شناسهٔ خبر: 154118 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اختصاص ۸۰ هزار میلیارد تومان برای جبران کسری صندوق‌های بازنشستگی

شریعتمداری وزیر رفاه گفت: در بودجه سال آینده بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع برای جبران کسری صندوق های بازنشستگی در نظر گرفته شده است و باید اصلاحات پارامتریک انجام شود.

به گزارش «نماینده»  ، محمد شریعتمداری در جلسه شورای عالی رفاه گفت: شورای عالی رفاه بالاترین رکن در زمینه رفاه و تامین اجتماعی است و با شوراهای بالادستی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است.

وی افزود: ارائه پیشنهادات مختلف برای مراجع تصمیم گیری از دولت گرفته تا بررسی بودجه‌های رفاهی و پیشنهاد به دولت در سطح کشور از دیگر ماموریت های این شورا است که به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود.

شریعتمداری گفت: البته امروز به این نتیجه رسیدیم که جلسه مقدماتی امروز به ریاست بنده به عنوان مسئول دبیرخانه برگزار شود. این جلسات بسیار اهمیت دارد چراکه شورای عالی رفاه از ارکان مهم تامین اجتماعی کشور است و اگر مغفول واقع شود برخی اقدامات ناهمگون شکل می‌گیرد که تبعات ناشی از آن را باید با هزینه های سنگین‌تری جبران کرد.

وزیر رفاه ادامه داد: برخی تصمیمات و سیاست ها به علل متعدد بوجود آوردنده فقر و تشدید کننده آسیب ها هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند بنابراین هماهنگی نهادهای حمایتی با نهادهای مهمی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی به بهترین حالت خود باید برسد و شرایطی برای به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی بوجود بیاید و از ظهور و بروز آن تا حد مقدور جلوگیری کنیم.

وی گفت: همچنین باید درباره مسائل مهم گفت وگو و همفکری کرد و در این میان دستگاه‌های زیادی در حوزه رفاه مشغول به کار هستند، خیریه های زیادی علاقه مند هستند اقدامات هماهنگی شورای عالی رفاه را برای بهره وری بیشتر در عملکردشان ایجاد کنند و مردم انتظار دارند با تصمیمات شورا شرایط بازدارنده فقر هرروز تقویت شود.

وزیر رفاه با بیان اینکه یکی از مصادیق کمک کننده به توسعه فقر، فساد در جامعه است گفت: از مهمترین اقداماتی که باید انجام شود تا سرمایه گذاری در کشور تقویت شود و با ایجاد اشتغال شاهد کمتر شدن فقر و ایجاد رفاه بیشتر باشیم، شفافیت است.

شریعتمداری تاکید کرد: توصیه های سیاستی شورا در ایجاد شفافیت، می‌تواند از مهمترین اقدامات باشد. امروز بر اساس مطالعات بین المللی محرز شده که رشد فساد در کشورها با رشد همزمان فقر مواجه است و اگر شفافیت وجود داشته باشد علتی برای جلوگیری از فساد است.

وی در بخش دیگری به چالش های صندوق های بازنشستگی اشاره کرد و گفت: صندوق های بازنشستگی در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند، برخی صندوق ها صددرصد از منابع عمومی دریافت می‌کنند و یکی از علل اساسی این است که منابع دریافتی بیمه شدگان را در شکل صحیحی سرمایه گذاری نکردند.

شریعتمداری ادامه داد: در بودجه سال آینده بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان منابع برای جبران کسری صندوق ها در نظر گرفته شده است که اگر یک سیاست اصولی به مصوبه شورای عالی رفاه تدوین و به همه صندوق ها ابلاغ شود شاهد شرایط مطلوب تری در صندوق ها خواهیم بود.

وزیر رفاه گفت: عدم اصلاحات پارامتریک در صندوق ها نیز از عوامل ایجاد مشکلات و بحران است، به همنی دلیل طرحی در مجلس برای اصلاحات پارامتریک در دست بررسی است که باید با همکاری دولت به سرانجام برسد.

نظر شما