شناسهٔ خبر: 153789 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حناچی: بهره برداری از خط 6 و 7 مترو در سال آینده

حناچی پیروز حناچی در نخستین نشست خبری خود به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش «نماینده» ، نخستین نشست خبری پیروز حناچی شهردار تهران در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

نشست خبری شهردار تهران با حضور جمعی از اصحاب رسانه آغاز شده است و از ساعت 7 و نیم صبح رسانه‌ها در محل برگزاری نشست حضور داشتند.

در ادامه پیروز حناچی در ابتدای نشست خبری خود ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت یاد شهدای عملیات فاو، بدر و شهردار شهید باکری اظهار داشت: امروز به مناسبت اولین نشست خبری خود در شهرداری تهران اطلاعاتی را در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کنم.

وی ادامه داد: در این دوره با دو چالش جدی در شهرداری تهران مواجه هستیم که یکی از آنها تأمین منابع در شرایط حاضر است.

حناچی گفت: شهرداری دستگاه درآمد هزینه‌ای است البته از محل مالیات بر ارزش افزوده کمک‌هایی را از سوی دولت دریافت می‌کند و کمک‌های دیگری نیز مطرح است که جزو دیون شهرداری محسوب می‌شود و در حال بررسی آن هستیم.

وی گفت: روزانه باید 25 تا 30 میلیارد تومان در شهرداری تهران کسب درآمد داشته باشیم که هر عاملی موجب شود این درآمد را کسب نکنیم، با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: در شهریور سال 96 نظرسنجی از سوی مردم انجام شد که ترافیک و آلودگی هوا را دو مشکل اصلی در شهر تهران مطرح کردند و بیشترین معضل را در حمل و نقل و ترافیک خواهیم داشت.

* خط 6 و 7 مترو تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

حناچی گفت: بهره‌برداری از خط 6 و 7 مترو اصلی‌ترین برنامه ما است و امیدواریم خط 6 را در خاتمه امسال و اوایل سال آینده و همین طور خط 7 را از مهدیه تا میدان صنعت افتتاح کنیم.

شهردار تهران افزود:‌ البته خط 7 در گذشته افتتاح شده بود ولی به دلیل بعضی از مشکلات متوقف شد و در آینده‌ای نزدیک مجدداً راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: برای خط 7 از طریق اوراق مشارکت 700 میلیارد دریافت کرده‌ایم و برای خط 6 نیز 2 هزار میلیارد ریال منابع از بانک شهر و همین طور هزار میلیارد ریال برای سویل خط 6 دریافت کرده‌ایم و به زودی این دو خط مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

حناچی بیان داشت: خط 6 مترو از قابلیتی برخوردار است که از قطارهای بدون راننده استفاده کند در این خط این قابلیت وجود دارد تا سرفاصل قطارها را به حداقل برسانیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: حدود 70 دستگاه واگن خریداری شده است که کار ترخیص آن در حال انجام است و 85 درصد این واگن‌ها ترخیص شده که مابقی آن به دلیل بدهی شهرداری در خصوص مالیات بر ارزش افزوده باقی مانده است ولی در کل کار واگن‌سازی همچنان ادامه دارد و هر 21 روز یک واگن قطار به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر راه‌آهن تهران کمتر از دو میلیون سفر را در روز سرویس می‌دهد و 7 میلیون سفر در روز جزو برنامه‌هایمان که به 2 هزار واگن در این خصوص نیاز داریم.

حناچی گفت: در کل 376 دستگاه واگن در حال پیگیری است و هزار دستگاه اتوبوس نیز برای ناوگان اتوبوسرانی ما باید تهیه شود.

* تا کنون هیچ روز ناسالمی در سال 97 نداشته‌ایم

شهردار تهران درباره وضعیت هوای تهران نیز گفت: در مقابل سال قبل وضعیت بهتری در خصوص کیفیت هوا داریم روز پاک از سه روز به 13 روز، هوای سالم از 60 روز به 92 روز و هوای ناسالم برای گروه‌های حساس از 66 به 29 روز کاهش یافته است و تا کنون در تهران هیچ روز ناسالم و یا شرایط اضطراری را تجربه نکردیم.

