شناسهٔ خبر: 153307 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

واکنش فلاحت‌پیشه به ادعاهای اروپایی‌ها درباره برنامه موشکی ایران

فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به ادعاهای اروپایی‌ها درباره برنامه موشکی ایران در چارچوب "اینستکس" واکنش نشان داد.

به گزارش «نماینده» حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بیانیه اخیر اتحادیه اروپا، درباره ساز و کار مالی "اینستکس" که در آن خواستار محدود کردن برنامه موشکی ایران شدند، گفت: اجازه نمی‌دهیم که دوران گفت‌وگوی انتقادی دوباره بر مناسبات ایران و اتحادیه اروپا حاکم شود.

وی با اشاره به سابقه گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در دهه ۹۰ میلادی، اظهار داشت: باید از تجربه ارتباط و مذاکرات ایران و اروپا در دهه ۹۰ میلادی استفاده کرد، ایران و اروپا در زمینه تجاری، فناوری و غیره  باید بتوانند مناسبات خود را گسترش دهند، اما نباید اجازه دهیم که شرایط گفت‌وگوهای انتقادی مانند گذشته بین طرفین شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: در دهه ۹۰ میلادی توطئه‌ای تحت عنوان گفت‌وگوی انتقادی بین ایران و اروپا مطرح شد و مدام آنها انتقاداتی مطرح می‌کردند و ایران باید پاسخ می‌داد، الآن ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم.

فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها چند تعهد پسابرجامی دارند که هنوز به آن عمل نکردند، گفت: اروپایی‌ها در ذیل تعهدات پسابرجامی می‌بایست برجام را حفظ کنند و این می‌بایست با حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد، اما سؤالی که وجود دارد این است که چرا به آن عمل نمی‌کنند، اروپایی‌ها باید در قبال اقدامات راستی‌آزمایی که ایران انجام داده، به تعدات‌شان عمل کنند.

وی با انتقاد از تعلل اروپایی‌ها در راه‌اندازی ساز و کار "اینستکس"، افزود: تعلل‌ ارپایی‌ها در این مسئله آشکار است. بنابراین نباید اجازه دخالت به آنها در امور داخلی ایران، از جمله برنامه موشکی و دفاعی خود را بدهیم.

 رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها در بیانیه‌شان برای ایجاد ساز و کار مالی "اینستکس"  در ۸ بند ادعاهای بی‌موردی درباره برنامه موشکی ایران مطرح کردند، گفت: اینها در چارچوب همان گفت‌وگوی انتقادی است  که ما وارد آن نمی‌شویم و این ادعاها را مردود می‌دانیم.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها اجازه طرح مسائلی از جمله برنامه‌های موشکی ایران را ندارند. توپ در زمین اروپایی‌هاست و باید در چارچوب برجام پاسخ دهند. شروط اروپایی‌ها درباره برنامه موشکی اصلا مورد قبول نیست و آن را نمی‌پذیریم.

نظر شما