شناسهٔ خبر: 153707 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

شناخت حضرت زهرا(س) برابر با شناخت شب قدر است

دکتر یوسفی مدرس حوزه و دانشگاه گفت: احترام گذاشتن به همسر نشان دهنده کرامت شخص است و کسی که احترام قائل نشود نشان دهنده لئامت و عدم کرامت اوست.

َبه گزارش «نماینده»، به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه، دکتر یوسفی، مدرس حوزه و دانشگاه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته(۳ اسفند ۹۷) در جمع نمازگزاران در ارتباط با سیره زندگی حضرت صدیقه طاهره (ص) اظهار داشت:  سیره زندگی حضرت زهرا(س) را می توان از دو منظر شناخت آن حضرت و مقام مادر بیان کرد.
وی در باب شناخت آن حضرت با اشاره به حدیثی از امام جعفر صادق(ع) که فرمودند:” هرکس آن طور که باید او را بشناسد خداوند توفیق درک شب قدر را به او عطا می کند، گفت: افراد به میزان ظرفیت ها و توانایی های خود درجه درک پیدا می‌کنند، آن حضرت چون از ظرفیت بالایی برخوردارند، ما افراد عادی توفیق درک ایشان را در زمینه مصیبت ها و فضیلت های ایشان نداریم. همانطور که قبر ایشان به ظاهر مخفی است ویژگی‌ها و خصوصیات زندگی ایشان هم برای ما مخفی است.
یوسفی با اشاره ای به آثار محبت حضرت زهرا افزود: پیامبر(ص) فرمودند:” هر کس فاطمه را دوست داشته باشد و به او محبت بورزد همراه من در بهشت خواهد بود، و هر کس با دختر من دشمن شود وارد جهنم خواهد شد.” محبت یعنی اینکه ما خودمان را شبیه آن حضرت کنیم.
وی در باب خلقت آن حضرت بیان داشت: پیامبر(ص) فرمودند حضرت زهرا (س) در حقیقت حوریه ای است که به شکل انسان است و اگر قرار باشد حُسن و نکویی به تصویر کشیده شود آن تصویر در قالب دخترم حضرت صدیقه طاهره(س) نمایان است.
وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) الگوی خوبی برای ما هستند همان طور که پدرشان اسوه حسنه معرفی شده اند، آن حضرت هم الگو هستند. همان طورکه امام عصر(عج) فرمودند: “من هم اگر بخواهم الگو داشته باشم، بهترین الگوی من حضرت زهرا(س ) است”.

یوسفی در باب دوم از سخنان خود به مقام مادری حضرت زهرا(س) اشاره کردند و با استناد به روایتی از رسول خدا فرمودند: ما هفت ویژگی داریم که نه قبل از ما کسی تمام این ویژگی ها را داشته و نه بعد از ما کسی این ویژگی ها را خواهد داشت، آن ویژگی ها عبارتند از خوش منظری، یعنی کسی با نگاه کردن به ما احساس کراهت به او دست نمی دهد. راستگویی، یعنی داشتن زبان رسا و نداشتن لکنت زبان، گشاده رویی، یعنی عبوس نباشیم، شجاعت داشتن و این بارها در صحنه جنگ نمایان بوده که پیامبر در صحنه جنگ نزدیک ترین فرد به دشمن بودند. همچنین از صفات دیگر، شجاعت در بیان حق، بردباری داشتن در زمان بروز مشکلات و صحنه را خالی نکردن و دانشی که خداوند به اولیای خود داده است.
وی ادامه داد: آخرین ویژگی، محبت به همسران و مادران است یعنی اگر کسی به همسر خود احترام بگذارد این نشان دهنده کرامت شخص است. کسی که احترام قائل نشود نشان دهنده لئامت و عدم کرامت شخص است.
وی افزود: در متون دینی درباره مقام مادر جملات مشهوری از پیامبر اکرم را می بینیم و جمله بارز آن بهشت زیر پای مادران است. اگر کسی بخواهد به بهشت برسد باید در مقابل مادرش متواضع باشد.
وی در باره حق مادر بیان کرد: مادر کسی است که سختی حمل فرزند را می کشد تا او را به آغوش بگیرد و از شیره جان خود به فرزندش تغذیه می دهد و با تمام وجود از فرزند خود محافظت می کند و تمام تلاشش برای رشد و نمو فرزند انجام می دهد.
مدرس حوزه و دانشگاه، تصریح کرد: مراتب قدردانی از مادر در قرآن بیان شده است. حضرت عیسی(ع) فرمودند:” خداوندا! مرا نیکوکار به مادر قرار بده”. احسان به والدین بسیار تاکید شده است و همانطور که نگاه محبت آمیز به چهره امیرالمومنین و نگاه به قرآن عبادت است، نگاه کردن به چهره پدر و مادر از روی لطف و احسان نیز عبادت است

نظر شما