شناسهٔ خبر: 153561 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بختیار:کمیسیون انرژی مجلس توافق پاریس را مانع توسعه منابع انرژی کشور میداند

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: از دیدگاه ملی و از دید کمیسیون انرژی مجلس که به فکر توسعه بهره‌برداری از منابع انرژی کشور به‌خصوص میادین نفتی و گازی مشترک است، توافق تغییر اقلیم پاریس مانع توسعه منابع انرژی کشور است

به گزارش «نماینده»، توافق تغییر اقلیم پاریس در اجلاس بیست و یکم کنوانسیون تغییرات اقلیم سازمان ملل متحد در پاریس در سال ۲۰۱۵ حاصل شد. مطابق این توافق‌نامه، کشورهای عضو برای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین موظف به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده‌اند. ایران نیز به‌عنوان یکی از کشورهای عضو کنوانسیون فوق، این توافق‌نامه را امضاء اولیه کرده است. در حال حاضر، لایحه الحاق ایران به توافق‌نامه پاریس هنوز به تائید شورای نگهبان نرسیده و توسط کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

در همین راستا، علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به عضویت ایران در پروتکل کیوتو و تعهدات کشورمان مطابق این پروتکل، گفت: ما بزرگ‌ترین منابع هیدروکربنی را در اختیارداریم. از همین رو از دیدگاه ملی و از دید کمیسیون انرژی مجلس به‌عنوان کمیسیون فرعی بررسی کننده لایحه الحاق ایران به توافق‌نامه پاریس و به عنوان کمیسیونی که به فکر توسعه بهره‌برداری از منابع انرژی کشور به‌خصوص میادین نفتی و گازی مشترک است؛ توافق تغییر اقلیم پاریس، مانع توسعه منابع انرژی کشور است. این توافق باعث عدم توسعه میادین مشترک نفتی خواهد شد که ما برای توسعه آن‌ها برنامه داریم.

وی در مورد برنامه ملی استفاده از انرژی های تجدید پذیر نیز افزود: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه میزان برق تولیدی از منابع تجدید پذیر کشور باید به ۵ درصد افزایش یابد. منابع این امر هم در قوانین بودجه ۹۶ و ۹۷ و لایحه بودجه ۹۸ دیده ‌شده است. البته سال‌های آینده نیز منابع آن افزایش می‌یابد تا بتوانیم منابع تجدید پذیر را جایگزین کنیم.

بختیار با اشاره به‌حکم قانون برنامه ششم توسعه درباره جمع آوری گازهای سوزانده شده (فلر) افزود: در جلسه‌ای هم که با وزیر نفت در مورد این موضوع داشتیم، آقای زنگنه قول دادند که تا پایان قانون برنامه ششم نسبت به جمع‌آوری گازهای فلر اقدام نماید. همچنین ایشان معتقد بود که با جمع‌آوری گازهای فلر می‌توان به تعهدات کشور در توافق‌نامه پاریس جامع عمل پوشاند.

نظر شما