شناسهٔ خبر: 153319 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ایدئولوژی انقلاب وطن دوستی مارا بیشترکرد/خاستگاه انقلاب عدالت است

چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: ایدئولوژی فکری و مکتبی انقلاب اسلامی وطن دوستی و وطن پرستی ما را صد چندان کرده است.

به گزارش «نماینده» مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب، ضمن اشاره به سالگرد انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی با محتوا و ایدئولوژی و فکر مذهبی بود که با انقلاب‌های دیگر دنیا کاملاً تفاوت داشت. انقلاب‌های دیگر دنیا تنها کودتایی بود که توسط نظامیان یا عده‌ای از مخالفان انجام می‌گرفت. در اصل انقلاب اسلامی یک حرکت درونی از درون کل مردم است که تمام جامعه را در بر می‌گیرد.

وی افزود: ما در دنیا چند انقلاب بیشتر نداشته‌ایم مثل انقلاب کبیر فرانسه و یا انقلاب اکتبر روسیه و انقلاب‌های چین، ویتنام. انقلاب اسلامی انقلابی ایدئولوژیک بود. علاوه بر آنکه ظاهر سیاسی و حکومتی داشت و کسانی که پیش از انقلاب در آن حاکم بودند، دستگیر و زندانی شدند و گروه دیگر با پایه مکتبی و انقلابی که زیربنای اصلی انقلاب اسلامی بود، روی کار آمدند.

رئیس سابق شورای شهر تهران ادامه داد: انقلاب اسلامی در طول این چهل سال با اتکا به اعتقادات مکتبی مردم، دوام آورده است. این مشکلات اگر برای کشور دیگری پیش بیاید، آنها سقوط می‌کنند. مردم با تمام مشکلات پای انقلاب‌شان ایستادگی کردند. البته نقش رهبری در این پیروزی‌ها قابل‌توجه است. چه حضرت امام (ره) و چه رهبر معظم انقلاب. اینان یک مرجع تقلید بزرگ هستند. مهم‌ترین عامل پیروزی علاوه بر ایدئولوژی، رهبری است. البته همه انقلاب‌ها از رهبری برخوردار بوده‌اند اما رهبری امام خمینی(ره) به شکل مکتبی و مذهبی و ایدئولوژیک بود. رهبری امام الهی بوده است و رهبر معظم انقلاب آن راه را ادامه می‌دهند.

چمران افزود: در بعضی کشورها شرایط لغزانی حاکم است، همانند ونزوئلا. البته همین شرایطی که در کشور ونزوئلا است در فتنه سال ۸۸ در ایران شاهد آن بوده‌ایم. در ایران به‌رغم جنگ تحمیلی و فتنه‌های بسیاری که علیه ما انجام می‌دادند، مردم ایستادگی کردند و از انقلاب عقب نکشیدند. امروز رسیدن انقلاب اسلامی ما به ۴۰ سالگی نشان از آن است که این انقلاب دارای ریشه‌های عمیق فکری است.

وی همچنین ضمن اشاره به فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته، اظهار داشت: امروز دشمنان هرسال در آستانه سالگرد انقلاب اسلامی می‌گویند که دیگر آخرین سال جشن انقلاب مردم ایران است. رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید. البته این بسیار ساده‌لوحانه است زیرا نباید انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب‌های دیگر مقایسه کرد. ما در زمان‌های مختلف، فراز و نشیب‌های مختلفی داشتیم که مهم‌ترین آن‌ها مشکلات داخلی است. امروز برخی مشکلات داخلی افزون بر فشارهای خارجی شده است. عده‌ای که بر دوش ایدئولوژی انقلاب اسلامی، رشد کرده‌اند و پیش‌آمده‌اند امروز معتقدند که این ایدئولوژی و تفکر باید کنار گذاشته شود و به‌ دور از تفکرات توحیدی، حکومتی سکولار و فارغ از مکتب و مذهب ایجاد کنیم.

