شناسهٔ خبر: 153331 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قانون فعلی نظارت بر رفتار نمایندگان نقص دارد

علیرضا سلیمی حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با بیان اینکه قانونی که هم اکنون با عنوان نظارت بر رفتار نمایندگان وجود داشته و بر اساس آن اعمال قانون می‌شود دارای نقص است اما متاسفانه این قانون دست هیات نظارت را بسته و به شدت این هیئت را محدود کرده گفت: هیچ کس جز نمایندگان بر رفتار همکاران خود در مجلس اشرافیت ندارد.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت بر نمایندگان دارای ۲ مرحله است که مرحله اول، تایید صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات بوده و خارج از مجلس شورای اسلامی است. ضمن اینکه نظرات شورای نگهبان هم بر اساس قانون محدود به مراجع چهارگانه نیست.

وی افزود: مرحله بعدی نظارت بر نمایندگان مربوط به نظارت بر آنان در داخل مجلس است که حضور آنان در صحن‌های علنی و غیرعلنی و کمیسیون‌ها و گاهی اوقات خارج از مجلس هم شامل شده و خواهد شد که هیچ کس جز نمایندگان بر رفتار همکاران خود در مجلس اشرافیت ندارد که این نظارت دارای ظرافت خاصی است.

عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ۳۰ خرداد سالجاری در دیدار رئیس، نمایندگان و جمعی از کارکنان مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان در این دیدار بحث «نظارت بر رفتار نمایندگان» را حتی از نظارت مجلس بر دولت و دیگر مجموعه‌ها مهمتر دانستند و تأکید کردند هیأتی که در این زمینه در مجلس ایجاد شده باید تقویت شود و به معنای حقیقی کلمه بر رفتار نمایندگان نظارت کند لذا طبق فرمایش رهبر انقلاب باید هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان از خود نمایندگان باشند.

وی خاطرنشان کرد: قانونی که هم اکنون با عنوان نظارت بر رفتار نمایندگان وجود داشته و بر اساس آن اعمال قانون می‌شود دارای نقص است اما متاسفانه این قانون دست هیات نظارت را بسته و به شدت این هیئت را محدود کرده است.

سلیمی با تاکید بر این که معتقدیم که قانون فعلی نظارت بر رفتار نمایندگان باید اصلاح شود گفت: این ایراد کاملا درست است ولی اصل قصه یعنی نظارت بر رفتار نمایندگان باید در طول نمایندگی و در حیطه نمایندگان طبق نظر مقام معظم رهبری و دیگر باید وجود داشته باشد که بر همین اساس باید بگویم که هیچ کس جز نمایندگان اشرافیت کامل بر این موضوع ندارد.

وی گفت: اقدامات و تصمیمات هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کاملاً محرمانه بوده و مشخص است که برخوردهای جدی با نمایندگان داشته‌ایم و اگر می‌توانستیم موارد را اعلان عمومی می‌کردیم مردم متوجه می‌شدند که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تا چه حد قاطع بوده است. همان طور که اقدامات شورای نگهبان در خصوص عدم احراز صلاحیت و رد صلاحیت‌ها کاملا محرمانه بوده و به افراد اعلام می‌شود و فقط بخشی از آن را به کاندیداها می‌گویند.

وی با تاکید بر اینکه برخی نمایندگان مجلس از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گلایه دارند که چرا برخوردها با آنان بسیار تند است گفت: این هیئت در کمال انصاف، عدالت و حفظ حرمت مجلس و حق مردم تلاش کرده است اقدامات مقتضی را در چارچوب قانون انجام دهد این در حالیست که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به قانون فعلی اعتراض داشته و امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود که بتوانیم این قانون را اصلاح کنیم.

نظر شما