شناسهٔ خبر: 153851 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

محمد جواد شبستری:

مسئولین رانت‌باز تهدیدی برای نظام هستند/دولت نباید سیاست‌بازی کند

جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مسئولینی که به سمت رسیدن به ثروت بالا حرکت می‌کنند و سعی دارند از رانت بهره ببرند، تهدیدی برای نظام و کشور هستند.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به اهمیت بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: در این دوره، انقلاب ۴۰ چهل سالگی خود را طی کرده و وارد دهه پنجم خود شده است که این بیانیه در این برهه زمانی می‌تواند روح جدیدی بر کالبد انقلاب، نظام و ملت بدمد و یک روحیه و انرژی سرشاری را از این طریق به کالبد انقلاب تزریق کند. این بیانیه مرکب از یک مقدمه و یکسری توجه به گذشته، در عینِ نگاه به آینده انقلاب و نیز توجه به آنچه که باید انجام شود، است. این بیانیه در حقیقت می‌تواند گزارشی باشد که تا امروز چه کرده‌ایم و آنچه که انجام شده، چه بوده است و آنچه که باید انجام شود، چه باید باشد.

وی افزود: اگر ما امروز بخواهیم به طور خلاصه در مورد این بیانیه بگوییم، کلیات آن در دو بخش است؛ آنچه تا به امروز انجام شده است و آنچه باید در آینده صورت گیرد. در این بیانیه نقدی بر آنچه که انجام شده، در عینِ نگاه به برنامه‌های آینده وجود دارد. این بیانیه می‌خواهد به ما این را نشان دهد تا ما بدانیم در گام اول انقلاب چه کارهایی انجام داده‌ایم و باید در گام دوم چه کارهایی را برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی انجام دهیم. بنابراین این بیانیه می‌تواند هم روحیه را تجدید کند تا نسبت به گذشته احساس ناامیدی نکنیم و هم نسبت به آینده روحیه‌ای به مردم منتقل می‌کند تا امید به آینده آنها افزایش یابد.

آیت‌الله مجتهد شبستری ضمن اشاره به موضوع مردمی کردن اقتصاد و کاهش تصدی‌گری دولت در بیانیه رهبر معظم انقلاب گفت: توصیه‌های مقام معظم رهبری در چند محور بود. مهم‌ترین توصیه ایشان نسبت به اقتصاد بود و همانطور که ایشان اشاره کردند، اقتصاد هدف نیست ولی به هر حال یک ابزار و کلید برای رسیدن به هدف است. ما می‌توانیم با اقتصاد قوی مقابل دشمن بایستیم و جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت هدایت کنیم اما همانطور که ایشان اشاره کردند، راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است که بارها هم بر این موضوع تأکید کرده‌اند.

وی تصریح کرد: حال راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی چیست؟ ایشان در این بیانیه نسبت به راهکارهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، این‌گونه بیان می‌کنند که «برای راه‌اندازی اقتصاد مقاومتی، باید به ظرفیت‌های داخل کشور توجه داشته باشیم. در عین حال باید کسانی امور کشور را به دست بگیرند که خود نیز به خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد ایمان داشته باشند.» امروز باید مدیرانی در مجموعه دولت و اقتصاد به کار گماشته شوند که معتقد باشند که اقتصاد کشور، درون‌زا و مولد است. اگر چنین افرادی مدیریت کشور را به دست نداشته باشند، به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین ضمن تأکید بر اشاره ویژه رهبر معظم انقلاب در بیانیه به موضوع توجه به جوانان گفت: مخاطب اصلی بیانیه، جوانان بوده‌اند و اگرچه عموم ملت، مخاطب هستند ولی جوانان مورد عنایت بیشتری قرار گرفته اند. رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی تأکید دارند که «کسانی کار را به دست بگیرند که در عینِ داشتن دانش اقتصادی، جوان و متعهد هم باشند و معتقد باشند که ما می‌توانیم با تکیه بر اقتصاد درون‌زا، مشکلات کشور را حل کنیم».

وی همچنین افزود: وقتی نظام بر پایه عدالت بود و مسئولین ما در جهت تحقق عدالت اجتماعی در جامعه فعالیت می‌کردند، طبعا باید طوری می‌شد که رانت، سیاست بازی و جناح بازی در ارگان‌های تصمیم گیرنده دولت ممنوع شود و خب آن چیزی که ما در مواردی مشاهده کردیم و کار به قوه قضاییه کشیده شده، این بود که وقتی افرادی در مسئولیت‌های اقتصادی و... قرار می‌گیرند به واسطه افرادی که در اطرافشان هستند به سمت رسیدن به ثروت بالا حرکت می‌کردند و سعی داشتند که از رانت بهره ببرند. این خود یک تهدید است که نظام و کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شبستری همچنین ضمن اشاره به راهکارهای مقابله با این مشکل در کشور افزود: باید نهادهای نظارتی در کشور تقویت شوند و کسانی در مسئولیت‌های سیاسی و اقتصادی گماشته شوند که هرگز به دنبال کسب ثروت برای خود و نزدیکانشان نباشند. البته در عین حال نهادهای نظارتی باید بر روی این مجموعه‌ها احاطه داشته باشند تا هرگاه احساس کردند، آن شخص یا اطرافیان او می‌خواهند از قدرت و اطلاعاتی به نفع خود استفاده کنند با آنها برخورد شود.

وی همچنین در توضیح بیشتر در خصوص نهادهای نظارتی ذکر شده در بیانیه رهبر معظم انقلاب افزود: یکی از دستگاه‌های نظارتی ما مجلس است. اگر به وظیفه نظارتی خود عمل به خوبی عمل کند و بر اجرای قوانین نظارت داشته باشد می‌تواند یاری‌گر دولت و ملت باشد و آنجایی که دولت یک قانون را یا درست اجرا نمی‌کند و یا از کنار اجرای آن می‌گذرد. مجلس از این اهرم خود بهره ببرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین ضمن اشاره به اهرم‌های نظارتی دیگر افزود: اهرم دیگر همین قوه قضاییه است که به همراه دستگاه‌های زیر مجموعه خود مانند سازمان بازرسی و دیوان عدالت باید با قاطعیت برخورد کنند. البته تلاش‌هایی شده ولی خب بالاخره انسان است و به خطا می‌افتد. قوه قضاییه باید به گونه‌ای باشد که مقابل فساد بایستد. حال اینکه فساد انجام شود و بعد از آن به رسیدگی جرم بپردازد، کمی ضعف است. امروز با حساسیت بیشتر باید به موضوع نظارت توجه کرد. باید نظارت به گونه‌ای باشد که شخص خاطی اجازه تکرار جرم به خود ندهد.

وی در پایان افزود: اگر لازم باشد حتی در قوانین باید بتوانیم با متمم‌هایی تشکیلات نظارت را در دستگاه‌ها فعال‌تر کنیم.

نظر شما