شناسهٔ خبر: 153339 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روحانی: برای ساخت موشک از کسی اجازه نگرفته و نمی‌گیریم

روحانی رئیس‌جمهور گفت: ۲۲ بهمن امسال ویژگی‌های خاص خود را دارد، از یک طرف همزمان است با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران امروز وارد چهل‌ویکمین سال پیروزی انقلاب می‌شود.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور ، در سخنرانی 22 بهمن در میدان آزادی خدا رو شکر می‌کنیم که ملت بزرگ ایران  را در 40 سال پیش بر استبدادو استعمار و وابستگی‌ها رهانید،  گفت: این ملت توانست نظام جمهوری اسلامی را در این سرزمین استقلال بخشد.

وی افزود: 22 بهمن امسال ویژگی‌های خاص خود را دارد، از یک طرف همزمان است با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران امروز وارد چهل‌ویکمین سال پیروزی انقلاب می‌شود و از طرف دیگر امسال ایام دهه فجر ما عطر و بوی فاطمی دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به تحریم‌ها علیه کشورمان گفت:‌ نقشه‌های دشمن نقش بر آب شده و این حضور به ان معنا است که دشمن هرگز به اهداف شوم خود نخواهد رسید و راه ما و مسیر ما به همان صورتی که 40 سال پیش انتخاب کرده بودیم، ادامه خواهیم داد.

روحانی ادامه داد: در آغاز سخن چند نکته محضر ملت بزرگ ایران عرض می‌کنم. اولا انقلاب اسلامی ما برای حراست و حفاظت از ایران اسلامی عزیز بود. مردم ما بخوبی می‌دانند که در 205 سال قبل بخش بزرگی  از مناطق شمالی ایران و قفقاز در دوران پادشاهان خائن قاجار از ایران جدا شد و 191 سال پیش بخش دیگری از شمال ایران را از این سرزمین مادری جدا کردند. 172 سال قبل بخش بزرگی از شمال غرب ایران از کشور جدا شد. 163 سال پیش بخش مهمی از شرق ایران از کشورمان جدا شد و 138 سال قبل بخشی از شمال شرق ایران از کشور جدا شد و بعد در 100 سال پیش بخشی بزرگی از جنوب ایران که امروز به عنوان چند کشور در جنوب خلیج فارس هستند از ایران جدا شد.

وی اضافه کرد: حتی 47 سال پیش یعنی 7 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در زمان رژیم خائن پهلوی بخش مهمی از جنوب کشور ایران که همواره در جغرافیا به عنوان استان چهاردهم می‌آموخیتم به دست خیانت بار پهلوی از دست ایران جدا شد. در عرض این چند دهه در دوران شاهان سست عنصر قاجار و پهلوی دو سوم ایران را از ایران جدا کرد.

روحانی با اشاره به پشتیبانی شرق و غرب از صدام در جنگ 8 ساله ادامه داد: 38 سال پیش و زمانی که قدرت‌های جهانی تصمیم گرفتند و صدام عفلقی را تحریک کردند تا با سلاح شرق و غرب و پول ارتجاع منطقه و سربازان بسیاری از کشورهای دنیا به ایران حمله کنند و به او وعده داده بودند که ظرف یک هفته نظام جمهوری اسلامی را سرنگون می‌کنند، اما ملت بزرگ ایران با فرزندان دلاورشان در ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی و همه مردم در برابر همه جهان ایستادند و هشت سال مقاومت کردند و پیروزی‌های عظیمی را در تاریخ خود ثبت کردند.

وی با بیا این ملب که مردم و نیروهای مسلح به فرمان امام خمینی (ره) حصر آبادان را شکستند و خرمشهر را آزاد کردن،  یادآوری کرد: همچنین مناطق بزرگی از غرب ایران را در عملیات فتح المبین آزاد کردند و سپس با عملیات‌هایی از جمله والفجر هشت و کربلای پنج قدرت دشمن را در هم شکاندند و به دنیا گفتند که امروز ایران شاهی و شاهنشاهی نیست، بلکه تفکر امروز ایران اسلامی است و جوانان این سرزمین طبق وظیفه دینی و ملی خود در برابر همه دنیا با قدرت می‌ایستد. اما رزمندگان بزرگ و غیور ما با پرچم پیروزی از جبهه به خانه برگشتند.