وی افزود: این در حالی است که ما در سال گذشته 5 روز هوای ناسالم برای تمامی شهروندان را تجربه کردیم و امسال علیرغم وضعیت بهتر جوی اقداماتی نیز صورت گرفت که با تلاش همکاران حوزه حمل و نقل و پلیس بوده است.

حناچی ادامه داد: طرح ترافیک جدید، معاینه فنی و گسترش دوربین‌های معاینه فنی از اقداماتی بوده است که در کاهش آلودگی هوا بی‌تأثیر نبوده و باید این مسیر را ادامه دهیم.

شهردار تهران گفت: در سال جاری سه مرکز معاینه فنی سبک نیز افتتاح شده است و 22 کیلومتر باقیمانده از خط 6 مترو نیز با 27 ایستگاه در حال احداث است و پارکینگ اکباتان در خط 6 مترو نیز یکی دیگر از برنامه‌های مدیریت شهری است که با این اقدام سرفاصله ورود قطار به ایستگاه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: ما در بعضی از خطوط پارکینگ نداریم و هنگامی که قطار در تونل نگهداری می‌شود سرویس‌دهی با مشکل مواجه می‌شود.

حناچی گفت: یکی دیگر از اقدامات ما نوسازی اتوبوس‌های فرسوده است و 700 دستگاه فیلتر دوده در دستور کار قرار گرفته و 10 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده نیز باید از رده خارج شود و در همین راستا هزار سامانه هوشمند ثبت تخلف نیز تهیه شده است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حوزه معاونت معماری و شهرسازی نیز اقداماتی در دستور کار قرار گرفته و بازنگری روده‌دره‌های کن و فرحزاد و ارسال آن به شورای عالی شهرسازی از مواردی است که مطرح شده است و زیرپهنه G313 هم در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسیده است.

وی گفت: امسال طرح تفصیلی شهرداری منطقه 22 تهران نیز حواشی در برداشت تهیه شده، دستورالعمل مصالح استاندارد ساختمانی تهیه و ابلاغ شده است و همایش‌هایی با هدف نمای ساختمان‌ها و استفاده از تجربیات شرکت‌های داخلی و خارجی نیز برگزار شده است.

حناچی گفت: 88 پروژه پایلوت مناسب‌سازی فضای شهری در دستور کار قرار گرفته است و 6.4 هکتار از اراضی تصرف شده نیز آزاد شده است و هوشمندسازی صدور پروانه‌ها نیز در دستور کار داریم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در حوزه فنی وعمرانی نیز اقداماتی انجام شده است که یکی از آنها جمع‌آوری کارگاه‌های ساختمانی و آماده‌سازی 5 پروژه تا پایان سال 97 است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که صورت گرفته است جمع‌آوری پروژه میدان هفت‌تیر بوده است و جمع‌آوری یک کارگاه تولید بتن در این فضا اقدام مناسبی بود چرا که این کارگاه در هیچ شهری وجود نخواهد داشت و تهران کارگاه نیست و متعلق به کسانی است که در آن زندگی می‌کنند بنابر این کارگاه‌های غیرضروری قطعاً جمع‌آوری خواهند شد.

حناچی گفت: نگهداشت آسفالت معابر محلی و بزرگراهی یکی دیگر از برنامه‌های این معاونت است و 32 پروژه نیمه‌تمام در سال 98 به پایان می‌رسد و 39 پروژه نیز در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در حال بررسی است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: یکی از مأموریت‌های مهم ما طرح جامع 7 روددره است و این روددره‌ها باید احیا شود. تا قبل از سال 40 تهران شاهد سیل‌هایی بود و بعد از آن با تشکیل دو کانال آب‌های سطحی ساماندهی شد و به دنبال آن هستیم بعضی از این روده‌دره‌ها را تبدیل به فضاهای شهری کنیم و به جای رودخانه مملو از فاضلاب یک رودخانه شهری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در معاونت برنامه‌ریزی ارزیابی و اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام انجام شده است و به دنبال تدوین مدل شهر  هوشمند و توسعه سرویس‌های شهروندی هستیم و یکی دیگر از مأموریت‌های ما در شهرداری تهران ارتباط قوی با استارتاپ‌ها است که می‌تواند در این حوزه به شهر کمک کند.

