شناسهٔ خبر: 153308 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

صفر تا صد تغییرات "محدوده زوج‌وفرد در سال ۹۸"

طرح ترافیک دستیار ویژه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در سال آینده "محدوده زوج‌وفرد" به محدوده "کاهش آلودگی هوا" تغییر نام خواهد داد، جزئیات اجرای این طرح و نرخ عوارض ورود به این محدوده را تشریح کرد.

به گزارش «نماینده» سید محمدمهدی شریفی با اشاره به تغییر نام محدوده زوج‌وفرد در سال آینده اظهار کرد: این منطقه در سال ۹۸ با عنوان "محدوده کاهش آلودگی هوا" مشخص خواهد شد که تغییرات بسیار مناسبی برای ورود به این محدوده در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۸، برای  تشویق بیشتر شهروندان به اخذ معاینه فنی برتر، تخفیف ۲۵ درصد برای رانندگانی که اقدام به اخذ معاینه فنی برتر کنند، ارائه می‌شود؛ در واقع در سال آینده، شهروندان در صورت داشتن معاینه فنی برتر تنها ۸ درصد به هزینه‌های آنها اضافه می‌شود.

دستیار ویژه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری متذکر شد: امسال نیز با تمهیداتی که اندیشیده شد عملاً از ابتدای سال ۹۷ وانت‌بارها و آژانسها از تخفیف ۷۰ درصدی بهره‌مند شدند.

وی اضافه کرد: اجرای طرح جدید (از ابتدای تابستان) در سال آینده ما را به عدالت نزدیک‌تر خواهد کرد چون که مدیریت تردد به خود شهروندان سپرده می‌شود؛ در ضمن رانندگان در سال آینده می‌توانند ۸۰ روز به‌صورت رایگان در کل سال (هر فصل ۲۰ روز غیرقابل انتقال به فصل بعد) وارد محدوده کاهش آلودگی هوا شوند.

شریفی تصریح کرد: برای افرادی که محل سکونتشان در محدوده کاهش آلودگی هوا قرار دارد، بابت یک بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک بار ورود بعد از ساعت ۱۷ عوارضی دریافت نخواهد شد؛ بین این ساعات نیز در صورت تردد، برای آنان تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است (یعنی مبلغی بین ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۰ هزار تومان).

وی ضمن برشمردن محاسن اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در سال آینده افزود: برخی از شهروندان به‌علت ارزانتر بودن جریمه نسبت به عوارض در روزهای مخالف پلاک، به‌سمت مخدوش کردن پلاک می‌رفتند که این موضوع نیز با توجه به ارزانتر شدن نرخ عوارض به جریمه در سال آتی (در روزهای مخالف پلاک) قطعاً انگیزه‌های تخلف را بسیار کاهش خواهد داد.

دستیار ویژه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: عوارض ورود به محدوده کاهش آلودگی هوا بین ۷ تا ۲۰ هزار تومان بر اساس ساعت ورود به محدوده در نظر گرفته شده است که برای ساکنین این محدوده تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

نظر شما