شناسهٔ خبر: 153900 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در نخستین نشست تحلیلی بیانیه گام دوم مطرح شد؛

تمدن اسلامی هدف گذاری رهبر انقلاب برای ۴۰ سال آینده

دکتر مشاور عالی مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد تمدن اسلامی را هدف گذاری رهبری برای ۴۰ سال آینده در بیانیه گام دوم بر شمرد.

به گزارش «نماینده»، غلامعلی حداد عادل در نخستین نشست تحلیلی بیانیه گام دوم که در خبرگزاری فارس برگزار شد گفت: خود سازی، جامعه پردازی و تمدن اسلامی در پی هم قرار دارد به گونه‌ای که پس از تکامل خود و تکامل جامعه می‌توان به تمدن اسلامی دست یافت.

وی افزود: تمدن اسلامی می‌تواند آرمانی برای جوانان نسل نو باشد تا انقلا ب اسلامی را حفظ کنند و به پیش ببرند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه جایگاه ۴۰ در ادبیات دین و فرهنگ ایرانی - اسلامی ویژه است گفت: ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی زمانی نیکو و مناسب برای انتشار این بیانیه است که نگاهی به گذشته و نگاهی نیز به آینده دارد.

حداد عادل افزود: دوام انقلاب اسلامی تا ۴۰ سالگی به خودی خود موجب خوشحالی دوستان و عصبانیت دشمنان انقلاب اسلامی شده است به گونه‌ای که از سخنان سران آمریکا می‌توان این عصبانیت را درک کرد چرا که به رغم خواست دشمنان انقلاب اسلامی تداوم یافت و به موفقیت رسید.

وی گفت: بیانیه رهبری نقشه راهی برای آینده کشور ترسیم کرده است تا زمینه را برای یک جهش رو به جلو فراهم آورد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: رهبری با پشتوانه ۶۰ سال تجربه که ۲۰ سال آن پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است این بیانیه را منتشر کرده اند همانند دریچه سدی که با پشتوانه حجم یک دریاچه بزرگ آب را به بیرون هدایت می‌کند.

حداد عادل گفت: قطعاً این بیانیه از ماه‌ها پیش مهندسی طراحی و معماری شده است به گونه‌ای که تک تک عبارات آن مورد توجه بوده است و منطقی پشت آن نهفته است که باید آن منطق شناسایی شود.

وی افزود: شاید برخی از محتواهای این بیانیه پیش از این نیز بیان شده باشد، اما قطعاً قالب آن جدید است و برای افزایش آگاهی جوانان که مسئول حفظ و ادامه انقلاب اسلامی هستند ضروری است.

حداد عادل گفت: دشمنان به سبب نا آگاهی نسل جوان از واقعیت‌های پیش از انقلاب و ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی که به سبب فاصله زمانی ایجاد شده است به ویژه در فضای بی در و پیکر و بی صاحب مجازی سوء استفاده می‌کنند که باید با آگاهی به جوانان با دشمن مقابله کرد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: تفکر انقلابی به همراه مدیریتی در سطح رهبری و همراه با تجربه‌های طولانی اندیشه ورزی و مدیریتی در پشت این بیانیه نهفته است.

وی گفت: توجه ویژه به جوانان بیش از هر نکته دیگری در این بیانیه واضح است.

حداد عادل افزود: گام دوم را جوانان باید بردارند و با استفاده از دستاوردها و تجربیات نسل گذشته (۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی گام اول) انقلاب را به پیش ببرند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: مهمترین هدف در این بیانیه تحقق تمدن اسلامی است.

وی افزود: این بیانیه به منزله یک پیام بلند است که می‌توان از درون آن صدها پیام کوتاه و صدها شعار انقلابی استخراج کرد.

حداد عادل گفت: دلسوزان انقلاب نباید اجازه دهند تا این بیانیه با روزمرگی‌ها به فراموشی سپرده شود و از آن به عنوان یک سرمایه سودآور استفاده کنند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: بیانیه دو بخش دارد که در بخش نخست به مسائل ۴۰ سال گذشته انقلاب می‌پردازند و در نیمه دوم بیانیه گام دوم که آینده انقلاب است مطرح شده است.

