شناسهٔ خبر: 153332 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کروبی قربانی زیاده‌خواهی‌های حزب مشارکت شد/ معین کلاس خود را هم نمی‌توانست اداره کند

بهروز افخمی نماینده تهران در مجلس ششم با بیان اینکه هنوز هم از دست مشارکتی‌ها دلگیر هستم، گفت: معقتدم در سال ۸۸ نیز کروبی قربانی زیاده‌خواهی‌های حزب مشارکت شد.

به گزارش «نماینده»، دومین قسمت از فصل دوم برنامه اینترنتی «رو در رو» با حضور بهروز افخمی کارگردان سینما، نماینده تهران در مجلس ششم و مشاور سابق مهدی کروبی منتشر شد. فیلم کامل این گفت‌وگو را از اینجا و متن خلاصه شده آن را در زیر می‌توانید ببینید.

در ابتدای این برنامه افخمی با اشاره به آشنایی خود با شهید سید مرتضی آوینی در سال ۵۹ به بیان خاطراتی از وی پرداخت و تاکید کرد: در آن برهه آوینی نسبت به گذشته خود دچار تغییر شده بود، البته علاقه  زیادی به صحبت درباره گذشته اش نداشت اما آن را انکار هم نمی کرد و حتی بخشهایی از دستنوشته های آن زمان خود را به من نشان داد.

وی با بیان اینکه از ابتدا علاقه ای به جریان روشنفکری نداشتم، افزود: معتقد بودم این جریان همیشه از بطن مردم دور است و در یک عالم دیگر برای خودش سیر می کند.

افخمی همچنین با درباره فضای دهه ۶۰، امام خمینی (ره) و فضای ابتدای انقلاب به بیان خاطراتی پرداخت و گفت: «فضای ابتدای انقلاب خیلی متفاوت با امروز بود، خیلی فیلم ها تیتراژ نداشت چون معتقد بودیم نباید از خودمان اسم و رسمی برجا بگذاریم»

 این کارگردان سینما در ادامه با توضیح درباره برخی آثار خود مانند کوچک جنگلی، فرزند صبح، روباه، عروس، جهان پهلوان تختی، روز شیطان و ... به بیان نکاتی درباره چگونگی ورود خود به عالم سیاست نیز پرداخت.

 وی با بیان خاطره ای از سال ۷۵ گفت: آذرماه ۷۵ در جلسه ای که دفتر حفظ و نشر آثار امام (ره) برای کاندیداتوری خاتمی برگزار کرد، به همراه جمعی دیگر از هنرمدان حضور داشتم، در آن جلسه همه میگفتند خاتمی در برابر ناطق رای نمی آورد اما همنجا گفتم مطمئن باشید خاتمی رای می آورد اما مهم تر این است که برنامه ای برای اداره کشور وجود ندارد و از الان باید به فکر چگونگی اداره کشور بود.

افخمی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که شما از دوستان شهید آوینی بودید و با روشنفکران نیز مرزبندی داشتید اما چطور سال ۷۶ به گزینه اصلی روشفکران یعنی محمد خاتمی رای دادید و حتی برایش تبلیغ کردید، گفت: در آن برهه بهترین گزینه خاتمی بود چون جوانان نیز به این موج پیوسته بودند و نمی خواستیم بین نسل اول انقلاب و جوانان در آن برهه شکاف ایجاد شود.

این هنرمند در ادامه گفت: بعد از حمایت از خاتمی، ضرغامی از من ناراحت شد و طی تماسی تلفنی گلایه اش را مطرح کرد که البته این گفتگو سرمنشاء آشنایی ما نیز بود.

افخمی تاکید کرد: بعد از انتخابات دوم خرداد ۷۶، تا مدتها با خاتمی صحبت نکردم و تماسی هم نداشتم که ظاهرا به همین علت خاتمی فکر کرده بود از دستش ناراحتم و گلایه کرده بود، در حالی که من یک هنرمند بودم و کار خاصی با  ایشان نداشتم و این باعث سوء برداشت شده بود.