چمران خاطرنشان کرد: حال امروز عده‌ای به ما ایراد می‌گیرند که ساخت موشک و هواپیما باعث حفظ انقلاب اسلامی نمی‌شود که البته یکی از بزرگان نیز در گذشته این موضوع را مطرح کرده بود که ژاپن بعد از جنگ جهانی اجازه ساخت سلاح نظامی نداشت و بودجه نظامی‌اش را صرف آبادانی کرد، اما این غلط است زیرا امروز بودجه نظامی ژاپن حتی در بعضی موارد، چند برابر کشور ماست.

عضو شورای مرکزی جبهه نیروهای مردمی انقلاب گفت: برخی دیگر نیز می‌گویند که شوروی هم‌زمانی که سقوط کرد، موشک قاره‌پیما داشت و بسیار در حوزه نظامی پیشرفت کرده بود و شما هم به اقتدارتان در خاورمیانه نبالید. پاسخ ما به این‌گونه اظهارنظرها این است که درست است که مردم باید پشتیبان انقلاب باشند و تمام سلاح‌هایی که ساخته‌ایم و پیشرفت‌هایی که داریم هیچ‌کدام به درد داخل کشور نمی‌خورد اما شوروی هم اگر سقوط کرد علتش آن بود که ایدئولوژی بخصوصی نداشت و خاستگاه آن از یک فلسفه الهی نبود. ایدئولوژی شوروی ساخته دست بشر بود و تاریخ انقضای آن به سر آمده است. همین موضوع فرق مهم انقلاب اسلامی با انقلاب‌های دیگر در جهان است. ما عمق اعتقادیمان بیش از هزارسال است و در طول تاریخ هم نشان داده شده که این ایدئولوژی فکری و مکتبی وطن دوستی و وطن پرستی ما را صد چندان کرده است.

وی افزود: ما در زمانی که برای کشورمان می‌جنگیدیم هم بر مبنای همین ایدئولوژی الهی‌مان، عاشق شهادت در راه اسلام برای وطن بودیم. انقلاب اسلامی ایران خاستگاه مردمی دارد و مردم خودشان انقلاب اسلامی را حفظ کرده و می‌کنند. خیلی‌ها می‌خواستند در انقلاب تغییر ایجاد کنند و مردم مقابل آن ایستادند. امروز مردم خودشان مقابل انحرافات می‌ایستند و تا زمانی که مردم این چنین باشند هیچ دشمنی نمی‌تواند با تهدیدات در عزم ما تغییر ایجاد کند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب همچنین با اشاره به سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی درعین وجود مشکلات اقتصادی در بین مردم، خاطرنشان کرد: مردم امروز دو نوع انتظار دارند، انتظار اول آن‌ها از کل نظام و انقلاب است که می‌خواهند این حرکت عظیم به پیش برود و درعین‌حال بتواند اقتدار و صلابت خود را در بین ملت‌های جهان تشدید و حفظ کند. حال این فارغ از آن است که یک کشور پاسپورت کسی را می‌گیرد و یا فلان کشور خبرنگاری را دستگیر می‌کند که این‌ها همه نشان‌دهنده عمق دشمنی و کوته فکری مخالفان ما را می‌رساند زیرا که به این دستاویزها متمسک می‌شوند ولی نمی‌دانند که این به ضرر آنهاست.

چمران در پایان گفت: انتظار دیگر مردم از مسئولین نیز این است که یک رفاه نسبی و حداقلی برای آنها ایجاد کنند و در اصل خاستگاه انقلاب، عدالت اجتماعی، توزیع متعادل ثروت است نه اینکه عده‌ای به خاطر وابستگی به دستگاه‌های دولتی و یا شخصیت‌های دولتی و نظام آنچه را که می‌خواهند پیش ببرند و سودهای کلان به جیب بزنند و مردم عادی به‌خصوص قشر ضعیف و کارگر در شرایط بد اقتصادی زندگی کنند. این انتظار مردم کاملاً بجاست و مسئولین اگر امروز عزت مردم را حفظ نکنند مردم با آن‌ها برخورد انقلابی خواهند کرد

نظر شما