‌ازحد فعلی است اما اکنون‌که نماینده شده‌ام دریافتم که این‌طور نیست و باید کارها با دیگر نمایندگان مشارکتی باشد و خود نماینده به‌تنهایی قدرت لازم را ندارد.

وی اضافه کرد: این موضوع را هم باید بگویم که یک نماینده باید قدرت استدلال بالایی داشته باشد تا بتواند نمایندگان دیگر را با خود همراه سازد.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: برخی موارد در همراه کردن افراد نگاه‌های جناحی و سیاسی وجود دارد که افراد مجبور می‌شوند همراهی کنند اما برخی را باید با قدرت استدلال همراه کرد.

زرآبادی با بیان این‌که در مسئله قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با طرح اصلاح این قانون موافق نیست، ادامه داد: فکر می‌کنم قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان همین‌طوری که تصویب‌شده است باید اجرا شود.

وی تأکید کرد: از سخن مقام معظم رهبری در مورد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تعابیر زیادی می‌شود که از منظر من صحبت‌های رهبری بدین‌صورت است که در این چهار دهه نیروسازی و کادرسازی و پرورش مدیر انجام نشده و با تصویب این قانون به‌ندرت در جاهایی از کشور دچار خلأ می‌شویم که این موقتی است.

عضو فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه «در سخنان رهبری این‌طور آمده است که تعداد بسیار کمی از مدیران جایگزین ندارند» گفت: بعضی‌ها این سخنان را این‌طوری تعبیر می‌کنند که اشخاصی اصلاً جایگزینی ندارند. درحالی که باید گفت چون کشور در شرایط حساسی قرار دارد شاید نتوان جایگزینی برای برخی مدیران انتخاب کرد؛ من هم معتقدم نباید قانون اصلی را عوض کرد بلکه باید یک فرصتی داد تا جایگزین مناسب آماده شود.

زرآبادی تأکید کرد: اگر بخواهیم قوانینی را هم اصلاح کنیم باید در جهت تقویت آن قانون باشد و در مسئله قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان باید اصلاحیه‌ها به جوان‌گرایی کشور کمک کند؛ از این منظر چون طرح آقای دلخوش استثنائاتی اضافه می‌کند، من با این کار مخالف هستم.

وی گفت: قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان یکی از قوانین خوب مجلس دهم است که تصویب‌شده و این موضوع را هم می‌توان از تعریف و تمجید مقام معظم رهبری نسبت به این قانون فهمید.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که با توجه به سفر رئیس‌جمهور به عراق آیا ایران می‌تواند از ظرفیت عظیم اقتصادی عراق استفاده کند. گفت: این مورد در سفرهای دیگر که در سال‌های گذشته صورت گرفته است دیده‌شده اما علت خوب استفاده نکردن از این ظرفیت را می‌توان به ناهماهنگی بین سیاست خارجی و اقتصاد و بازرگانی‌مان مربوط دانست.

وی بیان داشت: در سال‌های گذشته علیرغم حضور خوبی که به‌ویژه در کشورهای همسایه داشتیم که گاهی در ابعاد امنیتی بوده، اما متأسفانه نتوانسته‌ایم بهره‌برداری اقتصادی خوبی از این کشورها داشته باشیم.

زرآبادی ادامه داد: مثلاً در عراق که می‌توانستیم یک بازار خیلی خوبی داشته باشیم اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم که محصولات کشور ترکیه در آنجا زیاد است که این باز به بحث عدم ناهماهنگی برمی‌گردد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ایران و عراق در بحث‌های سیاسی روابط بهتری دارند، خاطرنشان کرد: این روابط می‌تواند به نفع دو کشور باشد که با رونق گرفتن بیش‌ازحد روابط اقتصادی بین دو کشور عراق می‌تواند در مسئله تحریم‌ها به ایران کمک کند.

