شناسهٔ خبر: 153571 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

صفاری نظنزی: رای دادگاه لاهه ضمانت اجرایی ندارد

«مرتضی صفاری نطنزی» در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: رای دادگاه لاهه ضمانت اجرایی ندارد اما وزارت خارجه با استفاده از مجامع بین‌ المللی علیه آمریکا اقدام کند

 به گزارش «نماینده» مرتضی صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به رای دادگاه لاهه درباره شکایت ایران از آمریکا، گفت: رای این دادگاه الزام‌آور است اما ضمانت اجرایی ندارد، یعنی دستگاهی برای آنکه بتواند به آمریکا مخصوصا دولت جدید این کشور فشاری برای رعایت قوانین داشته باشد، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی کشورمان اکنون باید از طریق رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی با قدرت و هماهنگ کردن دیگر کشورها، آمریکا را وادار به اجرای احکام دادگاه لاهه کند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: دولت جدید آمریکا مبنا را بر بهم زدن همه موازین و مقررات بین‌المللی گذاشته است اما دستگاه دیپلماسی باید تلاش بسیاری در حوزه‌های بین‌المللی انجام دهد تا ترامپ را مجبور به اجرا کند.

صفاری نطنزی اظهار کرد: متأسفانه ما در حوزه‌های بین‌المللی کم‌کاری داشته‌ایم وگرنه زمانی که حرفمان حق باشد می‌توانیم آن را در هر دادگاهی پیش ببریم.

وی با اشاره به دو رای اخیر دادگاه دیوان لاهه به نفع جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا مگر چگونه تا کنون دادگاه‌هایی را علیه ما تشکیل داده و پول‌های کشورمان را در دیگر کشورها بلوکه کرده است؟ لذا ما هم می‌توانیم با همراه کردن کشورهای دیگر در دادگاه‌های آنها، اقامه دعوا کنیم و در صورت وجود امکاناتی از آمریکا آن را بلوکه و متوقف کنیم.

نظر شما