شناسهٔ خبر: 153726 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کمالی پور: چشم‌پوشی از تخلف پزشکان توسط دستگاه قضایی تبعیض است

کمالی پور نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با یادآوری ‌اینکه تمام افراد در برابر قانون برابر هستند تاکیدکردکه اگر قضات از خسارت واردشده توسط پزشکان به بیمار چشم‌پوشی کنند، تبعیض قائل شده‌اند.

به گزارش «نماینده» یحیی کمالی پور، در واکنش به اظهارنظر رئیس سابق هیات بدوی سازمان نظام پزشکی مبنی‌براینکه توصیه رئیس قوه قضائیه تبدیل مجازات زندان پزشکان به احکام دیگر است اما برخی قضات و دادستان‌ها آن را اجرا نمی‌کنند، گفت: ممکن است برخی اصناف با توجه به نوع کاری که انجام می‌دهند، درصد خطای بالایی هم داشته باشند، کما اینکه برای حوزه پزشکی در قانون هم پیش‌بینی شده است، جاییکه اقدامات درمانی پزشکان منتهی به بروز خسارت به بیمار شود، اگر این اقدامات در راستای شرح وظایف قانونی آنها باشد، مسئولیت کیفری متضمن پزشک نمی‌شود.

پزشکان باید در برابر هر سهل‌انگاری پاسخگو باشند

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر پزشکان در حوزه وظایف عملکردی خود دچار تقصیری شوند که ناشی از بی‌مبالاتی، بی‌احتیاطی و نبود رعایت موازین قانونی باشد، در آن صورت طبیعی است که در قبال آن مسئولیت دارند.

وی تصریح کرد: بی‌تردید پزشکان نیز همچون سایر افرادی که در این کشور فعالیت دارند، وقتی  اقدامات تعمدی انجام دهند و در پی نبود رعایت برخی نظامات مرتکب خطا شوند باید پاسخگو باشند که برخی از این تقصیرها جنبه مجرمانه پیدا می‌کند، بنابراین در چنین شرایطی آنها همچون سایر افراد در مقابل قانون یکسان خواهند بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: وقتی پزشکی به دلیل سهل‌انگاری باعث فوت بیمار شده است، نمی‌توان از این جرمی که مرتکب شده، چشم‌پوشی کرده و با وی برخورد نکرد، چرا که بر مبنای عدالت همه افراد در برابر اجرای قانون برابر هستند، بنابراین اعمال تخفیف برای پزشکان در چنین شرایطی تبعیض محسوب می‌شود.

اغلب قضات در صدور حکم برای پزشکان تخفیف قائل می‌شوند

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: البته در قانون حداقل و حداکثرهایی برای صدور حکم توسط قضات وجود دارد و تجربه نشان می‌دهد اغلب قضات اعمال تخفیف را در صدور حکم برای پزشکان رعایت می‌کنند و به ندرت این امکان وجود داشته که بر اساس انتظارات مردم برای آنها اشد مجازات تعیین شود.

نظر شما