حناچی گفت: در حوزه سلامت نیز اقدامات مهمی صورت گرفته است و به دنبال استفاده حداقلی از خودروهای شخصی هستیم و در این خصوص سه‌شنبه‌های بدون خودرو را بدون پرهیز ادامه خواهیم داد و نگاه به این موضوع باید تغییر کند. در حال حاضر آمارهای فشارخون، دیابت، چاقی و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شهر تهران بالا است و استفاده کمتر از خودروی شهری قطعا در سلامت شهروندان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

شهردار تهران به مضووع مدیریت بحران شهر تهران اشاره کرد و گفت: حادثه پلاسکو نشان داد که در اطفای حریق ساختمان‌های نامتعارف با مشکل مواجه هستیم بعد از آن اقداماتی صورت گرفت و 15 دستگاه نردبان هیدرولیکی خریداری شد که 3 دستگاه آن ترخیص و 12 دستگاه در حال ترخیص است.

وی ادامه داد: 200 آتش‌نشان در سازمان آتش‌نشانی شهر تهران جذب شده‌اند.

حناچی خاطرنشان کرد: در میادین میوه‌ و تره‌بار نیز اقداماتی صورت گرفته است و بنده گزارشی در شب یلدا در هیأت دولت در خصوص اقدامات سازمان میادین میوه  و تره‌بار ارائه دادم که قیمت محصولات در آنجا 30 تا 40 درصد ارزان‌تر از بازار بیرون است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: برای شب عید نیز وظایفی داریم که به آن عمل خواهیم کرد و تلاش همه همکاران این است که سرویس بهتری ارائه بدهند.

وی در حوزه حفاظت از فضای سبز و باغات نیز گفت: در حال حاضر فضای سبز تهران با سیستم آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شود و در راستای تهیه شناسنامه برای درختان و باغات نیز پیش رفته‌ایم و شورای شهر و شهرداری به دنبال حفظ باغات تهران است و در همین راستا باغ وثوق‌الدوله به تملک شهرداری در آمد و این مسیر ادامه دارد.

شهردار تهران در خصوص نامه‌ای که حق‌شناس عضو شورای شهر و عضو حزب اعتماد ملی برای شهردار نوشته مبنی بر اینکه می‌توانیم رأی خود را پس بگیریم گفت: اعضای شورا مجاز هستند و می‌توانند سؤال کنند و قانون هم باید نظارت کند، حتی می‌توانند اعتراف کنند. برنامه منتشره که جدید هم نیست، من به ادبیات رجوع می‌کنم و شعری از حافظ می‌خوانم؛ وفا کنم ملامت کنید و خوش باشید که در طریق ما کافری است رنجیدن.

وی ادامه داد: اعضای شورا همراهی خوبی با شهرداری دارد و به طور مرتب هر هفته جلسات برگزار می‌شود. 

وی در خصوص این پرسش که حناچی شورای عالی شهرسازی با حناچی شهرداری متفاوت شده است، گفت: حناچی آن سوی میز با حناچی این سوی میز تغییری نکرده، اما در آن سوی میز تندتر بودیم، چرا که حوزه ما کنترلی بود و در حال حاضر در حوزه اجرا هستیم و ملاحظاتی وجود دارد. 

به گفته حناچی، کسی که مسئولیت مدیریت شهر تهران را می‌پذیرد باید حواسش معطوف به شهر باشد و نباید به حواشی بپردازد. 

