شناسهٔ خبر: 154255 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

تقوای الهی در امور، تضمین‌کننده سلامت کاری است

حاج آقا جوکار

به گزارش "نماینده" حجت الاسلام والمسلمین جوکار، امام جمعه شهرستان قدس، در آخرین جلسه شورای اداری شهرستان قدس با اشاره به نقش مسئولین در ایجاد نشاط اجتماعی اظهار کرد: تلاش ها و خدمات ارزنده ای در کنار مشکلات و تنگناهایی که در کشور و شهرستان وجود داشت در سالی که پیش رو گذاشتیم، را شاهد بودیم اما ‌همه فراز و نشیب ها به نفع ملت ایران تمام شد و رمز پیروزی و پیشرفت در کارها با وحدت، صفا، انسجام، صمیمیت و همدلی محقق شد.
وی ادامه داد: آنچه قرار است ما مسئولین در اداره جامعه به آن توجه کنیم، ایجاد امید در شهرستان است و طوری باید شهر را اداره کرد تا امید و نشاط اجتماعی در مردم تقویت شود.
امام جمعه با اشاره به عهدنامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر که برای والی مصر منصوب شده بود افزود: ابن عهدنامه به قدری اهمیت دارد که ابن ابی الحدید، شارح نهج الابلاغه و اهل سنت، ۲۰ جلد در شرح نهج البلاغه نوشته است و جورج جورداق مسیحی نیز در بخشی از کتاب امام علی صدای عدالت انسانی، نوشته است: مشکل است بین عهدنامه و منشور جهانی حقوق بشر سازمان ملل تفاوتی پیدا کرد. آنچه برای حکومت داری در جامعه امروز لازم است، ۱۴۰۰ سال پیش امام علی(ع) به آن اشاره کرده است. تفاوتی که در این میان وجود دارد اینست که عهدنامه امام علی(ع) سرتاسر بر عواطف انسانی و ارزش های الهی است اما منشور جهانی حقوق بشر چنین خاصیتی را ندارد و نگاهی مادی گرایانه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین جوکار بیان کرد: حضرت علی(ع) به مالک اشتر چهار مأموریت در حوزه اقتصادی، نظامی، فرهنگی اجتماعی و عمرانی دادند که در حوزه بندی حکومتی امروز نیز همین حوزه ها حاکم است ‌و ۵۰ توصیه کلیدی مدیریتی نیز متذکر شده اند. اول، تقواست که باید در رأس همه امور تقوای الهی داشته و تقوا موجب می‌شود خداوند کارهای انسان را بپذیرد و انجام امور خدامحور پیش رود. دوم، ایثار و مقدم داشتن در خدمت کردن به خلق در سایه حکومت الهی که بهترین عبادت است.
وی ادامه داد: عبادت هایی که انسان با خالق خود انجام می دهد، مقدمه ای برای خدمت به مردم است و مدیران اجرایی باید این نکته را مورد توجه قرار دهند.
وی خطاب به مدیران و مسئولان فرهنگی و اجتماعی گفت: توجه به ایثار و شهادت و ایثارگران و زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست و در این عرصه متولیان امور فرهنگی برنامه های فرهنگی و اجتماعی خود را با محوریت شهدا انجام دهند ‌و قرارگاه فرهنگی، قرارگاه ایمان، تقوا، بصیرت و اخلاق است. نگاه ما به ایثار و شهادت باید پیوست داشته باشد و ایثار تنها در جبهه و جنگ نیست، بلکه آن را در بطن جامعه و مجموعه خود وارد کنیم و خودمان را مکلف به انجام آن بدانیم.
امام جمعه افزود: ایثار اجتماعی را در جامعه ترویج دهیم و میز خدمت را میز ایثار قرار دهیم و هرکاری که در جهت رفع نیاز مردم انجام می دهیم در جهت ترویج ایثار باشد و آن را سرلوحه امورات خود قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین جوکار در ارتباط با اهمیت به نماز در ادارات بیان کرد: ستاد بازرسی نماز در هر مجموعه و مدرسه فعالیت خود را انجام خواهد داد و در ادارات مسئولان امر در صف نماز حضور یابند تا نماز آن مجموعه پررونق تر برگزار شود و بهتر است نماز در ادارات جمعی خوانده شود.

وی در ارتباط با اهمیت شورای فرهنگ عمومی شهرستان افزود: شورای فرهنگ عمومی، مهمترین شورای راهبردی در شهرستان هاست و به نص صریح قانون باید شخصاً اعضا شرکت کنند تا فرهنگ عمومی تقویت شود. از نگاه قانون، راهبردی ترین شورا در هر منطقه و شهرستان شورای فرهنگ عمومی است.
وی در ارتباط با تکریم ارباب رجوع گفت: وحدت، همدلی، تقویت امید و نشاط سالم در مردم نیاز جامعه است. دشمن به دنبال ایجاد فاصله میان مردم و حاکمیت است. ما می توانیم با کنترل بازار و رصد کردن اوضاع معیشت و رفع مشکلات مردم، کاهش صف توزیع اقلام مورد نیاز مردم رضایت و خوشحالی را در چهره مردم ببینیم ‌و زمانی خرسند می شویم که گلایه های مردمی کمتر شود و مردم مورد تکریم قرارگیرند. کلید تکریم ارباب رجوع بر عهده مسئول آن اداره است.

حجت السلام والمسلمین جوکار در ارتباط با برپایی نمایشگاه بهاره تصریح کرد: فقط مکان نمایشگاه عرضه مستقیم بهاره که در مصلی نماز جمعه دایر است به صورت رایگان به غرفه داران تحویل داده شده و باقی امور از قبیل تأمین امنیت، آتش نشانی و اداره کردن امور بخش های دیگر، بوده که باید هزینه می شده است. لذا عزیزانی که گلایه می‌کنند چرا از ما وجهی دریافت شده است، این بخش ها را باید مدنظر داشته باشند. ما فقط سهم خود از مکان نمایشگاه را به کسبه رایگان داده ایم تا از این طریق آنها اجناس را با قیمت پایین تر به مردم شریف شهرستان عرضه کنند و این خوشحالی عیدی از جانب ستاد نماز جمعه شهرستان قدس باشد.

نظر شما