شناسهٔ خبر: 153425 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خلاء وجود سازمان امور زنان و خانواده در کشور

شاه عنایتی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، ایجاد سازمانی ویژه در کشور برای پیگیری مطالبات حوزه زنان و خانواده را ضروری دانست.

به گزارش «نماینده» طیبه سیاوشی شاه عنایتی، در واکنش به اظهارنظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر اینکه تصور می‌کنم به دلیل نداشتن سازمان مستقل در امور زنان و خانواده دچار ضعف‌هایی هستیم، گفت: این نکته مهمی است، چرا که در شرایط کنونی سازمانی که به عنوان متولی امور زنان از الف تا ی در این حوزه فعالیت کند، وجود ندارد، کما اینکه یک سازمان در امور سیاستگذاری، سازمان دیگری از بُعد اجتماعی و دستگاه دیگری هم در بخش فرهنگی و ...به این حوزه ورود پیدا می‌کنند.

تلاش فراکسیون زنان برای ایجاد سازمان زنان و خانواده در کشور

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون جامعه بزرگی همچون زنان سرپرست‌خانوار و زنانی را داریم که نیاز به توانمندسازی هستند، ضمن اینکه فراکسیون زنان در زمان تصویب برنامه ششم توسعه هم به شدت به دنبال این بود که معاونت امور زنان به ایجاد یک سازمان ارتقا پیدا کند، ضمن اینکه زنان عضو کمیسیون فرهنگی هم این موضوع را پیگیری می‌کردند.

دلایل مخالفت مجلس با پیشنهاد ایجاد سازمان زنان و خانواده

وی اظهار کرد: این پیشنهاد همزمان با بحث چابک‌سازی و کوچک‌سازی بدنه دولت مطرح شد، ضمن اینکه ایجاد این تشکیلات جدید هزینه‌بَر بوده و به دلیل تحمیل بار مالی مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی بود، بنابراین مورد موافقت قرار نگرفت.

سیاوشی تصریح کرد: در کشوری همچون ایران که جامعه سه میلیون نفری زنان سرپرست‌خانوار را در برمی‌گیرد، ضمن اینکه زنانی در آن وجود دارند که نیازمند این هستند که در حوزه‌های مختلف اجرایی و سیاستگذاری اطلاعاتی را کسب کرده و تعامل داشته باشند، باید یک تشکیلات ویژه در جهت تامین مطالبات این قشر ایجاد شود که معمولا در سایر کشورها وزارتخانه‌ای تحت‌عنوان زنان، خانواده و کودکان این مسئولیت را برعهده دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در ایران هم پیش از این مرکز مشاوره‌ای برای ورود به این حوزه از زمان دولت اصلاحات وجود داشت که بعد از آن سیر قهقهرایی را در پیش گرفت تاکنون که به معاونت امور زنان و خانواده ارتقا یافته است، اما کافی نیست و باید به ایجاد یک سازمان ارتقا پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: این سازمان نباید وزارت کار یا شورای اجتماعی باشد، بلکه باید دستگاهی تحت‌عنوان سازمان امور زنان و خانواده برای آن ایجاد شود، بنابراین این پیشنهادی است که قابل بررسی بوده و نیازمند این است که کار کارشناسی روی آن انجام شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: البته آن بانک اطلاعات واحد زنان در معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قطعا باید مستقر باشد، اما این موضوع هم از اهمیت بسزایی برخوردار است که یک سازمانی در حوزه زنان و خانواده ایجاد شود که زیرمجموعه ریاست جمهوری فعالیت کند.

نظر شما