شناسهٔ خبر: 153518 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فرهنگی:کم کاری دولت در بخشهای مختلف بارز است/ مردم را در کارهای اقتصادی دخالت ندادیم

فرهنگی/2 عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه در عملکردها و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ضعیف بوده ایم، گفت: متاسفانه در دخالت دادن مردم در زمینه های اقتصادی به ویژه اشتغال گام های اساسی برداشته نشده و نتوانستیم اهداف اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا نشده است.

به گزارش «نماینده»، محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به شب ۲۹ بهمن و سالروز ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی در آن چارچوبی که سیاست های آن ابلاغ شد ۲۴ محور داشت که ۳ محور آن اقتصادی است و بعنوان پشتوانه اقتصادی مطرح است.

وی افزود: رهبری نه تنها در سال ۹۲ بلکه چند سال قبل از آن هم در مناسبت های نامگذاری سالانه نیز بر حمایت از تولید و تلاش مضاعف و هر آن چیزی که ما را می تواند ما را به اقتصاد مقاومتی برساند تاکید کرده اند.

این عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: هدف اقتصاد مقاومتی در حقیقت کاهش وابستگی به خارج است اما این به معنای انزوا و استفاده نکردن از محصولات دیگران و بستن مرزها نیست بلکه ایجاد شرایطی است که نه تنها در شرایط تهدید بلکه در شرایط عادی نیز می تواند به شکوفایی کشور کمک کند و رهبری در مقدمه سیاست ها به منابع انسانی و زیرزمینی، چهار فصل بودن و شرایط خاص آب و هوای کشور ما و امکان رسیدن به هدف اشاره دارند.

وی درباره عملکردها در این زمینه گفت: در عملکردها و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ضعیف بوده ایم چراکه اگر در مسیر درست و اهداف طراحی شده حرکت می کردیم موفق بودیم.

فرهنگی درباره مردمی کردن اقتصاد گفت: سازوکارهای به کار گرفته شده تحت عنوان سهام عدالت به گونه ای نبوده که مردم آن را لمس کنند حتی اعضای هیئت مدیره را دولت تعیین می کند.  
 
وی تصریح کرد: آسیب شناسی ها در تعاونی ها به معنای واقعی که در قانون آمده، انجام نشده است و در دخالت دادن مردم در زمینه های اقتصادی به ویژه اشتغال نیز گام های اساسی برداشته نشده است.
 
فرهنگی افزود: بخش های دیگری مثل کسبه و اصناف و تولید کنندگان خط مقدم جبهه واقعی اقتصاد هستند که نه تنها دولت بلکه نهادهای مدنی نیز در این زمینه نقص داشته اند و به جای انتقال نقاط ضعف به مسئولان و سیاست گذاران و استفاده در بدنه برای اصلاح شرایط فقط بازتاب صدای آنها بوده اند.
  
این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: درباره عملیات فعال بخش اقتصاد نیز به جای وصل آن به بخش تصمیم گیری به سمت بحث های کلاسیک رفته ایم.
 
وی گفت: کم کاری در دولت و بخش های مختلف بارز است و شرکت های دولتی عمدتا در بخش نفت با رقم های کلان و سرمایه گذاری هستند لذا برای رسیدن به مردمی کردن اقتصاد و کاهش وابستگی باید کار و تلاش کرد.
 
فرهنگی خاطرنشان کرد: سهم بری عوامل در زنجیره متناسب با نقش در زنجیره ارزش با استفاده از سرمایه انسانی اتفاق نیفتاده و در زنجیره اصلی مشکلات اساسی داریم.   

نظر شما