به گزارش تسنیم،‌ روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز همه دنیا بداند قدرت جمهوری اسلامی ایران به مراتب از روزهای رزم جنگ و دفاع بیشتر است. امروز نیروهای مسلح ما در تهیه انواع سلاح و مهمات اگر در رژیم گذشته 5 درصد آن تنها بومی بود. امروز 85 درصد تجهیزات و مهمات و نیازمندی‌های کشور ما به دست نیروهای توانمند و دلاور مردم ساخته می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما برای ساختن انواع موشک‌های ضدزره و انواع موشک‌های پدافند هوایی و انواع موشک‌های زمین به زمین و دریا به دریا و انواع موشک‌های هوا به هوا از کسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت، تصریح کرد: ما همان راه و قدرت نظامی را ادامه می‌دهیم. قدرت نظامی ما در طول این 40 سال و بویژه در 5 سال اخیر برای همه جهانیان شگفت‌آور است. از صنایع نظامی و دفاعی ما از موشک‌های ما جنگنده‌ها، هلی‌کوپترها و ناوچه و زیردریایی‌ها  نفربرها و سلاح‌های انفرادی و هر آنچه نیروهای مسلح ما نیاز دارند ساختیم و همه اینها شگفت‌انگیز بوده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش در مراسم راهپیمایی 22 بهمن، با اشاره به کمک‌های ایران به مردم سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و یمن، خاطر نشان کرد: ما کمک کردیم تا مردم این کشورها به سمت آزادی و تصمیم گیری برای سرنوشت خود حرکت کنند و جهانیان دیدند که مردم این کشورها در برابر قدرت‌های منطقه که هیچ کدام دست به پیروزی دست نیافتند و مجبور شدند از منطقه خارج شوند، حالا دارند راه خود را ادامه می‌دهند و برای خویش و سرنوشتشان تصمیم گیری می‌کنند.

رئیس جمهوری با تاکید بر این که ما در برابر توطئه‌ها، ملتی پیروز داشته ایم و یک ذره از آب و خاکمان را به دشمن نداده‌ایم، در این باره خاطر نشان کرد: دستاورد دیگر انقلاب اسلامی تغییر نظام مشروعیت در این کشور بود. پیش از این 40 سال مشروعیت قدرت این گونه بود که فردی فرزند پدری باشد که از فلان قبیله و یا فلان طایفه باشد که بتواند شاه شود و بعد از او فرزندانش شاه کشور شوند. رویه‌ای که با هیچ منطقه شرعی، اخلاقی و دموکراتیک مطابق نبود.

روحانی گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروز مشروعیت سیاسی داریم، امروز همه از مقام معظم رهبری تا رئیس‌جمهور تا نمایندگان مجلس تا خبرگان و شوارها همه و همه با رای مردم و با صندوق آرا مسند مسئولیت را بر عهده می‌گیرند. همه ما باید حواسمان جمع باشد. اگر در این 40 سال در برابر انواع  توطئه‌ها پیروز شدیم به خاطر اسلام و جمهوریت بوده و اسلامیت و جمهوریت ما را حفاظت و حراست کرد. ایمان شور و اعتقاد و فرهنگ جهاد و فرهنگ شهادت و ایثار مردم مار را پیروز کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر این که اساس انقلاب ما بر این بود که فضیلت جای رذیلت بنشیند و اخلاق به جای ابتذال بیاید، در این باره خاطر نشان کرد: این ایمان و معصومیت اساس انقلاب و قدرت و توان ما بوده است و امروز باید این را بدانیم که اگر انقلاب ما اسلامی نبود، ایرانی بود، ملی بود، حتماً این انقلاب در برابر انواع توطئه‌ها توان مقاومت نداشت.

وی ادامه داد: صندوق آرا تضمین حفظ نظام است. هرکسی هر نوع تغییر می‌خواهد پای صندوق آراست. شما راهتان را در تبلیغات انتخاباتی اعلام می‌کنید و مردم فرد مورد نظر را در شوراها و سایر کرسی‌ها برمی‌گزیند و انتخاب می‌کند. صندوق رای و انتخابات یکی از نعمت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. اگر این صندوق نبود،  اگر صف طولانی پای صندوق آرا نبود دشمن می‌توانست توطئه‌های مختلفی را طراحی کند.

رئیس جمهوری با اشاره به این که ما در کشورمان آزادی احزاب، رسانه و بیان داریم در این باره اظهار کرد: ما رژیم گذشته نیستیم که می‌گفت در مملکت یک حزب وجود دارد و آن هم رستاخیز است و هر کسی که نمی‌خواهد پاسپورتش را بگیرد و برود. ما روزنامه ها و احزاب و رسانه‌های مختلفی داریم و هر چه که مسئولان نیز راه را برای حضور افکار، عقاید و جناح‌های مختلف در انتخابات فراهم کنند، نظام ما مستحکم‌تر خواهد شد.