وی با بیان اینکه امروز کشور در تحریم‌های سختی قرارگرفته است گفت: متأسفانه برخی از سوء مدیریت‌ها در داخل کشور مانع ترخیص کالاها از گمرک شده و این عدم ناهماهنگی در دولت و قوه قضائیه دیده می‌شود.

زرآبادی همچنین اضافه کرد: در اواخر سال ۹۶ همه مسئولان این احتمال را می‌دادند که آمریکا بخواهد از برجام خارج شود اما اقدام لازم برای مهار این مورد از سوی مسئولین انجام نشد یعنی از آن زمان تا به امروز استراتژی واحدی نداشتیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نارضایتی‌های موجود در سطح جامعه بیان داشت: بیشترین جلساتی که کمیسیون صنایع و معادن برگزار کرده، بهبود و تنظیم بازار بوده است و تمام جلسات کمیسیون حول همین مسئله می‌چرخد.

زرآبادی خاطرنشان کرد: متأسفانه باید این را گفت که هم مجلس و هم دولت در موضوعات گرانی اشکالات زیادی داشتند، چون نتوانستند افراد شایسته‌ای برای قرار گرفتن در پست‌های مهم معرفی کنند.

وی با بیان اینکه در روابط بین‌الملل معرفی شدن یا نشدن سفیر در یک کشور دارای تفاوت‌های بسیاری است. تصریح کرد: بودن سفیر در یک کشور می‌تواند ذهنیت مقامات و مسئولان آن کشور را نسبت به کشور مبدأ تغییر دهد، پس در این صورت کشوری مانند چین که هنوز سفیری از ایران برای آن انتخاب‌نشده این فرصت را از کشورمان گرفته است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: مثلاً با بودن سفیر در یک کشور، به‌غیراز برقراری روابط سیاسی، به افزایش تجارت و روابط بازرگانی و روابط اقتصادی کمک بسیار شایانی می‌کند؛ اما دربارۀ اینکه چرا هنوز سفرای ما در برخی از کشورها انتخاب نشدند باید گفت که این مورد بستگی به وزارت امور خارجه دارد.

زرآبادی در پاسخ به این سؤال که «ارتباط دولت با مجلس و علی‌الخصوص با فراکسیون امید چگونه است؟» بیان داشت: بعد از سال ۹۶ یعنی دولت دوم آقای روحانی به‌نوعی روابط دولت با فراکسیون امید کم‌رنگ‌تر شد این مورد را می‌توان در مورد بودجه هم مشاهده کرد.

وی ادامه داد: دولت در کمیسیون‌های تخصصی خود بودجه را بررسی و تصویب می‌کند و کمتر از نظرات نمایندگان استفاده می‌کند و اگر تغییراتی بخواهد انجام شود درصد خیلی کمی در آن تغییراتی انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح ساختار بودجه گفت: مشکل اصلی بودجه‌ها این است که هرساله یک قوانینی را تصویب می‌کنیم که خلاف قوانین دائمی و یا چندساله است نمایندگان باید ساختار بودجه را طوری تنظیم کنند که نیاز به تصویب قانونی نداشته باشیم و به‌طورکلی هزینه با درآمد برابر باشد.

وی در پایان با اشاره به افزایش ۴۰۰ هزارتومانی حقوق کارمندان و بازنشستگان تصریح کرد: پیشنهاد دولت افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها بود اما نمایندگان مجلس با این افزایش ۲۰ درصدی مخالف بودند و معتقد بودند که هیچ تأثیری در کاهش فاصله بین پایین‌ترین درآمد و بالاترین درآمد ایجاد نخواهد شد.

زرآبادی در پایان بیان داشت: دولت با افزایش ۴۰۰ هزارتومانی حقوق‌ها مخالف است و توجیه اش هم این است که نمی‌تواند این مبلغ را تأمین کند یا اینکه دولت معتقد است نخبگانی که حقوق بالایی می‌گیرند حقوقشان کمتر یا ثابت باقی خواهد ماند.

نظر شما