شناسهٔ خبر: 153381 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خودروسازان برای رفع مشکلات جیب مردم را غارت نکنند

امیر خجسته عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت:اگرچه خودروسازان مشکلاتی دارند اما نباید با غارت جیب مردم، منابع مالی خود را تامین کنند.

 به گزارش «نماینده» امیر خجسته عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت واگذاری خودروسازی‌های کشور به بخش خصوصی، گفت: در حال حاضر ۱۴ درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد از سایپا دولتی است و دولت با این درصد ناچیز به راحتی مدیریت این شرکت های خودروسازی را به دست دارد و نیروهای مورد نظر خود را در ایران خودور و سایپا به کار می‌گیرد. حضور دولت در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا باعث افت کیفیت  صنعت خودروسازی است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور دولت در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا یکی از دلایل اصلی افت کیفیت و مشکلات صنعت خودروسازی است، افزود: در صورتی که دولت به تصدی‌گری خود در صنعت خودروسازی خاتمه دهد بخش خصوصی می‌تواند نجات‌دهنده این صنعت باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سوءمدیریت در شرکت‌های خودروسازی محسوس است، یادآور شد: این شرکت‌ها ۴۰۰ هزار تعهد دارند اما به هیچ یک از آنها عمل نکرده‌اند و از تمام مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند. اگرچه خودروسازان مشکلاتی دارند اما نباید با غارت مردم منابع مالی خود را تامین کنند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با انتقاد از زمزمه‌هایی مبنی بر فروش خودرو در کارخانه، ۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد، خاطرنشان کرد: این روش قیمت‌گذاری منطقی نیست چراکه قیمت ها در بازار توسط دلالان تعیین می‌شود و با تشکیل باند و شبکه های اقتصادی قیمت‌های موردنظر خود را بر بازار حاکم می کنند.

به اعتقاد خجسته اگر شرکت‌های خودروساز به فکر افزایش قیمت خودرو هستند می‌تواند قیمت ها را ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به قیمت تمام شده در کارخانه افزایش دهند.

پیش فروش خودرو با توجه به بدعهدی‌های مکرر به مثابه غارت مردم است

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروسازان علیرغم عدم عمل به تعهدات، مجدد پیش فروش خودرو را شروع کرده‌اند؛ این پیش فروش به مثابه غارت مردم است.

نظر شما