وی در ادامه اظهاراتش، تصریح کرد: مسئولان باید با سعه صدر بیشتری با صندوق‌های رأی برخورد کنند و امیدواریم با تصویب لایحه جامع انتخابات در مجلس شورای اسلامی که از سوی دولت تدوین و تنظیم شده است، شاهد برگزاری پر شورتر انتخابات باشیم.

رئیس جمهور رفاه اجتماعی را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست و گفت: پیش از انقلاب جمعیت ما 38 میلیون بود و امروز 82 میلیون است. یعنی 2.28 درصد به جمعیت ما اضافه شده است و اگر این جمعیت بیش از دو برابر شده است، حداقل باید کار، محصول و پیشرفت‌های ما هم نسبت به 40 سال گذشته دو برابر باشد، اما وقتی آمارها را نگاه می‌کنیم وضع ما بسیار بیشتر از این بهتر شده است.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود به تولیدات کشاورزی اشاره و در این رابطه اضافه کرد: قبل از انقلاب با این که متخصصان آمریکایی و متأسفانه اسرائیلی را برای کشاورزی ما آورده بودند، کل محصولات کشاورزی در سال آخر رژیم گذشته 26 میلیون تن بود و امروز 122 میلیون تن است. یعنی بیش از پنج برابر به تولیدات کشاورزی ما افزوده شده است و برای این که مردم بدانند می گویم که روند پیشرفت چنان کشور سرعتی داشته است که در همین پنج سال اخیر محصولات کشاورزی ما 25 میلیون تن بوده است و این‌ در حالی است که کل محصولات کشاورزی رژیم گذشته 25 میلیون تن بود. بنابراین این میزان نشان دهنده این است که مهندسان و فعالان کشاورزان ما در طی این 40 سال گذشته کار بزرگی انجام داده‌اند.

روحانی خاطرنشان کرد:  40 سال پیش کل محصول گندم ما چهار میلیون تن بود، امروز این میزان به 12.6 میلیون تن رسیده است و نشان دهنده بیش از سه برابری محصول نان و گندم که غذای اصلی مردم کشور ما است را دارد. همچنین صادرات محصولات کشاورزی ما نسبت به قبل از انقلاب 20 برابر شده است، یعنی در حالی که قبل از انقلاب 285 میلیون دلار ارزش کل صادرات محصولات کشاورزی ما بود، امروز این میزان بیش از پنج میلیارد دلار شده است و همه این پیشرفت‌ها نشان می‌دهد که مسیر ما درست انتخاب شده است.

رئیس جمهور با اشاره به آمار سامانه‌های آبرسانی به زمین‌های کشاورزی، توضیح داد: پیش از انقلاب کل زمین‌های کشاورزی که تحت آبرسانی قرار می‌گرفت، 38 هزار هکتار بود و امروز دو میلیون و 80 هزار هکتار زمین زیر آبیاری قرار گرفته است. همچنین امروز در بخش صنعت نسبت به 40 سال پیش وقتی مقایسه‌ای را انجام می‌دهیم، می‌بینیم که وضعیت صنایع ما حتی با 10 سال پیش هم قابل مقایسه نیست. پیش از انقلاب محصولات فولاد ما 400 هزار تن بود و امروز بالای 20 میلیون تن است.

روحانی اظهار داشت: در رژیم گذشته مجموعاً 38 هزار هکتار در پوشش سامانه نوین آبیاری بوده و امروز 2 میلیون و 50 هزار هکتار زیر این پوشش قرار گرفته و نزدیک به 6 برابر شده است.

رئیس جمهور گفت: آمار پیشرفت ها در کشاورزی نشان می دهد در طول این 40 سال ملت بزرگ ایران چه پیشرفت بزرگی را به دست آورده است.

روحانی با بیان اینکه در بخش صنعت، کل بنگاه‌های صنعتی در 40 سال پیش،  1503 بنگاه بوده و امروز 85 هزار بنگاه صنعتی داریم، افزود:  در گذشته کل فولاد کمتر از 400 هزار تن بوده و امروز بالای 20 میلیون تن است؛ محصولات صنعتی امروز با 40 سال پیش، حتی با 10 سال پیش قابل مقایسه نیست، این به معنای حرکت مردم در مسیر جهاد، سازندگی و پیشرفت است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در زمان رژیم گذشته کل میزان گازی که می‌توانسته روزانه در اختیار مردم قرار بگیرد، حدود 100 میلیون تن بوده و امروز تبدیل شده به 1000 میلیون تن و این نشان می دهد که کارگران و مهندسین در بخش نفت، چه زحمات بزرگی را متحمل شدند.