وی در خصوص مجوز برج‌باغ‌ها گفت: هیچ قانونی عطف به ماسبق نمی‌شود، مجوز برج‌باغ‌ها خوب نبود و در سال ۸۲ بنده نیز نامه‌ای در این باره ارسال کردم، ولی وقتی موضوعی در قانون می‌آید، تبدیل به رویه می‌شود و وقتی آن را بخواهیم قطع کنیم، به این راحتی نیست، باید روشی پیش بگیریم و همچنین از تخریب باغات جلوگیری کنیم. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر طرح جدید ترافیک و حذف محدوده زوج و فرد در سال آینده و اینکه آیا قرار است برای سایر خیابان‌ها هم قوانینی برای تردد گذاشته شود، گفت: مطالعات نشان داده است اجرای طرح زوج و فرد به صورت مقطعی تأثیرگذار است و در طولانی‌مدت تأثیر ندارد.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک قبلی اشکالاتی داشت، گفت: به ۴۴۱ گروه مختلف سهمیه داده می‌شد و قاعده مشخصی هم وجود نداشت و معمولا کارت‌های رایگان هم توزیع می‌شد. 

وی با بیان اینکه با طرح قبلی، مردم را تشویق به تخلف می‌کردیم، گفت: چرا که شهروندان ترجیح می‌دادند ۲۰ هزار تومان جریمه شوند تا اینکه ۴۰ هزار تومان هزینه طرح ترافیک بدهند. 

وی در خصوص طرح جدید ترافیک گفت:‌ در سال آینده به ساکنینی که در داخل محدوده طرح زندگی می‌کنند تخفیفاتی داده شده است. 

شهردار تهران در خصوص نتایج اجرای طرح ترافیک در سال جدید گفت: نتایج مثبت بوده است.

وی خبرنگاران یکی از شاکیان اصلی طرح ترافیک هستند گفت:  اگر در چارچوب سهمیه‌ها توزیع شود حق خبرنگاران هم محفوظ است. 

حناچی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم سالم زندگی کنیم باید میزان استفاده از خودروی شخصی را کاهش دهیم. 

وی درخصوص مناسب‌سازی شهر در خصوص مناسب‌سازی شهر برای معلولان گفت:‌ معلول فقط کسی نیست که روی ویلچر بنشیند، هر کسی که نتواند در عرصه‌های اجتماعی حضور یابد می‌تواند معلول محسوب شود، همه فضاهای عمومی را باید مناسب‌سازی کنیم.  

به گفته حناچی در فضاهای عمومی دراختیار شهرداری تلاش شده که این امر رخ دهد، البته در پیاده‌روها مناسب‌سازی صورت گرفته و این روند ادامه دارد. 

وی در پاسخ به این پرسش که شما اعلام کرده‌اید تجمع‌های پیمانکارانی که در مقابل شورا صورت می‌گیرد برخی از آدم‌های شهرداری هم داخل آن هستند، گفت: ما بدهی پیمانکاران را می‌دهیم، اما اتفاقات به گونه‌ای دیگر است، ما همکاری می‌کنیم و به اشکال مختلف در حال پرداخت دیون هستیم. 

حناچی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری به سمت گران‌تر کردن شهر است، گفت:‌ جهت‌گیری عمومی شهرداری این است که هر کس در شهر بیشتر از منافع استفاده کند باید هزینه بپردازد، کسانی که استفاده بیشتری می‌کنند باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. 

به گفته شهردار تهران، در برخی خیابان‌های شهر رستوران‌هایی هستند که فضای عمومی را اشغال کرده و زباله بیشتری تولید می‌کنند، قطعا شهرداری از آنها نمی‌گذرد. تمام تلاش ما این است که از مردم حمایت کنیم. 

