شناسهٔ خبر: 154110 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

قانونی شدن نخبه‌کُشی

سبحانی فر «رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو فراکسیون امید» برای مخالفت با استانی شدن انتخابات مجلس هشت دلیل را برشمرد

ماهنامه«نماینده»/ موضوع «استانی شدن انتخابات مجلس» که توسط برخی نماینده‌ها پیگیری می‌شود، یک طرح است؛ لایحه نیست و با توجه به بار مالی، ایراد اصل هفتاد و پنجی دارد و با سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در خصوص قانون انتخابات نیز مغایرت دارد. سیاست‌های ابلاغی می‌گوید انتخابات در حوزه‌های انتخابیه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که شناخت مردم از نماینده‌های خودشان هر چه بیشتر شود اما این طرح باعث می‌شود که مردم شناخت کمتری نسبت به نمایندگان خود پیدا کنند.

مقام معظم رهبری تأکید دارند ارتباط بین مردم با نمایندگان و مسئولان زیاد باشد، این طرح باعث فاصله افتادن بین نمایندگان و مردم خواهد شد و با توجه به اینکه حلقۀ ارتباط بین مسئولان و مردم نمایندگان هستند، با این طرح حلقه از هم گسسته می‌شود.

 نکتۀ بعدی اینکه این است که این طرح باعث خواهد شد افراد سرمایه‌دار و صاحبان ثروت و قدرت که به کانون‌های قدرت بیشتر متصل هستند در انتخابات راحت‌تر به مجلس دست پیدا کنند.

هنوز که هیچ خبری نیست سرمایه‌دارانی هستند که اعلام کردند اگر این قانون تصویب شود مثلاً تعیین تکلیف ۱۸ نمایندۀ یک استان با آنها خواهد بود. به این دلیل که هزینه می‌کنند و یک‌سری افراد که سرمایه و توان تبلیغات ندارند مغفول می‌مانند و کسانی در انتخابات بالا می‌آیند که تبلیغات بیشتری از آنها شده باشد.

همچنین این طرح، با در نظر گرفتن ۱۰ درصد از حوزۀ اصلی، باعث می‌شود که بقیۀ رأی را از مراکز شهرستان‌ها بگیرد و در اصل باعث مشارکت کمتر مردم خواهد شد و روستاییان دیگر امیدی برای آمدن پای صندوق نخواهند داشت.

نکتۀ بعدی این است که ما با این قانون نخبه‌کُشی می‌کنیم. افرادی که در شهرستان‌ها بخواهند به عرصۀ انتخابات بیایند، به‌دلیل عدم توان مالی و ناشناخته بودن در گسترۀ وسیع استان، به مجلس راه پیدا نخواهند کرد؛ یعنی گردش نخبگان به‌وجود نخواهد آمد.

البته ممکن است کسانی‌که به‌دنبال استانی شدن هستند بخشی از اهدافشان تأمین شود. نمایندگان به‌جای اینکه وقت را برای قانون‌گذاری و نظارت بگذرانند بایستی پاسخگوی مردم در شهرستان‌ها باشند و مردم به‌جای اینکه مشکلات امور روستا را از دستگاه‌ها جویا شوند از نمایندگان جویا می‌شوند و مشکلات شخصی و غیرشخصی‌شان را از نمایندگان مطالبه می‌کنند؛ ولی براساس این طرح دیگر آنها ما نمایندگان را پیدا نخواهند کرد که مشکلاتشان را مطرح کنند.

این طرح در دوره‌های مختلف مجلس مطرح اما رد شده است، درواقع تا زمانی که سازوکار پاسخگویی به مردم توسط یک مرجع مشخص، شفاف و روشن نشود و احزاب پاسخگو نباشند نمی‌توان چنین تغییری را در قانون ایجاد کرد.

به نظر می‌رسد که این طرح یک کار جامع و کاملی نیست و به نفع مردم نخواهد بود؛ لذا صراحتاً اعلام می‌کنم با استانی شدن انتخابات مخالف هستم.

نظر شما