روحانی ادامه داد: کل ذخایر نفت کشور 88 میلیارد بشکه بوده و امروز ذخایر حدوداً 2 برابر شده و 160 میلیارد بشکه است و به معنای این است که با اکتشافات مهندسین و رفتن خارجی‌ها و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها، امروز توانستیم روی پای خودمان بایستیم و کشور را اداره کنیم.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه اگر دنیا جمعیت تحت پوشش را نگاه کند، دچار حیرت می‌شود، گفت: جمعیت تحت پوشش برای استفاده از گاز، قبل از انقلاب، فقط 51 هزار خانواده بوده و امروز حدود 22 میلیون خانوار از گاز شهری استفاده و بهره‌برداری می‌کنند. فقط 6 مجتمع پتروشیمی در زمان رژیم گذشته داشتیم و امروز 52 مجتمع داریم. در رژیم گذشته، محصولات در پتروشیمی، 1.2 دهم میلیون تن بوده که امروز محصولات پتروشیمی تولید داخل به 3.7 دهم میلیون تن رسیده است. امروز شاهد پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف هستیم.

روحانی با بیان بخشی از دستاوردهای کشور در حوزه های آب، برق، راه، راه‌آهن و بنادر افزود: در زمان رژیم گذشته 19 سد در سطح ملی داشتیم و امروز 172 سد داریم و این نشان می‌دهد که تعداد سدهای کشور نسبت به گذشته چند برابر شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تولید برق کشور 7 هزار مگاوات بوده و امروز به 80 هزار مگاوات رسیده است، اظهارداشت: در تولید برق در دنیا در دوره حکومتی آن فردی که می‌گفت به دروازه بزرگ تمدن رسیده ایم در رتبه سی و هشتم بودیم و امروز در دنیا چهاردهم و در منطقه اول هستیم و این نشان می‌دهد که به چه تحول و پیشرفتی در زمینه‌های مختلف دست یافته ایم. ظرفیت بنادر کشور قبل از انقلاب 19 میلیون تن بوده و امروز 234 میلیون تن است و این پیشرفت پس از انقلاب است.

روحانی تصریح کرد: ظرفیت مسافربری خطوط ریلی کشور 5 میلیون نفر بوده و امروز 25 میلیون نفر است. نکته‌ای که اینجا می‌خواهم تأکید کنم این است که پیشرفت های کشور در سه حوزه علم و دانش، بهداشت و درمان، رفاه اجتماعی و عدالت اجتماعی، جای تردید حتی برای دشمنان باقی نگذاشته است. نرخ باسوادی قبل و بعد انقلاب، میانگین سال‌های تحصیل بعد و قبل انقلاب و تعداد دانشجویان قبل و بعد انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

رئیس جمهور گفت: امروز 14 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز و بیش از 4 میلیون دانشجو داریم، در حالی که کل دانشجویان کشور در زمان رژیم گذشته 175 هزار نفر بود. در علم، دانش، پیشرفت‌های علمی و در رشد تعداد نیروی تحصیلکرده در کشور، همه دنیا اعتراف می کنند که در این زمینه پیشرفت جمهوری اسلامی بسیار سریع بوده است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشرفت های کشور در حوزه بهداشت و درمان و سلامت ، گفت : در زمان رژیم گذشته 14 هزار و 700 پزشک در این کشور خدمت می‌کردند که از این تعداد،6 هزار پزشک خارجی بودند.

روحانی با بیان اینکه امروز 140 هزار پزشک در نقاط مختلف کشور خدمت می‌کنند،گفت: امروز پزشکان در سراسر کشور حضور دارند و حتی متخصصین در شهرهای کوچک هستند. 18 هزار خانه بهداشت در روستاها ایجاد شده است و شرایط امروز ایران از لحاظ بهداشتی، مورد اعتراف همه کشورهای دنیاست.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت سریع کشور در حوزه بهداشت و درمان و سلامت، افزود: محاسبات در تمام کشورها نشان داده که امید به زندگی‌ در این کشورها در 40 سال گذشته 10 سال اضافه شده است درحالی که در ایران به طور متوسط در این دوره 40 ساله امید به زندگی 20 سال اضافه شده  و معنای آن این است که حرکت به سمت توسعه در ایران بیش از چیزی است که دنیا تصور می‌کند.

