شناسهٔ خبر: 153763 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حسینی:نقش بخشنامه های دولتی در افزایش نرخ ارز مشهود بود

ارز عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید دارد عامل اصلی افزایش و نوسان ارزی عدم هماهنگی و صدور بخشنامه های دولتی است

به گزارش «نماینده» محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه گفته می شود سیاست تثبیت نرخ ارز عامل افزایش قیمت ها است و این سیاست تکرار دهه ۸۰ کشور است، گفت: در حال حاضر تثبیت نرخ ارز نداریم، در بازه کوتاهی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود و به سرعت این سیاست تغییر کرد، سیاست تثبیت یا تک نرخی کردن ارز نشان داده است که این سیاست در کشور ما نمی تواند به عنوان یک سیاست جامع، کامل و پایداری اجرا شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه از ابتدا باید به سمت بازار متشکله ارزی حرکت می کردیم، توضیح داد: با توجه به تراز ارزی و محدودیت هایی که در شرایط تحریمی ایجاد شده است از ابتدا باید به سمت بازار متشکله ارز می رفتیم و از سیستم های بازار باز استفاده می کردیم.

چرا بازار متشکله ارزی تاثیرگذاری لازم بر مدیریت کلان ارزی نداشته است؟

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی در دفاع از بازار متشکله ارزی، اظهار داشت: در این بازار این امکان فراهم می شود تا نرخ ارز را با توجه به میزان قدرت خرید مردم مدیریت کرد، البته در نیمه دوم سال ۹۷ این شرایط تا اندازه ای فراهم شد، در  سیاست گذاری بانک مرکزی و دستگاه های تابع حوزه اقتصاد، با ایجاد سامانه های مختلف برای اینکه بتواند مدیریت انجام دهند اقداماتی صورت گرفت که شاید به دلیل عدم تجمیع بانک های اطلاعاتی  و کارآمدی تمامی این سامانه ها، تا کنون نتوانسته تاثیرگذاری لازم را در مدیریت کلان ارزی کشور داشته باشد. وی با بیان اینکه عوامل دیگری در افزایش قیمت های اخیر بازار ارز اثرگذار بوده است، ادامه داد: علت افزایش ۲ هزار تومانی نرخ ارز به علت بخشنامه دولتی برای آزاد کردن ارز همراه مسافر و ایجاد شرایطی برای تبدال ارز برای مرزنشین ها است، با این حال بانک مرکزی به دنبال آن است هر چه سریعتر بازار را مدیریت کند.

بخشنامه های دولت ثبات ارزی را بر هم می زند

این نماینده مجلس تاکید کرد: انتظار می رود که دولت دقت لازم در صدور بخشنامه ها و همراهی با سیاست های کلان بانک مرکزی را داشته باشد تا بازار از ثباتی نسبی در حوزه ارز پی‌روی کند و شاهد افزایش قیمت ارزها در عرض دقیقه و ثانیه نباشیم.

حسینی، در پاسخ به این سوال که آیا درست است در طول سفر رئیس بانک مرکزی به چین دولت بخشنامه ای خلاف سیاست های بانک مرکزی صادر کند؟ گفت: چنین ناهماهنگی وجود دارد، البته فشاری از سوی مرز نشین ها برای ورود آزاد دلار بود اما در نهایت مصوبه اخیر دولت باعث ایجاد اغتشاش در بازار ارز شد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: عامل افزایش نرخ دلار  در واقع به دلیل صدور بخشنامه های دولتی است آمریکا با دلار ما کاری ندارند، عدم ثبات سیاست های ما تاثیر مستقیم بر نوسانات دارد.

سه بازار ارزی داریم

وی در به دفاع از سیاست بازار متشکله ارزی پرداخت و گفت: در حال حاضر سه بازار ارزی داریم، یک بازار برای مباحث کالاهای اساسی و یارانه ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است، برای کالاهای غیر اساسی در قالب سامانه نیما تعیین نرخ شده است که توان رقابت و تولید داخلی فراهم شود، از سوی دیگر از طریق صرافی ها و سامانه سنا ارز سوم با نرخ بازار طراحی شده که تبادل در آن بسیار کم است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: بنابراین وقتی نگاه می کنیم تک نرخی بودن وجود ندارد، اما چون سامانه ها جامع و کامل نیست و در حال شکل گیری است شاهد اتفاقات اخیر در مباحث ارزی هستیم.

نظر شما