وی گفت: این بیانیه آغاز یک عصر جدید از انقلاب اسلامی است که بسیاری از شبهات در این زمینه پاسخ می‌دهد.

حداد عادل افزود: انقلاب اسلامی هرگز با تشکیل نظام تضعیف نشد و تفکر انقلابی ادامه یافت چرا که ما معتقدیم جوشش انقلابی و نظم اجتماعی تضادی با یکدیگر ندارند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: بر اساس این بیانیه انقلاب اسلامی انعطاف دارد، اما انفعال ندارد، خطاها را تصحیح می‌کند، اما در اهداف تجدید نظر نمی‌کند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنیم این بیانیه که در ۱۸ صفحه بزرگ منتشر شده است به صورت جیبی منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

حداد عادل گفت: انقلاب اسلامی نه متهجر است و نه از اصول دست بر می‌دارد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: انقلاب اسلامی آرمان گراست و واقعیت‌ها را نیز در نظر می‌گیرد به گونه‌ای که معتقد است می‌توان از واقعیت به آرمان‌ها دست یافت حتی اگر فاصله‌های قابل توجهی وجود داشته باشد.

وی گفت: انقلاب اسلامی قدرتمند است، اما انسانیت را نیز فراموش نمی‌کند و هرگز مانند انقلاب‌های دیگر دچار افراط گرایی نخواهد شد.

حداد عادل افزود: مقام معظم رهبری در این بیانیه جوانان را نصیحت کردند و از آنجا که دشمن در پی استفاده از هر شرایطی برای ایجاد اختلاف درجامعه است برای پیشگیری از اختلاف‌های جوانان با نسل گذشته انقلاب این بیانیه را طراحی کردند تا تمام گروه‌های انقلابی همانند حلقه‌ای به دور آن جمع شوند و بر سر یک سفره باشند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: از نظر رهبری هیچ گاه نباید حق را از دشمن طلب کرد و به دنبال حق از دشمن بود.

وی اضافه کرد: مذاکره با آمریکا هیچ گاه برای کشور فایده‌ای نخواهد داشت و نباید در برابر تهدیدهای غرب هراسید و باید فاصله را با برخی کشورهای غربی حفظ کرد، اما هنگام احقاق حق و کسب منافع کشور باید با درایت مذاکره کرد.

حداد عادل گفت: دولت باید زمینه‌های اخلاقی و معنوی مناسب برای فعالیت جوانان به منظور پیشبرد انقلاب اسلامی را فراهم آورد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری اضافه کرد: جوانان دوران انقلاب اسلامی از صفر شروع کرده اند، اما خوشبختانه شرایط امروز کشور بسیار ارتقاء یافته است و دیگر آن شرایط وجود ندارد به گونه‌ای که دغدغه دوران جنگ تحریم خرید سیم خاردار از خارج بود، اما اکنون چالش ما نگرانی از ارسال تجهیزات پیشرفته ایران به محور مقاومت است.

وی گفت: آنروز نگرانی ما سفارتخانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بود، اما چالش امروز حضور ایران در مرزهای رژیم صهیونیستی است.
حداد عادل با اشاره به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در این بیانیه افزود: سقوط رژیم استبداد، ایجاد حکومت مردمی و همچنین حضور میدانی مردم در انقلاب اسلامی و همچنین انتخابات‌های متعدد، سپردن مسئولیت‌ها به جوانان پس از استعفای دولت موقت تنها ۹ ماه پس از انقلاب اسلامی، پیروزی در جنگ تحمیلی، سرعت تحولات علمی در زمینه‌هایی همچون هسته ای، نانو تکنولوژی و زیست فناوری از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه با بیان اینکه شاید در دوران رضا شاه برخی پیشرفت‌های ساختاری در کشور ایجاد شد گفت: در آن زمان مردم سرکوب می‌شدند و تنها دو ماه پس از سقوط رضا شاه آن جامعه امکان پیشرفت نداشت چرا که به مردم تکیه نکرده بود و تکیه اش به یک فرد بود.

وی افزود: تاکید بر عدالت و محرومیت زدایی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی بود به گونه‌ای که به نوشته نخست وزیر رژیم پهلوی تنها چهار درصد از روستاهای کشور آب آشامیدنی سالم داشتند و حتی یک روستا در سه کیلومتری شهر ری آب آشامیدنی سالم نداشت که پس از انقلاب با همکاری یک خیر آب آشامیدنی برای آن روستا تامین شد.