وی در خصوص مبارزه با فساد گفت: در خصوص مبارزه با فساد هیچ تعارفی نداریم، فقط به دلایل مختلف سر و صدا نمی‌کنیم، در هر جای شهرداری اگر موردی رخ دهد آن را پیگیری کرده و در صورت صحت با آن برخورد می‌کنیم، اما ما قاضی نیستیم، اگر قرار است اطلاع‌رسانی‌ای صورت گیرد باید سیستم قضایی انجام دهد، اما تلاش می‌کنیم محیط سالم ایجاد کنیم. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات اقتصادی کشور اشاره ک رد و گفت: چیزی که می‌تواند برای دولت تهدید باشد برای ما می‌تواند فرصت باشد، می‌توانیم شرایط حضور سرمایه‌گذاران را فراهم کنیم.  

حناچی در خصوص فروش شهروند و شهر آفتاب گفت: این موضوع در بودجه دیده نشده است، قبلا در لایحه‌ها وجود داشته ولی در سال ۹۸ نبوده است، تصمیم داریم پروژه‌های عمرانی را به سمت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ببریم. 

وی در پاسخ به این پرسش که در نظرسنجی‌ها آمده است ۷۱ درصد شهروندان اسم شهرداری را هم نمی‌دانند،گفت: این نظرسنجی‌ای که اشاره می‌کنید مربوط به دوره حضور من نیست، این نظرسنجی در مهر ۹۷ انجام شده است.

وی در خصوص اقدامات اصلاحی صورت گرفته گفت: در دورانی که منابع کم و محدود داریم، معنایش این است که نمی‌توانیم کاری کنیم.

وی ادامه داد: تهران شهر رنگی نیست و می‌توانیم با رنگ اقداماتی در شهر انجام دهیم، می‌توانیم اقدامات این چنینی که هزینه کم واما پربازده است را در دستورکار قرار دهیم، باید مطالعه کنیم که در کدام نقاط بهتر این کار جواب دهد. 

به اعتقاد حناچی اگر مردم دل بدهند، می‌توانیم سخت‌ترین کارها را انجام و به تأثیرگذارترین اقدامات تبدیل کنیم. 

شهردار تهران در خصوص طرح تفصیلی گفت: در این خصوص با چند چالش مواجه هستیم، دستورالعملاتی که ابلاغ کردیم اجرا نشده است و معمولا هم امضای خودم پای آن بوده، اما برخی از دستورالعمل‌ها را ابلاغ و در حال اجرا هستیم. 

وی در خصوص طرح تفصیلی فرحزاد گفت: این طرح تصویب شده اما ابلاغش کمی طولانی است، اما تلاش می‌کنیم که زودتر ابلاغ شود. 

به گفته شهردار تهران، طرح تفصیلی و طرح جامع جزو اقدامات اساسی شهر تهران است. 

وی به رابطه‌ای که شهرداری با وزارت شهرسازی دارد، اشاره کرد و گفت:‌این رابطه معقول است و به موضوعات کمک می‌کند. 

حناچی همچنین در خصوص بسته‌های سرمایه‌گذاری گفت:‌ بسته‌هایی آماده کردیم و هرکدام از میهمانان خارجی که آمادگی سرمایه‌گذاری دارند می‌توانند از آن استفاده کنند،کار آغاز شده و به دلیل مسائل تحریم به جزئیات آن نمی‌پردازیم. 

شهردار تهران در خصوص زلزله گفت:‌ به عنوان مثال؛‌شهرستان قدمت طولانی دارد، اما بارها دستخوش وقوع زلزله شده است و از این شهر چیزی باقی نمانده است. 

وی با بیان اینکه زلزله در کمین تهران است،گفت:‌باید یاد بگیریم با زلزله زندگی کنیم و وقتی زلزله می‌آید آمادگی داشته و سناریوهایی برای آن ریخته شود. 

به گفته حناچی، در مقطعی مطالعه صورت گرفت که گسل مشاع در صورتی که فعال شود، تخریب زیادی دارد، اما مطالعات بعدی نشان داد در صورتی که گسل ری فعال شود، صدمات بیشتری ایجاد می‌کند، چرا که کیفیت ساخت و ساز در جنوب با شمال قابل مقایسه نیست. 

نظر شما