شناسهٔ خبر: 153440 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

"گام دوم انقلاب" و جوانان

شمسیان حسین شمسیان روزنامه‌نگار و حقوقدان بخشی از بیانیه "گام دوم انقلاب" پیرامون ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جوانان را تحلیل کرد.

به گزارش «نماینده» حسین شمسیان با اشاره به بیانیه «گام دوم» رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: ما یک چله پر افتخار و چهل سالگی انقلاب که فصل اول انقلاب و با هدف تثبیت حاکمیت اصل گفتمان جمهوری اسلامی بود را پشت سر گذاشته‌ایم و این دوره پایان یافته است.

وی با تأکید بر اینکه امروز وارد دهه پنجم انقلاب اسلامی شده‌ایم و باید یک مانیفست جدید در پیش رو داشته باشیم، اظهار داشت: ما نیازمند این هستیم که نقشه‌ راه تازه‌ای برای آغاز دهه پنجم انقلاب داشته باشیم.

این وکیل دادگستری، بیانیه "گام دوم" را نقشه راهی از سوی رهبر انقلاب برای ورود به دهه پنجم انقلاب دانست و گفت: این پیام در اصل نقشه راه آینده برای 10 و یا حتی 20 سال آینده است، با پایان دهه چهارم و آغاز دهه پنچم ما به این نقشه راه احتیاج داشتیم.

شمسیان تصریح کرد: بسیاری از چیزهایی که تا این زمان اجرا می‌کردیم، نکاتی بود که حضرت امام(ره) به خصوص در سال‌های 67 و روزهای اول سال 68 و همچنین پس از ایشان، رهبر معظم انقلاب برای ما انشاء کردند و به عنوان سند اصلی جمهوری اسلامی مورد اجرا قرار گرفت، اما در این شرایط رهبر انقلاب یک نقشه راه برای دهه پنجم و دهه‌های بعدی انقلاب در نظر گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه کلیات پیام رهبر انقلاب درباره جوانان و کاملا الهام گرفته و دارای روح پیام‌های حضرت امام(ره) بود، افزود: در اغلب پیام‌های حضرت امام(ره) مردم و جوانان مخاطب هستند، نه دیگران؛ امید امام به مردم و جوانان بود، در اینجا هم رهبر انقلاب امیدشان به جوانان است، دولت‌ها و افراد تغییر می‌کنند، اما تأکید ایشان بر روی جوانان از این جهت است که تمام طراحی‌هایی که از سوی دشمن می‌شود، برای ایجاد خلل در روند روبه پیشرفتی است که جوانان این مرز و بوم در حال اجرایش هستند.

این فعال رسانه‌ای و روزنامه‌نگار با تأکید بر اینکه نقطه‌قوت جمهوری اسلامی درگیر کردن نسل‌های بعدی انقلاب در مسائل حاکمیتی است، اظهار داشت: در راهپیمایی‌ها و انتخابات‌ها به شکلی و در حوزه علم و پژوهش و دانش هم به شکل دیگری، این عجیب شدن نسل‌ها با انقلاب را می‌بینیم و جوانان گردانندگان اصلی هستند.

شمسیان افزود: نگاه رهبری در این پیام بر روی سیاسیون نیست، بلکه بر روی توده‌های مردم است، البته این دکترین حضرت امام(ره) است که خیلی اهمیت دارد.

وی با اشاره به بخشی از پیام رهبر انقلاب درباره اینکه"جوانان میدان‌دار عرصه مدیریت هستند"، در پاسخ به این سؤال که چه کاستی‌هایی در این سال‌ها بوده که ایشان بر روی این موضوع تأکید کرده‌اند، گفت: چیزی به نام حلقه بسته مدیریتی در کشور وجود دارد که اصرار رهبر انقلاب هم این است که این حلقه گشوده شود و نخبگان جوان وارد این عرصه شوند.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: البته رهبری انقلاب همواره بر گشودن حلقه بسته مدیریتی تأکید کرده‌اند و انتصابات ایشان، به خصوص در سال‌های اخیر هم نوعا با این رنگ و بو بوده است.

شمسیان  تصریح کرد: حدود 4 میلیون دانشجو در کشور داریم و بیش از نصف جمعیت کشور کمتر از 40 سال و جوان هستند، اینها افراد باهوش، نخبه، اهل علم و دانش هستند و بسیار بیشتر از کسانی که چندین دهه قبل از دانشگاه فاصله گرفتند، آمادگی دارند که علم روز دنیا را کسب کنند و این علم را به گوهر تجربه پیوند بزنند تا کار کشور پیش رود.

وی با بیان اینکه هر جا از نیروی جوان به معنی واقعی و نه در قالب شعار استفاده کردیم، بُردهای زیادی برای جمهوری اسلامی حاصل شده است، تصریح کرد: برای نمونه، سنین فرماندهان جنگ بین 19 تا 25 سال بوده‌اند، فرمانده لشکر 22 ساله، 25 ساله و یا حتی 19 ساله نیز در دوران دفاع مقدس داشته‌ایم، در این مقاطع به جوانان اعتماد شده است و جنگ را اداره کرده‌اند؛ ماحصل این اعتماد هم، پیروزی‌ها بزرگی بوده است.

این رونامه‌نگار تأکید کرد: در سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی هم همین گونه بوده که در عرصه‌های مختلف نظیر موشکی و دیگر علم و فناوری هر جا به جوانان اعتماد کردیم، نتیجه گرفته‌ایم، نظیر شهید حسن تهرانی‌مقدم که هر جا حضور داشته‌اند، منشأ اثر و تحول بوده‌اند، مرحوم کاظمی‌آشتیانی بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان خودش جوان بود و تیم جوانی هم او را همراهی می‌کرد، اینها تجربه‌هایی است که از جوانان داریم.

شمسیان افزود: نقطه مقابل آن هم این است که هر جایی که به مدیران گذشته و کهنسال اصرار کرده‌ایم، نتیجه دلخواه به دست نیامده است؛ استفاده از جوانان، استفاده از تجربه گذشته برای پیشبرد امور است و می‌تواند کاستی‌ها را جبران کند؛ استفاده از جوانان بهره‌گیری از دانش روز برای حل مشکلات است.

وی با تأکید بر اینکه جوانان مسئله‌محور می‌توانند وارد موضوعات شوند و مورد به مورد مشکلات را حل کنند، گفت: تجربه سال‌های گذشته هم نشان می‌دهد که هر جا جوانان به مسائل ورود کرده‌اند، گشایش حاصل شده است.

این حقوقدان یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی را تأکید بر دانش و پژوهش با تکیه بر جوانان دانست و گفت: این یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی است که در عرصه‌هایی ورود کرده‌ایم که هیچ وقت فکر ورود به آنها را نیز نداشته‌ایم، تأکید رهبر انقلاب این است که این روند نباید کُند یا متوقف شود و باید جوانان این روند را با قدرت ادامه دهند.

شمسیان تصریح کرد: نحوه امیدواری و امید دادن به مردم یکی دیگر از نکات بسیار مهم در پیام رهبر انقلاب است، ایشان در این پیام نوید فتوحات آینده را می‌دهند، البته منافقانی همیشه وجود دارند که این فتوحات را نادیده بگیرند، اما باید در مسیر آینده کشور امیدوار بود.

این رونامه‌نگار وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر در پیام ایشان این است که در جای‌جای پیام‌شان کریمانه و متواضعانه از حضرت امام(ره) یاد می‌کنند و ایشان را سلسله جنبان بیداری ملت ایران و بعد از آن خون شهدا را مرهون آزادگی و عزت ملت ایران می‌دانند.

نظر شما