شناسهٔ خبر: 153721 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

افضلی:خودکفایی تولید گوشت قرمز در کوتاه مدت امکان پذیر نیست

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی گفت: باید برای افزایش ۱۰۰ هزار تنی گوشت قرمز برنامه ریزی داشته باشیم زیرا نمی‌توان در کوتاه مدت و به راحتی به این موضوع دست پیدا کنیم.

 به گزارش «نماینده» نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص افزایش تولید نهاده‌های دامی در داخل کشور، گفت: در سال‌های گذشته مصرف گوشت کشور حدود ۹۰۰ هزار تن بود که ۸۰۰هزار تن آن در داخل کشور و ۱۰۰هزار تن دیگر آن از طریق واردات تامین می‌شد.

تامین نهاده‌ دامی در داخل کشور دست یافتنی است

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به خشک‌سالی موجود در کشور شاهد کاهش جمعیت دام عشایر در ایران مرکزی و شرق ایران بوده‌ایم، تصریح کرد: شاید نتوان در کوتاه مدت نهاده‌های مورد نیاز دامداران کشور را در داخل تامین کنیم اما این هدف در دراز مدت دست یافتنی است. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای تولید گوشت قرمز مجبور هستیم بخشی از نهاده مورد نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنیم، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه مشخص شده است که باید سالانه چه میزان گوشت قرمز تولید شود، باید برای افزایش ۱۰۰ هزار تنی گوشت قرمز برنامه ریزی داشته باشیم زیرا نمی‌توان در کوتاه مدت و به راحتی به این موضوع دست پیدا کنیم.
افضلی با تاکید بر اینکه در حال حاضر با هدف در نظر گرفته شده برای تولید گوشت قرمز در برنامه ششم توسعه فاصله داریم و به آن دست پیدا نکرده‌ام، عنوان کرد: در سال جاری با خروج دام از کشور نه تنها به هدف تعیین شده در زمینه تولید گوشت دست پیدا نکرده‌ایم بلکه با آن فاصله نیز یافته‌ایم. وی ادامه داد: باید از خروج دام مولد از کشور جلوگیری شود، اگر دست برخی کشورهای منطقه در پس پرده قاچاق دام مولد از کشور باشد باید به عنوان موضوع امنیتی با آن برخورد کنند.

خرید به موقع دام از عشایر خودکفایی در تولید گوشت قرمز را امکان پذیر می‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در بلند مدت اگر واحدهای پروار بندی با پرداخت تسهیلات بلند مدت کم سود احداث شود و دام عشایر را به موقع خریداری کنند می‌توان دام مورد کشور را نیز در داخل تولید کرد.

نظر شما