شناسهٔ خبر: 153873 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بطحایی در همایش روز تربیتی و روز زن:

مسیر نظام آموزش و پرورش با خطا مواجه است/ کتب کمک درسی و کنکور دشمن تربیت هستند

بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: مسیری که در نظام آموزش و پرورش طی می‌کنیم با خطا مواجه است و باید به تدریج تصحیح شود و در مسیر خود قرار گیرد.

به گزارش «نماینده»  ، همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی و روز میلاد حضرت فاطمه(س) و روز زن امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌ و پرورش در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا به ویژه شهیدان رجایی و باهنر و همچنین گرامیداشت یاد امام(ره) و تبریک ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن، اظهار کرد: تشکر می‌کنم که در شرایط کشور، مراسم‌های آموزش و پرورش به صورت تلفیقی و کم هزینه برگزار می‌شود و امروز برنامه امور تربیتی و روز زن باهم اجرا شد.

وی بابیان اینکه سیاست وزارت آموزش‌ و پرورش در دولت دوازدهم، توجه به امور تربیتی است، گفت: مأموریت اصلی آموزش‌ و پرورش، تربیت است و باید بچه‌ها ویژگی‌ها و صفت خداوند را دارا باشند.

بطحایی اضافه کرد: اگر آموزش و پرورشی داشته باشیم که دانش‌آموزان از دروس مختلف ۲۰ می‌گیرند اما منتج به تربیت نشود باید بگویم دلمان را به عبث خوش کردیم؛ آموزش و پرورش ما زمانی آموزش و پرورش است که منتج به تربیت شود.

وی با بیان اینکه تمام کسانی که در آموزش و پرورش کار می‌کنند، مربی هستند، گفت: مسیری که در نظام آموزش و پرورش طی می‌کنیم با خطا مواجه است و باید به تدریج تصحیح شود و در مسیر خود قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش صرف انتقال مفاهیم شناختی آن هم در حوزه حافظه محوری است، افزود: این چالش مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش است و اگر انتقاد می‌کنم؛ یادمان نرود که مدال‌ها و کارنامه که می‌دهیم معلوم نیست که ناظر بر تربیت است یعنی اگر کسی مهربانی کرد و دست افتاده‌ای را گرفت، مدال بر گردنش نمی‌انداریم.

وی ادامه داد: اگر اصرار بر حذف کتب کمک درسی و کنکور داریم چون این‌ها دشمن تربیت هستند و ما نمی‌توانیم چشم‌مان را بر آن ببندیم.

بطحایی گفت: فکر می‌کنم شهید رجایی در سال ۵۹ امور تربیتی را تأسیس کرد به همین دلیل است و امور تربیتی خط نگهدار است و این مشکلات در امور تربیتی نیز رسوخ کرده است؛ مربی امور تربیتی راهبر امور تربیتی در مدرسه است.

وی ادامه داد: کار امور تربیتی از پس یک نفر بر نمی‌آید و همه کادر مدرسه باید مربی تربیتی باشند و داریم سعی می کنیم نقش و سهم کنکور کاهش پیدا کند و رقابت‌های فردی نداشته باشیم و رقابت‌ها گروهی باشد و طعم پیروزی و شکست را با هم بچشند.

 وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ما تکالیف مرسوم را از دوره ابتدایی را شروع کردیم و باید به تکالیف مهارت محور تبدیل شود و آزمون‌ها را از مدارس خارج کنیم و پایه‌های مهربان‌تر از مادر را از مدارس خارج کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه ویژه مدارس امسال اجرا شد، گفت: این طرح به سختی پیش می رود اما به شدت اجرا می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه نه تنها حوزه پرورشی کوچک نباید بشود بلکه باید همه مدرسه را شامل شود، گفت: در کلاس‌های درس ما، مدارس از شکل و شمایل فعلی و نیمکت‌های سخت خارج شود و اردوگاه و سالن‌های بزرگ تبدیل شود.

نظر شما