شناسهٔ خبر: 153521 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

واردات دارو باید بر اساس نیاز جامعه باشد

قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر تولیدکنندگان داخلی دارو توان تامین نیاز کشور را نداشته باشند، باید بر اساس نیاز موجود مجوز واردات دارو داده شود. نباید به نیاز کشور بی‌تفاوت باشیم و با داروهای بی‌کیفیت داخلی و قاچاق سلامت مردم را به خطر بی‌اندازیم.

 به گزارش «نماینده» محمد حسین قربانی در خصوص افزایش ناگهانی قیمت داروی بی‌حسی دندان پزشکی گفت: تحریم‌هایی که در سطح بین المللی برای نظام جمهوری اسلامی ایران اعمال شده در حوزه‌های دارویی و  سلامت تاثیر گذار بوده است، بر اساس همه پروتکل‌های بین المللی غذا و دارو حتی در زمان جنگ نیز از تحریم‌ها مستثنی هستند. اما متاسفانه تحریم‌های ناشی از پالمو، CFT  و سوئیفت انتقال ارز را دچار مشکل کرده و  واردات مواد اولیه و برخی از دارو ها از جلمه داروی بی حسی دندان‌پزشکی را مختل کرده است.

تولیدات داخلی دارو تمام نیازهای دارویی کشور را تامین نمی‌کند

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: در گذشته برخی از داروهای بی‌حسی از طریق قاچاق وارد کشور ‌می‌شد و برخی از نیازهای کشور را تامین می‌کرد، اما در حال حاضر با توجه مشکلات و نواسانات اقتصادی حتی قاچاق دارو نیز مقرون به صرفه نیست، از طرفی تولید داخلی تمام نیازهای کشور را تامین نمی‌کند.

نباید با داروهای بی‌کیفیت داخلی سلامت مردم را به خطر بیاندازیم

قربانی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو باید سیاست‌گذاری و استراتژی خوبی در حوزه تامین و توزیع دارو داشته باشد اظهار کرد: اگر تولید کنندگان داخلی دارو توان و ظرفیت تامین نیاز کشور را نداشته باشند باید بر اساس نیاز موجود مجوز واردات دارو داده شود. نباید به نیاز کشور بی‌تفاوت باشیم و با داروهای بی‌کیفیت داخلی و قاچاق سلامت مردم را به خطر بی‌اندازیم.

رفع کمبود داروی بی‌حسی دندان‌پزشکی تا پایان سال

وی با  اشاره به وعده وزارت بهداشت در خصوص رفع مشکلات کمبود دارو یادآور شد: مشکلات کمبود دارو بالاخص داروی بی‌حسی دندان‌پزشکی تا پایان سال جاری  با تولیدات داخلی و واردات بر طرف خواهد شد.  

افزایش رانت با سهمیه‌بندی کارپول‌های دندان‌پزشکی

قربانی با اشاره به سهمیه‌ای شدن داروهای بی‌حسی دندان پزشکی گفت: سهمیه‌ای شدن کارپول‌های دندان‌پزشکی نوعی رانت در توزیع ایجاد می‌کند که مشکلات حوزه دارو را افزایش می‌دهد. این موضوع نشان‌می‌دهد که محصولات داخلی توان تولید به حد نیاز کشور را ندارند.

قاچاق معکوس عامل گرانی داوری بی‌حسی دندان‌پزشکی

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، با اشاره به قاچاق معکوس کارپول تولید داخل تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی تامین و توزیع داروهای بی‌حسی دندان‌پزشکی باید نظارت  ویژه‌ای در این خصوص داشته باشد چرا که کارپول‌های تولید داخلی به دلیل قیمت ارزان تر به خارج کشور قاچاق می‌شوند.

واردات دارو باید بر اساس نیاز جامعه باشد

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه واردات محصولات کشور باید بر اساس نیاز کشور باشد خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از افراد با استفاده از عناوین مختلفی چون اقتصاد مقاومتی، اشتغال، تولید داخلی مانع واردات دارو بر اساس نیاز کشور می‌شوند، متاسفانه برخی از تصمیم‌ها بر اساس نیاز جامعه و مردم نیست

نظر شما