وی در ادامه گفت: در ماجرای انتخابات اول شوراها اصلاح طلبان از من خواستند تا برای شورای شهر تهران کاندیدا شوم که نپذیرفتم اما برای انتخابات مجلس ششم وقتی محمد رضا خاتمی با من تماس گرفت و اصرار کرد سرانجام پذیرفتم. البته بدم نمی آمد فضای مجلس را تجربه کنم اما در همان سال اول از فضای مجلس دلزده شدم.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم افزود: به دموکراسی اعتقادی ندارم و این را در همان مجلس ششم به اصلاح طلبان هم گفتم. در همان دوره نیز رفتارهای مشارکتی ها خیلی برایم زننده بود و به سمت کروبی رفتم.

افخمی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا نامه جام زهر را امضا کرد؟ گفت: واقعا متن کامل نامه را به دقت نخوانده بودم!

وی همچنین به بیان خاطراتی درباره برخی اتفاقات مجلس ششم، تحصن نمایندگان، مدیریت کروبی در جلسات و... پرداخت.

این کارگردان سینما در پاسخ به این سوال که چرا سال ۸۴ به جای حمایت از مصطفی معین، فیلم تبلیغاتی مهدی کروبی را ساخت، گفت: مصطفی معین فرد متفرعنی بود که کلاس خودش را هم نمی توانست اداره کند، حتی وزیر خوبی هم نبود بعد می خواست رییس جمهور بشود و آوردن وی به این عرصه توسط مشارکتی ها توهین به مردم بود.

افخمی با بیان اینکه هنوز هم از دست مشارکتی ها دلگیر هستم، گفت: معقتدم در سال ۸۸ نیز کروبی قربانی زیاده خواهی های حزب مشارکت شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تفصیل درباره ایده هر ایرانی ۵۰ هزار تومان، کروبی پرداخت و گفت: اولین بار این ایده را من به آقای کروبی دادم و اصل این ایده را نیز از حزب کارگر انگلیس گرفتم.

افخمی افزود: به جز خاتمی در سال ۷۶، سال ۸۴ برای کروبی هم  یک مصاحبه تبلیغاتی مکتوب به صورت پرسش و پاسخ نوشتم و در رسانه ها منتشر کردم.

نماینده مجلس ششم تاکید کرد: معتقدم در انتخابات سال ۸۸ تقلب نشد، این حرف که سال ۸۸ هشت میلیون رای به کل آرا اضافه شد هیچ سندی ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره مهدی کروبی گفت: یک اشکال کروبی این است که میخواهد تحت هیچ شرایطی از حرفش کوتاه نیاید هر چند اگر حقیقت ذبح شود و مصالح ملی را رعایت نمیکند.

این کارگردان سینما در ادامه ناگفته هایی را نیز پیرامون محسن مخملباف، جعفر پناهی و... بیان کرد.

افخمی همچنین با اشاره به جشنواره فیلم فجر نیز گفت: داوری های چند سال اخیر جشنواره فجر مایه خجالت است و طوری شده که بهترین فیلم ها را به خاطر نظرات شخصی خود همه جانبه بایکوت می کنند.

وی با اشاره به پشت پرده برخی جشنواره های خارجی مانند کن نیز گفت:  یکی از پروتکل های جشنواره کن برای انتخاب فیلم برتر، نشان دادن نوعی از انحرافات جنسی در فیلم است به گونه ای که اگر کسی در فیلمش اشاره ای به همجنس بازی یا سایر انحرافات جنسی داشته باشد در این جشنواره ها مورد توجه قرار می گیرد.

 این کارگران سینما با تاکید بر اینکه در حال حاضر بهترین فیلم ساز ایران را محمد حسین مهدویان و ضعیف ترین فیلمساز زن را تهمینه میلانی می داند، گفت: اصغر فرهادی شخصیتی عبوس است که زیادی خودش را جدی گرفته است.

 افخمی افزود: حمید فرخ نژاد نیز بازیگر خوبی است ولی وقتی در مسایل سیاسی - اجتماعی حرف میزند گاف هایی میدهد که حتما در جریانش هستید!

وی درباره فیلم قلاده های طلا نیز گفت: جزو فیلمهایی بود فکر میکردم بیشتر از اینها خرجش کرده باشند.

 این کارگردان سینما با اشاره به جشنواره عمار نیز گفت: این جشنواره تاکنون موفق بوده و توانسته کاراکتر متفاوتی برای خودش ارائه کند.

افخمی در پایان نظرش را درباره مهران مدیری، رضا عطاران، مسعود دهنمکی، باران کوثری، مهناز افشار،   پرویز پرستویی، کمال تبریزی و... نیز بیان کرد.

نظر شما