شناسهٔ خبر: 154006 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

روند کاهشی نرخ دلار ادامه می یابد

علی قربانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید بانک مرکزی در متعادل سازی بازار ارز عملکرد خوبی داشته است اما اثرات روند کاهشی دلار در زندگی روزمره مردم دیده نمی شود.

به گزارش «نماینده» علی قربانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به روند کاهشی نرخ دلار در روزهای گذشته، گفت: رئیس بانک مرکزیی گفته است که دلار به کانال ۱۱ هزار تومان برمی گردد، افزایش قیمت اخیر به دلیل عدم تصمیم گیری لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخصی مصلحت نظام بوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: برخی ها پیش بینی کرده بودند در اواخر سال نرخ دلار افزایش پیدا می کند، اما از آنجایی که تصمیم گیری برای لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تعویق افتاد و رئیس بانک مرکزی بر برگشت دلار به کانال ۱۱ هزا رتومان تاکید کرد، شاهد روند کاهشی ارز بوده ایم.

دولت می خواهد نرخ دلار همان ۱۰ یا ۱۱ هزار تومان بماند

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قیمت منطقی دلار ۸ هزار تومان است، اظهار داشت: هنگامی که دلار به ۱۰ و ۱۱ هزار تومان رسید، بانک ها اعلام کردند دلارهای بازار را خریداری می کنند، این کار عملا اجازه نداد که نرخ دلار کمتر شود و به نظر می رسد دولت می خواهد نرخ دلار همان ۱۰ یا ۱۱ هزار تومان بماند. وی با بیان اینکه به ادامه روند کاهشی نرخ دلار امیدوار است، گفت:سیاست های بانک مرکزی با سکان داری همتی باعث شد که روند اشتباه  نیمه اول سال تغییر  کند، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان با توجه به ذخایر منابع ارزی کشور کار اشتباهی بود اما با سامانه نیما روند بهبود پیدا کرد و سیاست های ارزی جدید شرایط بازار را تغییر داد.

قربانی ، با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در دوره جدید، اظهار داشت: با سیاست های اخیر بانک مرکزی روند کاهشی نرخ دلار شکل گرفت، برخی ها اعتقاد دارند دولت در دخالت در بازار کاهش قیمت ها را رقم زده اند، بااین حال باید گفت که سیاست های ارزی اخیر نتیجه خوبی را به دنبال داشته است و برآورد می شود این روند ادامه پیدا کند.

اثرات کاهش نرخ دلار در زندگی مردم دیده نمی شود

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت قیمت کالاهای دیگر، بیان داشت: با وجود اینکه در بازار ارز نتیجه قابل قبولی در راستای کاهش قیمت دلار گرفته ایم اما قیمت سایر محصولات به خصوص کالاهای اساسی و روزمره مردم روند افزایش را طی می کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: افزایش نرخ سایر کالاها عامل نگرانی در مردم شده است و در واقع اثرات کاهش نرخ دلار در زندگی مردم دیده نمی شود که انتظار می رود دولت دراین بازار نیز گامی بردارد. 

نظر شما