شناسهٔ خبر: 154256 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جوکار: گره زدن مسئله اقتصاد به اینستکس مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند

محمدصالح جوکار// یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: گره زدن تمام مشکلات اقتصادی کشور به کانال مالی اینستکس و دیگر وعده های اروپایی‌ها، می‌تواند مشکلات جدی را برای آینده کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش «نماینده»،  محمد صالح جوکار کارشناس مسائل بین الملل، در خصوص وعده‌های متعدد اروپایی‌ها در ماه‌های اخیر در عین عدم پایبندی آنها به تعهدات برجامی و در نهایت غیرقابل اعتماد بودن آنها، اظهارداشت: ما در شرایطی هستیم که اروپایی‌ها پس از گذشت ۹ ماه از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و در حالی که قصد ارائه برنامه‌ی مالی SPV را داشتند در نهایت به سازوکار مالی اینستکس رسیدند که محدودتر از SPV است.

وی گفت: اروپایی‌ها تا کنون به تعهدات برجامی خود در قبال ایران متعهد نبودند و به نظر می‌آید آنها تلاش دارند تا با اقدامات متعددشان، مانع از خروج ایران از برجام شوند.

وی افزود: آنها به نوعی حالتی از برزخ را برای ایران ایجاد کردند تا ما نسبت به برجام و وعده‌های آنها امیدوار بمانیم.

جوکار افزود: شما ببینید اروپایی‌ها اجرای برنامه مالی اینستکس را هم موکول به پذیرش لوایح و کنوانسیون‌های FATF از جانب ایران کردند که این در واقع نوعی گروکشی از طرف اروپا به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ایران تاکنون به کلیه تعهدات برجامی خود عمل کرده و این در حالی است که اروپایی‌ها همچون آمریکا پایبند به عهدی که در برجام داشتند نبودند.

وی با بیان اینکه اروپا و آمریکا هیچ گاه قابل اعتماد نبوده و نیستند و امروز هم با وقت کشی در پی از بین بردن فرصت‌های ایران در عرصه بین المللی هستند، ادامه داد: متأسفانه ما از توجه به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه خود غافل شدیم، ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های گسترده‌ای که در کشورهای همسایه وجود دارد تبادلات تجاری خود را افزایش دهد و این می‌تواند یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها به حساب آید.

جوکار در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من گره زدن تمام مشکلات اقتصادی کشور به کانال مالی اینستکس و دیگر وعده‌های اروپایی‌ها، می‌تواند مشکلات جدی را برای آینده کشور به همراه داشته باشد و در مقابل راهکار خروج از وضعیت فعلی را هم توجه به ظرفیت‌های داخل می دانم.

نظر شما