روحانی در ادامه سخنان خود "کمک به اقشار مستضعف، عدالت و همچنین رفاه اجتماعی"  از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون را مورد اشاره قرار داد و گفت: چه زمانی بوده که همه مردم ایران زیر پوشش بیمه درمانی باشند. در این چند سال 10 میلیون نفر زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند.

رئیس جمهور افزود: کمک های دولتی و مستمری تمام افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند طی این چند سال 4 برابر شده است و  در رفاه اجتماعی حرکت بسیار خوبی انجام داده ایم.

روحانی تصریح کرد: بین دهک بالا و پایین جامعه در زمان رژیم گذشته اختلاف 35 برابر بوده است اما امروز این اختلاف به 15 برابر کاهش یافته است که این به معنای رسیدن به سمت عدالت بوده که البته در این زمینه باید قدم‌های دیگری را هم برداریم.

رئیس جمهور با اشاره به خودکفایی کشور در تولید محصولات، گفت: در زمینه تولید گندم نه برای یکسال بلکه برای چهارمین سال خودکفا هستیم. سال گذشته در تولید گازوییل خودکفا بودیم، امروز در بنزین و گاز هم خودکفا هستیم که هیچ‌وقت شرایط کشور اینچنین نبوده است .

روحانی ادامه داد: در زمینه تولید دارو امروز 95 درصد نیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم. درمان انواع بیماری ها در داخل کشور انجام می شود. در بخش دفاعی نیز قدرت و توان دفاعی ما به دست خودمان درست می‌شود. در فناوری‌های نوین، هسته‌ای، فضایی، بیوتکنولوژی، نانو، فناوری اطلاعات و سلول ها بنیادی، رتبه ما چهارم یا دهم یا یازدهم، یا هفتم یا حداکثر چهاردهم است.

رئیس جمهور افزود: امروز بواسطه پیشرفتهایی که در علوم مختلف، های‌تک و فناوری‌های پیشرفته در رده بالای رشد در سطح جهان هستیم؛ کارهای استراتژیکی که در این چهل سال و چند سال اخیر در بخش‌های مختلف انجام شده نشان می دهد که چگونه توانسته‌ایم در بسیاری از مسایل پیروز میدان باشیم.

روحانی اظهار داشت: تنها کشوری هستیم که بدون آنکه در برابر دشمن سر فرود بیاوریم، از فصل 7 منشور سازمان ملل متحد خارج شدیم و این قدرت ملت ایران و دیپلماسی ماست.

رئیس جمهور ادامه داد: تنها کشوری هستیم که حق هسته‌ای مان در سازمان ملل و در شورای امنیت تصویب شده و این به معنای پیشرفت ملت ایران است.

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه محیط زیست، قدم‌هایی را برداشتیم که اگر برنمی‌داشتیم، امروز با مصیبت بزرگی مواجه بودیم؛ اگر دریاچه ارومیه احیاء نشده بود 14 میلیون نفر در غرب کشور امروز آواره بودند و صنعت، کشاورزی و زندگی آنان مختل شده بود.

رئیس جمهور افزود: پروژه بزرگ و طرح مهم و استراتژیک جاسک که بواسطه آن می‌خواهیم بخشی از صادرات نفت را از این منطقه انجام دهیم، ان‌شاء الله تا پایان این دولت اجرا خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه امروز نقش ایران در منطقه از همیشه تاریخ بیشتر است، گفت: هر کشور و ابرقدرتی هر سخنی می‌خواهد بگوید؛ اگر امنیت می‌خواهند، ایران تنها کشوری است که می‌تواند به کمک ملت‌های منطقه بشتابد.

رئیس جمهور تاکید کرد: بدون ایران هیچ‌گونه طرحی در این منطقه قابل اجرا نخواهد بود؛ این را استکبار جهانی، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بدانند که این پیروزی از آن ملت ایران خواهد بود.

روحانی با اشاره به اینکه راهمان را در بخش حقوق زنان، جوانان، اقلیت‌ها، اهل سنت و اقوام ادامه می‌دهیم، گفت: یکی از شعارهای این دولت حقوق شهروندی بوده و امروز 1825 نفر از اهل سنت در مناصب مختلف از جمله فرماندار، معاون استاندار، بخشدار، شوراها در سمت‌های مختلف مشغول کارند و 2 سفیر کشور امروز در خارج از کشور از اهل سنت هستند و این نشان می دهد که روز به روز وحدت، اتحاد و یکپارچگی‌مان بیشتر خواهد شد.

نظر شما