شناسهٔ خبر: 153821 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بیانیه فراکسیون نمایندگان ولایی:فرار کردن از میدان پاسخگویی، مردانگی تلقی نمی‌شود/ظریف باید بماند

فراکسیون نمایندگان ولایی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با انتشار بیانیه‌ای در مورد استعفای وزیر امور خارجه تأکید کرد: ظریف باید بماند.

به گزارش «نماینده»، فراکسیون نمایندگان ولایی بیانیه ای را درباره استعفای محمد جواد ظریف منتشر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

با تبریک ولادت دخت نبی مکرم اسلام، فراکسیون ولایی لازم می داند موارد ذیل را برای استحضار ملت ایران اعلام نماید:

دولت جناب آقای روحانی در چند سال گذشته دو اشتباه راهبردی را مرتکب شده است، اولین اشتباه این بود که با بی دقتی نسبت به خوی استکباری رژیم آمریکا و رفتارهای خدعه آمیز اروپا، اکثر انرژی خود را صرف مذاکره و ارتباط با اروپا و آمریکا نمود، در حالی که دستگاه دیپلماسی کشور با محوریت شخص آقای روحانی و پیگیری آقای ظریف برای رسیدن به توافق با اروپا و آمریکا اهتمام می ورزید، آمریکا و اروپا در طول این مدت همه خدعه های خود را به کار گرفتند.

آمریکا و اروپا در طول این مدت همه خدعه های خود را به کار گرفتند که اولا ایران را وادار به متوقف کردن یا به عبارتی تعطیل کردن صنعت هسته ای خود کنند. ثانیا آنها تلاش داشتند آنچه را در جنگ نیابتی در سوریه و عراق و با صرف صدها میلیارد دلار به دست نیاورده بودند از طریق مذاکره با دستگاه دیپلماسی به دست بیاورند. ثالثا آنها با رفتارهای خدعه آمیز به صراحت در پی نابودی قدرت دفاعی و موشکی و توان بازدارندگی ایران بودند.

متاسفانه دولت آقای روحانی در اثر خوش بینی یا به هر دلیل دیگری شش سال وقت کشور را صرف مذاکرات بیهوده با آمریکا و اروپا کرد و در این مدت نه تنها دستاوردی از این مذاکرات برای ملت ایران حاصل نشد بلکه چون همه امور کشور را به مذاکرات و رابطه با اروپا و آمریکا موکول کرده بودند زمینه رکود بی سابقه تاریخی و اختلال در اقتصاد و معیشت کشور را فراهم ساخت.

هزاران کارخانه را به تعطیلی کشاند و ظرفیت های داخلی را معطل گذاشت. دومین اشتباه راهبردی دولت آقای روحانی این بود که مذاکره و رابطه با اروپا و آمریکا را در تعارض با حفظ رابطه با کشورهای فرامنطقه ای که در طول ۴۰ سال گذشته شرکای سنتی ایران بوده اند تلقی می کرد.

اگر دستگاه دیپلماسی کشور در شش سال گذشته یک دهم وقتی که صرف مذاکره و ارتباط مستقیم بی نتیجه با غرب کرد صرف حفظ ارتباطات نقد و موجود با کشورهایی مثل چین، هند، روسیه و کشورهای قفقاز و ۱۵ کشور همسایه ایران می کرد، امروز وضع کشور به اینجا نمی رسید.

متاسفانه دستگاه دیپلماسی کشور نه تنها حداقل وقت و انرژی را صرف حفظ روابط راهبردی ایران با همسایگان و چین، هند و روسیه نکرد بلکه به صورت سوال برانگیزی با بی محلی به آنها حتی مدت طولانی از اعزام سفیر به برخی این کشورها اجتناب می کرد؛ این دو اشتباه فاحش جناب آقای روحانی و ظریف موجب شد دولت آقای روحانی مشمول جمله مشهور «از این جا مانده و از آنجا رانده» شود.

اکنون برای آقای روحانی و به ویژه ظریف دو راه وجود دارد؛  یک راه عزت و مردانگی و خدمت به مردم است و آن عبرت آموزی از گذشته و اصلاح اشتباهات و تغییر رویکرد و شهامت اعلام آن به مردم است و راه دیگر این است که برای فرار از پاسخگویی با بهانه گیری های سیاست بازانه فقط خود را از این وضعیتی که ساخته اند فراری دهند و مردم و کشور را در تنگناهایی که به وجود آورده اند رها کنند.

فراکسیون ولایی با اطلاع از اختلافاتی که مدتی است بین آقای روحانی و آقای ظریف ایجاد شده است معتقد است در شرایطی که امروز به وجود آمده است، فرار کردن از میدان پاسخگویی چه به بهانه اختلاف با رئیس جمهور باشد و چه به بهانه فشار مخالفان باشد از منظر مردم عزت ایجاد نمی کند بلکه آن مسیری که موجب ماندگاری ظریف و عاقبت بخیری ایشان می شود عبرت گرفتن از گذشته و اصلاح اشتباهات و استفاده از تجربیات خود برای روزآمد کردن دستگاه دیپلماسی کشور است و در شرایط سختی فرار کردن از میدان پاسخگویی و تنها گذاشتن روحانی، مردانگی سیاسی تلقی نمی شود؛ ظریف باید بماند.

نظر شما