شناسهٔ خبر: 154150 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیت‌الله آملی‌لاریجانی: دشمنان بیرونی و جاهلان درونی به سیاه‌نمایی علیه قوه‌قضائیه دامن زدند

آملی لاریجانی/2 رئیس سابق قوه‌قضاییه گفت: رضایتمندی مردم از قوه‌قضائیه مؤلفه‌های متعددی از جمله عملکرد قضات دارد، اما نباید فراموش کنیم که دشمنان بیرونی و جاهلان درونی به سیاه‌نمایی علیه قوه‌قضائیه دامن زدند.

به گزارش «نماینده» ، آیت‌الله آملی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید قوه‌قضائیه با تبریک به حجت‌الاسلام رئیسی و آرزوی موفقیت برای وی اظهار کرد: از تمام قضات و کارمندان و مسئولان عالی قوه‌قضائیه که در طول دوره ۱۰ ساله، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا وضعیت دستگاه قضایی بهبود یابد و بیش از پیش به مردم خدمت کنند. من شاهد تلاش بی‌وقفه مسئولان عالی قضایی برای انجام مسئولیت‌ها بوده‌ام که گرهی از مشکلات مردم بازکنند. باید تشکر ویژه‌ای هم از مقام معظم رهبری داشته باشم که همواره نسبت به قوه‌قضائیه عنایات ویژه داشتند و اگر همراهی و کمک و مساعدت ایشان نبود، همین مقدار تلاش‌های صورت‌گرفته هم نمی توانست به اهداف برسد.

وی ادامه داد: اگر قرار به ارائه گزارشی از کارکردها و تلاش‌های همکاران باشد فرصت زیادی می‌خواهد که در این جلسه نمی‌گنجد و گزیده‌ای از این عملکرد را ارائه می‌کنم و البته باید بگویم که به دلیل فوریت پیش‌آمده نتوانسته‌ایم گزارش مفصلی را تهیه کنیم. اولین نکته مربوط به خدمت‌رسانی عظیم صورت‌گرفته در قوه‌قضائیه است؛ اینکه گفته می‌شود ۱۶ میلیون پرونده رسیدگی شده، رسیدگی به این تعداد کار آسانی نیست. تقریبا به اندازه ورودی پرونده‌ها، رسیدگی هم صورت می‌گیرد. بنده که از وضعیت و کاستی‌های قوه‌قضائیه به ویژه به لحاظ تعداد نیروی انسانی واقفم، افتخار می‌کنم که با وجود افزایش ورودی پرونده‌ها، قضات اجازه انباشت پرونده‌ها را ندادند.  

رئیس سابق قوه‌قضائیه گفت: اگر قیاس کنیم تعداد قضات را با برخی کشورهای دیگر، اصلا قابل قیاس نیست. یک قاضی باید ۵ پرونده رسیدگی کند در روز تا چیزی باقی نماند اما در برخی کشور یک قاضی روزی یک پرونده رسیدگی می‌کند. این یعنی باید برای جذب قاضی و کادر انسانی تلاش زیادی کنیم. ما تلاش خود را کرده‌ایم و سایر دستگاه‌ها مانند مجلس باید به کمک بیایند. در سازمان‌های تابعه قوه‌قضائیه هم همینطور است؛ میلیون‌ها خدمت در سازمان‌هایی چون پزشکی قانونی و ثبت اسناد تقدیم مردم می‌شود و جای قدردانی از پرسنل مجاهد قوه‌قضائیه دارد.  

آملی‌لاریجانی گفت: رضایتمندی مردم از قوه‌قضائیه مؤلفه‌هایی متعددی از جمله عملکرد قضات دارد اما نباید فراموش کنیم که دشمن بیرونی و جاهلان درونی به سیاه‌نمایی علیه قوه‌قضائیه دامن زدند. کسانی دامن زدند که مردم از قوه‌قضائیه قطع امید کرده‌اند و هیچ امیدی به بهبود اوضاع ندارند. شاهد این ادعا را هم کثرت پرونده‌ها می‌دادند در حالی که کثرت پرونده‌ها ساخته و پرداخته داخل قوه قضائیه نیست بلکه سرریز مشکلات بیرونی است که قوه‌قضائیه دخالتی در آنها ندارد. وقتی وضعیت اقتصادی دچار مشکل است جرم افزایش می‌یابد. وقتی فساد ایجاد شود، جرم هم افزایش می‌یابد. وقتی در بحث منابع طبیعی، دستگاه مسئول نظارت و بازرسی نمی‌کند تبدیل به پرونده‌ قضایی می‌شود. تعداد پرونده ها برخلاف این استدلال، دلیل امید معقولی به رسیدگی قضایی دارند که رجوع می‌کنند. همینجا این استدلال باطل می‌شود. مردم امید دارند که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند.

وی افزود: مقصود از ۱۶ یا ۱۷ میلیون پرونده، این نیست که ۳۴ میلیون خانواده درگیر هستند بلکه منظور این است که ممکن است یک پرونده ۱۰ جای مختلف مرجع قضایی را درگیر خود کرده باشد و هر رجوع آن به نهادهایی مانند تجدیدنظر و دیوانعالی و دادسرا، یک شماره می‌خورد. یا مثلا یک شخص ۱۰ یا ده‌ها پرونده دارد. به عنوان مثال یک خانم ۴۰۰ شکایت جداگانه در مراجع قضایی را به خود اختصاص داده بود و ثبت شده بود. سارقانی داریم که ده‌ها پرونده شکایت جداگانه دارند.  

آملی لاریجانی درباره تحول در نیروی انسانی گفت: یکی از افتخارات ما، نو کردن دستگاه قضایی بود. ابتدای ورود ما می‌گفتند حدود ۸ هزار قاضی در دستگاه قضایی بود امروز با وجود خروج بیش از ۲ هزار قاضی، الان حدود ۱۲ هزار قاضی در اختیار دارد. جذب قاضی آسان نیست، این کاری بود که از ابتدای ورود به قوه‌قضائیه به‌ آن فکر کردیم. نخبه‌گزینی یک ملاک خیلی مهم در جذب قضات بود. خوب است که عزیزان بدانند که در قوه‌قضائیه وقتی فراخوان برای جذب قاضی داده می‌شود گاهی ۵۰ هزار نفر شرکت می‌کنند و بعد از مراحل مختلف گزینش، نهایتا ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر جذب می‌شود و همه این سخت‌گیری‌ها برای نخبه‌گزینی است.

نظر شما