حداد عادل در ادامه گفت: دشمن به منظور تحقیر نسل جوان در فضای مجازی به صورت غیر مستقیم جوانان دهه شصت را به سخره می‌گیرد، اما همین نسل انقلاب اسلامی به پیش خواهد برد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه روشن فکری اسلامی از تعامل جهانبینی غربی و جهانبینی اسلامی ایجاد شد افزود: دکتر علی شریعتی و استاد مرتضی مطهری از نخستین روشن فکری دینی بودند که رهبر معظم انقلاب نیز از جمله این روشن فکران بود و به نوشته مرحوم بازرگان دیدگاه جهانبینی اسلامی ایشان که پس از انقلاب چاپ و منتشر شد از دیگر اندیشمندان برتر بوده است علاوه بر اینکه ایشان در کنار اندیشمندی و روشن فکری اسلامی ۳۰ سال تجربه رهبری امت اسلامی و ۴۰ سال تجربه‌های مختلف اجرایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارد.

وی گفت: عبارت‌های این بیانیه فشرده و دقیق است و باید در این زمینه‌ها تعامل شود.

حداد عادل افزود: بر اساس دیدگاه این بیانیه نسل جوان مؤمن با حفظ اصول و معیارها همراه با علم روز و به دور از خرافه و تهجر مواضع انقلاب اسلامی را حفظ و آن را پیش خواهد برد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به تشدید فعالیت‌های دشمن در فضای مجازی بر ضرروت آگاهی به جوانان و نسل نو کشور اشاره کرد چرا که دشمن از این ناآگاهی‌ها سوء استفاده می‌کند.

وی گفت: واژه تهاجم رسانه‌ای برای نخستین بار در این بیانیه مطرح شده است که باید به آن بیش از پیش توجه شود.

حداد عادل افزود: آگاهی و شناخت بصیرت از دوست و دشمن به منظور فعالیت‌های اجتماعی و حضور جوانان انقلابی در صحنه ضروری است چرا که تا آگاهی نباشد نمی‌توان از اصل آتش به اختیار به درستی استفاده کرد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: اکنون انقلاب اسلامی در شرایطی قرار دارد که آمریکا به منظور مقابله با آن نیازمند به ائتلاف حتی با برخی کشورک‌های دست نشانده منطقه است که این ائتلاف‌ها نیز همانند نشست ورشو با شکست مواجه خواهد شد.

وی افزود: فرصت‌های مادی کشور همراه با جهانبینی اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی نگاه به آینده کشور را روشن و خوشبینانه کرده است.

حداد عادل گفت: مهمترین نکته در این بیانیه توجه به امید است چرا که بدون امید پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: در این بیانیه علاوه بر توجه به دستاوردها و پیشرفت‌ها از برخی عقب ماندگی‌ها همانند عقب ماندگی علمی کشور نیز یاد شده است که راه جبران آن جهاد علمی مستمر به منظور جبران آن است.

وی گفت: لحن این بیانیه حماسی است به گونه‌ای که برای جوانان که باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت انقلاب اسلامی قرار دهند و گام دوم انقلاب به عهده آنان است انگیزه ایجاد کند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری اضافه کرد: دولت‌ها وظیفه دارند تا زمینه‌های رشد معنوی و اخلاقی در جامعه اسلامی را فراهم کنند.

حداد عادل گفت: هر چند دشمنان و برخی از پیاده نظام‌های دشمن معتقدند ما موظف نیستیم افراد را به بهشت ببریم، اما دولت وظیفه دارد اجازه ندهد تا برخی از افراد جهنمی با زور و فریب جوانان و نسل‌های انقلاب اسلامی را به جهنم ببرند.

وی افزود: در دیدگاه این بیانیه هر چند هدف جامعه اسلامی و خواستگاه آن اقتصادی نیست، اما مسائل اقتصادی نقش تاثیر گذاری بر پیشرفت انقلاب اسلامی دارد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه راه حل چالش‌های اقتصادی توجه به اقتصاد مقاومتی است گفت: این راه حال‌های اقتصادی در درون کشور است و با جهاد همه جانبه تحقق می‌یابد.

نظر شما