شناسهٔ خبر: 153426 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بی‌توجهی دولت به مصوبه شورای عالی شهرسازی درخصوص تأمین اعتبار حفظ بافت تاریخی یزد

سید ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد در مجلس می‌گوید علیرغم مصوبه شورای عالی شهرسازی مبنی بر تخصیص اعتبار برای حفظ بافت تاریخی یزد، دولت در لایحه بودجه ۹۸ ردیفی برای آن منظور نکرده است.

به گزارش «نماینده» سیدابوالفضل موسوی با اشاره به ورود آب به بسیاری از خانه‌های بافت تاریخی و جهانی یزد در پی بارش‌های اخیر و آسیب دیدن آنها گفت: اگرچه مردم یزد از بارندگی‌های اخیر خوشحال هستند ولی باید آمادگی برای این بارندگی در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد؛ به خصوص در مورد حفظ خانه‌های تاریخی.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث حفظ خانه‌های تاریخی، مسئولان میراث کشوری و وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارند زیرا یزد به عنوان تنها شهر جهانی تاریخی شناخته شده ایران است که در قبال آن هم مسئولیت ملی باید وجود داشته باشد و هم مسئولیت استانی و نهادهای مردمی.

نامه وزیر راه به دولت در خصوص اهمیت حفظ بافت تاریخی یزد

وی ادامه داد: در بُعد ملی در شورای عالی معماری و شهرسازی مقرر شد وزیر راه طی نامه‌ای به دولت، اهمیت این موضوع را گوشزد کند تا ردیف ویژه برای حفظ و مرمت بافت‌ها، آثار و خانه‌های تاریخی پیش‌بینی شود زیرا یزد تنها شهری است که زندگی در قسمت بافت تاریخی آن در جریان است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: باید مراقبت‌های ویژه به لحاظ طرح تفصیلی و نیز حفظ و مرمت بناها در یزد انجام شود ولی متاسفانه دولت در لایحه بودجه ۹۸ ردیف جداگانه برای این منظور لحاظ نکرد و قولی که در شورای عالی شهرسازی در قبال یزد مصوب شد، تحقق نیافت.

لزوم فرهنگ‌سازی برای حفاظت از بافت تاریخی شهر یزد

وی همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی در میان مردم برای حفاظت از بافت تاریخی شهر تاکید کرد و توضیح داد: در خانه‌های تاریخی مسکونی، ساکنان مراقبت ویژه را دارند؛ البته برخی خانه‌های تاریخی متعلق به افرادی است که در مناسبت‌های خاص از آنها استفاده می‌کنند ولی آنها نیز باید مراقبت ویژه در حفظ این منازل داشته باشند.

موسوی بیوکی تاکید کرد: خانه‌ها در یزد خشتی و گلی است و در صورت باران مداوم و سنگین باید تاب‌آوری این واحدها مورد بررسی شهرداری و اداره میراث استان قرار گیرد؛ که بر اساس گزارش هر دو دستگاه پیگیری‌هایی در حال انجام است و امیدواریم تمهیداتی مورد نظر قرار گیرد تا در شرایط مشابه در آینده، مشکلی پیش نیاید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بنا شد شهرداری با ساکنان و مالکان همکاری دوجانبه داشته باشند؛ ضمن آنکه باید اداره میراث فرهنگی استان، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی با همکاری یکدیگر این موضوع مهم را دنبال کنند.

نظر شما