شناسهٔ خبر: 154199 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

افزایش آمار تصادفات جاده ای در سال ۹۷؛ سرعت مجاز در جاده ها باید ۲۰ کیلومتر کاهش یابد

کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس، نسبت به افزایش آمار تصادفات جاده ای در سال جاری هشدار داد.

به گزارش «نماینده» مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس، از افزایش ۱ درصدی آمار تصادفات جاده ای در ۹ ماهه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: متأسفانه با وجود اقدامات صورت گرفته، نه تنها آمار تصادفات کاهش پیدا نکرده، بلکه در سال جاری روند افزایشی نیز پیدا کرده است.

آمار تصادفات جاده ای سالانه باید حدود ۱۰ درصد کاهش یابد

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس برنامه های توسعه ای کشور، آمار تصادفات جاده ای سالانه باید حدود ۱۰ درصد کاهش یابد، از این رو در سال جاری آمار جان باختگان تصادفات جاده ای از ۱۶ هزار نفر باید به حدود ۱۴ هزار نفر می رسید، اما آمارها روند صعودی پیدا کرده است.

ضرورت تغییر استراتژی برای کاهش آمار تصادفات جاده ای

وی افزود: به نظر من برای تحقق برنامه ها جهت کاهش آمار تصادفات جاده ای، باید تغییر استراتژی صورت گیرد، البته اصلاح برخی حوزه ها مانند شرایط جاده ها و کیفیت خودروها امکان پذیر نیست، اما می توان با برنامه ریزی اقدامات دیگری را برای بهبود وضعیت صورت داد.
سرعت مجاز در جاده ها باید ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر کاهش یابد
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: در شرایط کنونی بهترین راه کار برای کاهش آمار تصادفات جاده ای، پایین آوردن سرعت مجاز خودرو در جاده ها است، به نظر من سرعت مجاز باید ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر در ساعت کاهش یابد، یعنی آنکه سرعت مجاز در جاده ها حداکثر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تعیین شود.

هزینه اصلاح تابلوهای سرعت بسیار پایین تر از هزینه‌های پیدا و نهان تصادفات است

وی ادامه داد: مسئولان در واکنش به این پیشنهاد اعلام می کنند که تغییر تابلوهای سرعت در جاده ها برای دولت هزینه بسیاری دارد، اما اگر هزینه های مرتبط با تصادفات از جمله تلفات جاده ای، درمان مجروحین و حمایت های دولت از معلولان را در نظر بگیریم، اصلاح تابلوهای سرعت هزینه ای به دنبال نخواهد داشت.

کیانپور افزود: با کاهش سرعت مجاز در جاده ها، قطعا میزان تلفات و شدت تصادفات کاهش چشمگیری خواهد یافت و می توان بعد از برنامه ریزی دقیقی برای اصلاح جاده ها و بهبود کیفیت خودروها صورت داد.

ضرورت استفاده از تجارب کشورهای منطقه برای کاهش تصادفات جاده ای

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: ما باید از تجربه موفق کشورهای منطقه از جمله مالزی، ترکیه و اندونزی برای کاهش تصادفات جاده ای استفاده کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس، بر ضرورت تقویت بخش آموزشی در حوزه رانندگی تأکید کرد و گفت: به طور حتم با بهبود این حوزه و افزایش آگاهی و دانش مردم می توان زمینه را برای کاهش آمار تصادفات فراهم کرد.

نظر شما